هر دختری با رسیدن به سن بلوغ، تغییراتی را در زندگی و بدن خود احساس می‎کند. بزرگ‎ترین تغییر که ممکن است کمی ترسناک باشد، تجربه خونریزی ماهیانه و یا قاعدگی است. عدم آگاهی از اتفاقات این دوره و چرخه قاعدگی باعث ترس و اضطرابی بی‎مورد در دختران نوجوان می‎شود، درحالی که اگر بدانند چه اتفاقاتی در این دوره رخ می‎دهد، این ناراحتی کاهش می‎یابد.

بهداشت بانوان | قاعدگی طبیعی چه ویژگی‎هایی دارد؟

منظور از قاعدگی، تغییرات دوره‎ای در دستگاه تولید مثل و ریزش لایه‌های دیواره رحم است که به آن دوره سیکل قاعدگی یا عادت ماهانه (menstrual cycle)گفته می‎شود. قاعدگی در سه فاز یا مرحله فولیکولی، تخمک‌گذاری و لوتئال رخ می‌دهد.

4 هورمون اصلی در هر چرخه قاعدگی
• هورمون FSH: هورمون محرک فولیکول که توسط غده هیپوفیز در مغز ساخته می‎شود.
• هورمون LH: هورمون لوتئینی که از غده هیپوفیز ترشح می‎شود. بر فولیکول‎ها تاثیر می‎گذارد و ترشح استروژن و تخمک گذاری را تسهیل می‎کند.
• استروژن: هورمونی زنانه که در سیکل طبیعی تخمدان، در مرحله فولیکولی از تخمک آزاد می‎شود.
• پروژسترون: یکی دیگر از هورمون‌های جنسی زنانه است که در طی چرخه تخمک گذاری طبیعی از جسم زرد ترشح می‌شود و قطع آن موجب شروع قاعدگی می‎گردد.

قاعدگی طبیعی چه ویژگی‎هایی دارد؟
• یک سیکل طبیعی باید حداقل ۲۱ روزه و یا حداکثر ۳۵ روزه باشد.

• طول مدت هر قاعدگی، از اولین روز شروع خونریزی تا اولین روز خونریزی دوره بعدی محاسبه می‎شود و به طور متوسط 28 روز است.

منارک (اولین سیکل قاعدگی) معمولا در سن 13 سالگی رخ می‎دهد، ولی در محدوده سن 8 تا 16 سالگی نیز طبیعی است. معمولا در 1 تا 2 سال اول پس از منارک، سیکل‎های قاعدگی بدون تخمک گذاری و نامنظم است ولی با افزایش سن و گذر از دوره بلوغ به تدریج منظم می‎شود.

• مدت قاعدگی طبیعی 3 تا 7 روز است. (70 درصد خونریزی در 2 روز اول رخ می‎دهد)

• خون قاعدگی معمولا تیره رنگ و فاقد لخته خونی است، اگرچه ممکن است حاوی لخته یا ذرات نیمه جامد باشد که در واقع همان قطعات جدا شده از دیواره رحم است.

جدول نشان دهنده سیکل قاعدگی و تغییرات آن ( برای مشاهده تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید )
بهداشت بانوان | قاعدگی طبیعی چه ویژگی‎هایی دارد؟

برای دیدن جدول در اندازه بزرگ‎تر بر روی لینک تغییرات بدن در سیکل قاعدگی کلیلک کنید.

در دوره عادت ماهیانه به دلیل ترشح هورمون‎ها و تغییراتی که در بدن ایجاد می‎کنند، ممکن است تغییراتی را حس کنید که برایتان ناخوشایند باشد. ولی باید بدانید که این علائم طبیعی است و هر بانویی بخشی از علائم را تجربه می‎کند. مسئله مهم این است که چرخه قاعدگی‎تان طبیعی باشد.

 

منبع : بانو

http://www.banoo.ir/post/1772

 

کلید واژه ها :  کمی ترسناک باشد، تجربه خونریزی ماهیانه و یا قاعدگی استروژن: هورمونی زنانه که در سیکل طبیعی تخمدان قاعدگی طبیعی چه ویژگی‎هایی دارد؟ یک سیکل طبیعی باید حداقل ۲۱ روزه و یا حداکثر ۳۵ روزه مدت هر قاعدگی، از اولین روز شروع خونریزی تا اولین روز خونریزی دوره بعدی (اولین سیکل قاعدگی) معمولا در سن 13 سالگی رخ می‎دهددر 1 تا 2