دغدغه بیشتر علاقمندان به پرورش و نگهداری بوته‌های گل، بخصوص آن‌ها که برخی از این گل‌ها را در خانه دارند چگونگی مراقبت از گلدان‌های خود از گزند سرما در فصل‌های سرد پاییز و زمستان است.
زمستان فصل استراحت و خواب بسیاری از گیاهان بوده و همچنین آماده شدن برای شکوفایی در فصل بهار است. این طبیعی است که در شرایط عادی (غیر گلخانه‌ای) در فصل زمستان گلهای شما رشد چندانی نداشته باشند، برگ‌هایشان بریزد یا گا‌ه خشک شوند. اما امر مهم این است که با مراقبتهایی سعی کنیم برای فصل بهار گل‌های زیبای خود را نگاه داریم. 

گلهای آپارتمانی,نگهداری از گلها در فصل سرما,گل شمعدانی

 

شمعدانی و کولانکولائه
بعضی از گل‌ها مثل شمعدانی، و کولانکولائه تا حدودی در مقابل سرما مقاومند اما باید آن‌ها را از جریانات سرد محفوظ داریم. گوشه‌های حیاط یا زیر درختان می‌تواند جای مناسبی برای نگه داشتن این قبیل گیاهان باشد. گل‌هایی مثل کولانکوئه برای آنکه در فصل بهار گلدهی داشته باشند باید در فصل زمستان به اندازه کافی از نور خورشید بهره‌مند گردند.
حسن یوسف
گل‌هایی مثل حسن یوسف در سرمای شدید خشک می‌شوند و باید در جایی مناسب نگهداری شوند. داخل منزل و فضای سبز داخل منزل جایگاه مناسبی می‌باشد. دقت داشته باشید ممکن است در این دوره از جذابیت برگ‌های حسن یوسف کاسته شود. جای نگرانی نیست با رسیدن فصل بهار و انتقال گلدان به مکان مناسب دوباره جذابیت خود را به دست می‌اورند.

 

گلهای آپارتمانی,نگهداری از گلها در فصل سرما,گل شمعدانی

 

انواع کاکتوس
مواظب باشید کاکتوس‌هایتان را در زمستان بیش از اندازه آبیاری نکنید. اگر در محل اقامت شما باران زیاد می‌بارد. کاکتوس‌های خود را از باران محفوظ بدارید. زیاد مرطوب بودن خاک گلدان کاکتوس‌ها در زمستان باعث پوسیدگی و از بین رفتن کاکتوس شما می‌شود.
برگ بیدی بنفش، نخل مرداب، گل قلمزن
ساقه‌های گل‌هایی مثل برگ بیدی بنفش، نخل مرداب، گل قلمزن (در فضای باز) در زمستان کاملا خشک می‌شود. نیاز به تلاش برای جلوگیری از این اتفاق نیست زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب زمستانی برای گیاهان شما مناسب است تا در فصل بهار زیبایی کمال خود را به نمایش بگذارند. از ریشه‌های این قبیل گیاهان مراقبت کنید و مواظب باشید محل ریشه‌های این گیاهان عمل شخمزنی انجام نشود.

 

گلهای آپارتمانی,نگهداری از گلها در فصل سرما,گل شمعدانی

گل ناز آفتابی و پریوش
گل‌هایی مثل گل ناز آفتابی و پریوش در زمستان کاملا خشک می‌شوند و برای داشتن گلدان این گل‌ها در سال جدید باید بذر آن‌ها را جمع آوری کنید. یا اینکه از گلدان خشک شده آن‌ها تا فصل بهار مراقبت کنید. بذر‌های به جا مانده در گلدان در فرصت مناسب رشد می‌کنند. شما باید به این گلدان‌ها در نزدیکی‌های بهار به طور منظم آب دهید.

 

گلهای آپارتمانی,نگهداری از گلها در فصل سرما,گل شمعدانی

چند نکته مهم:
* از هرس کردن گل‌های خود تا اواخر زمستان بپرهیزید.
* از آبیاری زیاد گلدان‌های خود اجتناب کنید این امر سبب پوسیده و از بین رفتن گیاه شما در بعضی موارد می‌شود.
* گل‌های خود را از جریانات سرد هوا محفوظ بدارید؛ آن‌ها را در ارتفاعات حیاط (مثلا روی دیوار) نگذارید.
* از کاشت، تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد دوری کنید.
* مراقب آبیاری گل‌های فضای داخل منزل نیز باشید. از آبیاری زیاد آن‌ها بپرهیزید.
* مواظب گلدان‌های نزذیک بخاری باشید؛ هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری برای بعضی از گل‌های آپارتمانی خطرناک است.
* در دوره سرما بخصوص یخبندان مواظب باشید آب میان ساقه‌ها و برگ‌های گیاه شما جمع نشود.
منبع : sara.jamejamonline.ir

 

كليد واژه ها :  بعضی از گل‌ها مثل شمعدانی، و کولانکولائه تا حدودی در مقابل سرما گل‌هایی مثل کولانکوئه برای آنکه در فصل بهار گلدهی داشته گل‌هایی مثل حسن یوسف در سرمای شدید خشک می‌شوند در این دوره از جذابیت برگ‌های حسن یوسف کاسته شود کاکتوس‌هایتان را در زمستان بیش از اندازه آبیاری نکنید کاکتوس‌های خود را از باران محفوظ بدارید گل‌هایی مثل برگ بیدی بنفش، نخل مرداب، گل قلمزن (در فضای باز) در زمستان گل‌هایی مثل گل ناز آفتابی و پریوش در زمستان کاملا خشک از هرس کردن گل‌های خود تا اواخر زمستان بپرهیزید.  از آبیاری زیاد گلدان‌های خود اجتناب کنید این امر سبب پوسیده تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد دوری کنید بعضی از گل‌ها مثل شمعدانی، و کولانکولائه تا حدودی در مقابل سرما گل‌هایی مثل کولانکوئه برای آنکه در فصل بهار گلدهی داشته گل‌هایی مثل حسن یوسف در سرمای شدید خشک می‌شوند در این دوره از جذابیت برگ‌های حسن یوسف کاسته شود کاکتوس‌هایتان را در زمستان بیش از اندازه آبیاری نکنید کاکتوس‌های خود را از باران محفوظ بدارید گل‌هایی مثل برگ بیدی بنفش، نخل مرداب، گل قلمزن (در فضای باز) در زمستان گل‌هایی مثل گل ناز آفتابی و پریوش در زمستان کاملا خشک از هرس کردن گل‌های خود تا اواخر زمستان بپرهیزید.  از آبیاری زیاد گلدان‌های خود اجتناب کنید این امر سبب پوسیده تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد دوری کنید