تهیه شربت های نذری, شربت نذری در محرم

یکی از شکل های ادا کردن نذورات در ماه محرم، تهیه و توزیع شربت های مختلف نذری در خیابان ها بین مردم و بین عزاداران حسینی زمانی که در میان دسته های عزاداری از خیابان ها می گذرند، است.

نذر کردن به مناسبت های مذهبی متعدد با فرهنگ دینی ما رابطه ای مستحکم و طولانی مدت دارد. محرم از ایامی است که نذر های زیادی در آن ادا می شود. بیشتر این نذری ها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم انجام می شود. به علاوه توزیع غذا در دسته ها و هیات های مذهبی در این ایام معمول است.

همچنین یکی دیگر از شکل های ادا کردن نذورات در این ماه، تهیه و توزیع شربت های مختلف نذری در خیابان ها بین مردم و  بین عزاداران حسینی زمانی که در میان دسته های عزاداری از خیابان ها می گذرند، است. شربت ها برای رفع تشنگی در تابستان و زمستان و برای گرم شدن عزاداران و مردم در زمستان کارایی دارد.

از جمله مهم ترین این شربت ها می توان به شیر گرم، شیر کاکائوی گرم، شربت زعفران، خاکشیر، شربت نعناع، شربت به لیمو، شربت لیمو همراه نعناع، شربت پرتقال و آلبالو، شربت ریحان و انواع دیگری از شربت های سنتی که میان مردم رواج دارد.

روش تهیه شربت زعفران:
این شربت یکی از شربت های اصیل و سنتی ایرانی است. یک مثقال زعفران پودرشده را در 100 سی سی آب هشتاد درجه سانتی گراد حل کنید و یک لیتر آب را با حدود یک کیلوگرم شکر قوام بیاورید. پس از آن زعفران حل شده را به شربت شکر اضافه کنید تا یک غل بزند.

شربت آماده است. این شربت برای افزایش انرژی در افراد سرد مزاج به ویژه هنگام انجام کارهای فکری مناسب است. این شربت همچنین نشاط آور است.

شربت لیمو و نعنا و لیموناد نعنایی و شربت آبلیمو که این شربت ها را در ایام محرم نیز پخش می کنند .
در ایام محرم و اعیادی که شربت های نذری در خیابان ها پخش و توسط مردم استفاده می شوند، ظروف آنها در خیابان رها شده و منظره ای زشت را بعد از صرف شربت ایجاد می کند. در این ارتباط از چند تن از آیات عظام درباره اینکه این روش توزیع شربت در خیابان چه حکمی دارد، سوال شده که متن استفتائات ایشان را در زیر می خوانید.

متن استفتا: توزیع شربت و شیرینی و… در شب‌های عید در برخی خیابان‌های اصلی، که باعث راه‌بندان و ترافیک سنگین می‌شود، چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت الله صافی:
به گونه‌ای تنظیم شود که هم شربت و شیرینی داده شود و هم اسباب زحمت و ناراحتی مؤمنین نشوید.

پاسخ آیت الله سید صادق شیرازی:
مطلب یاد شده از شعائر دین و لازم است، بله سعى شود تا حدّ امکان باعث این گونه امور نشود.

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
اگر این کار چنانچه بر خلاف قوانین و مقررات و نارضایتی مردم باشد، جایز نیست.

پاسخ آیت الله سید صادق روحانی:
کار خیری است و با این بهانه‌ها نباید جلوی آن را گرفت.

 

loghme.com