تميز كردن هر خانه‌اي، هم وقت زيادي مي‌گيرد و هم بسيار خسته‌كننده به نظر مي‌رسد.

براي اين كه خانه‌‌اي پاكيزه داشته باشيد و از طرفی همه وقت خود را نيز صرف شستن و سابيدن نكنيد، بهتر است به دستورالعمل‌هاي زير دقت كنيد. در اين‌جا راهكارهایي به شما پيشنهاد مي‌کنیم كه براي قسمت‌هاي مختلف خانه تنها لازم است 15 دقيقه وقت صرف كنيد. شايد باورش سخت باشد ولي به امتحانش می‌ارزد.

براي همه قسمت‌هاي خانه تنها لازم است كه 15 دقيقه وقت صرف كنيد. این پاكسازي می‌تواند برای اتاق نشيمن، آشپزخانه، سرويس بهداشتي و حتی انباری باشد. فرض كنيد بعد از ظهر است و بچه‌ها بعد از كلي بالا و پايين پريدن و به هم ريختن خانه، در خواب عصرانه به سر مي‌برند. شما خسته‌ايد و با خانه‌اي به هم ريخته تنها مانده‌ايد. قفسه كتاب‌ها، ميز غذاخوري و كف خانه حسابی ريخته و پاشیده شده است. لازم نيست زياد غصه بخوريد و تنها كافي است كه به رمز 30 دقيقه رو بیاورید.

البته براي اينكه اين برنامه در همان پروسه زماني مورد نظر انجام شود، از قبل بايد يكسري وسايل را آماده كنيد. سبدي كه وسايل اضافي را در آن قرار دهيد. کیسه یا جعبه‌اي براي دورريختني‌ها، یک کهنه براي گردگيري و يك جارو يا جاروبرقي.

اولين كار اين است كه ليستي از وسايلي كه در خانه شما ريخته شده است، بنويسيد. این مهم‌ترین گام است. زيرا شما مي‌دانيد چه وسيله‌اي آنجا است و مي‌توانيد فكر كنيد كه آنها را كجا مي‌توانيد قرار دهيد.

براي مرتب كردن همه وسايل اتاق نشيمن، لازم نيست كه آنها را جابه‌جا كنيد. هر چيزي را در جاي خود مرتب كنيد. كوسن‌ها را روي مبل قرار دهيد.

با يك دستمال مرطوب دسته‌هاي مبل و ميز و صندلي را گردگيري كنيد. لازم نيست وسواس زيادي به خرج دهيد زيرا هر روز طي 15 دقيقه مي‌توانيد همين قسمت را تميز كنيد.

مجلات و كتاب‌هاي پخش شده بر كف اتاق را در قفسه‌هاي مخصوص به خود قرار دهيد. آنچه را که اضافي است به سطل آشغال منتقل كنيد. البته لازم است كه يك سطل آشغال در دسترس خود قرار دهيد تا لازم نباشد هر بار به آشپزخانه برويد.

بعد از اينكه همه وسايل را از قسمت‌های مختلف اتاق جمع كرديد، با يك دستمال مرطوب كف اتاق را هم تميز كنيد. باز هم تاكيد مي‌كنيم كه لازم نيست خيلي حساسيت و وسواس به خرج دهيد. 0 دقیقه پاکسازی اتاق نشيمن

30 دقیقه پاكسازي آشپزخانه

ashpaz

هدف از پاكسازي آشپزخانه، حذف زباله، ظروف کثیف و اقلام ناخواسته از آشپزخانه است. تميز كردن یخچال و فریزر و تمیز کردن سینک نيز از كارهاي ديگری است كه بايد انجام دهيد. آشپزخانه از جمله مكان‌هايي است كه هر روز احتياج به تميز كردن دارد.

-وسايل مورد نياز: سطل زباله، سبدي برای چیزهای که به آشپزخانه تعلق ندارند، مواد پاك‌كننده، اسفنج و جارو.

ليستي از همه آنچه بايد مرتب شود تهيه كنيد.

هر چيزي را در جاي خود قرار دهيد. كابينت‌ها را مرتب كرده و در آنها را ببنديد.

وسايل اضافي را ذخيره نكنيد. هر چيزي را كه فكر مي‌كنيد به درد بخور نيست، دور بريزيد. سينك را با آب گرم و مايع ظرفشويي تميز بشوييد. در يك ظرف مقداري مايع ظرفشويي بريزيد و با آب داغ مخلوط كنيد.

همه ظرف‌هاي لب‌پريده را به سطل آشغال منتقل كنيد. درون ظرف‌هايي كه ته مانده غذا به آنها چسبيده است، كمي آب ولرم بريزيد تا راحت‌تر شسته شوند. استفاده از آب داغ براي شستن ظروف چرب، هم كار شما را راحت‌تر مي‌كند و هم وقت كمتري از شما مي‌گيرد. اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي‌كنيد كار شما به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

همه وسايلي را كه در آشپزخانه قرار دارد ولي مربوط به آشپزخانه نيست، به سبدي منتقل كنيد و از آشپزخانه خارج كنيد.

در حالي كه آشپزخانه را تميز مي‌كنيد، لباس‌هاي كثيف را نيز درون لباسشويي بگذاريد تا شسته شوند.

با اسفنج همه جا را دستي بكشيد و كيسه زباله‌اي را كه پر شده است، تعويض كنيد.

تخته برش، چاقوها و ظرف مخلوط‌كن را با آب داغ و مايع ظرفشويي كه از قبل آماده كرده‌ايد، تميز بشوييد.

براي اينكه هر بار اين پروسه زمان كمتري از شما تلف كند، به افراد خانواده خود آموزش دهيد كه بعد از هر بار غذا خوردن و يا استفاده از وسايل آشپزخانه، خودشان آنها را مرتب و تميز كنند. همچنين تقسيم كار در خانه يكي از بهترين راه‌هاي صرفه‌جويي در وقت است.

پاكسازي سرويس بهداشتي در 30 دقیقه

 

servis

سرويس بهداشتي يكي از قسمت‌هاي حساس خانه است كه حتما بايد هر روز تميز شود زيرا محلي براي نظافت است و نبايد خود به مكاني براي تجمع ميكروب‌ها تبديل شود. از اين رو تميز كردن هر روزه آن ضروري است. 15 دقيقه هم براي حمام وقت بگذاريد.

-آنچه نياز داريد: سبد، کیسه یا جعبه برای قرار دادن وسايل اضافي، جارو، دستمال مرطوب ضد‌عفونی‌کننده، شیشه پاک‌کن، برس توالت و پاک کننده توالت.

تهيه ليستي از آنچه در سرويس بهداشتي وجود دارد، لازم است.

لباس‌هاي كثيف را جمع كرده و در سبدي قرار دهيد.

تمام زباله‌ها را جمع كنيد و آنها را در سطل زباله بريزيد. وسايل اضافي در حمام را از آنجا خارج كنيد.

مواد ضد عفونی‌کننده و پاک‌كننده را در جاي خود قرار دهيد. وان حمام را كمي آب كنيد تا بتوانيد راحت‌تر آن را بشوييد. البته پوشيدن دستكش يادتان نرود.

با استفاده از یک برس توالت و پاک‌کننده و ضدعفوني‌كننده، توالت را تميز بشوييد.

با استفاده از شیشه پاک‌کن یا سرکه، آینه را پاک کنيد.

پاكسازي اتاق خواب در 30 دقیقه

اتاق خواب جايي براي استراحت شما بعد از يك روز خسته‌كننده است. تميزي اين قسمت از خانه هميشه يكي از دغدغه‌هاي شماست.

 

otagkhab

آنچه شما نیاز دارید: سبد، کیسه یا جعبه برای قرار دادن آشغال‌ها، جارو برقی یا جاروی شارژی و دستی.

ليستي از آنچه بايد مرتب شود، بنويسيد.

وسايل كثيف‌ را جمع‌ كنيد و از آنجا بيرون ببريد. لباس‌هاي تميز را در كمد قرار دهيد.

نقطه كانوني در يك اتاق خواب، تخت خواب است. مرتب بودن تخت جلوه ويژه‌اي به اتاق شما مي‌بخشد.

رخت‌خواب را مرتب كنيد و آنچه را لازم نداريد، از روي تخت جمع كنيد.

مجلاتي را كه از شب قبل در تخت‌خواب مطالعه كرده‌ايد و ديگر نمي‌خواهيد، در جاي خود قرار دهيد.

پاكسازي اتاق بچه در 30دقیقه

اتاق كودكان معمولا به هم ريخته است. بالاخره عالم بچگي است و هزار جور شیطنت و بالا و پايين پريدن.

-آنچه شما نیاز دارید: یک سبد، کیسه زباله، جعبه‌اي برای قرار دادن وسايل اضافي، جارو برقی یا جارو و جعبه‌اي براي اسباب بازی‌هاي اضافي او.

 

kudak

ليستي از وسايل بچه‌ها تهيه كنيد.

اسباب‌بازي‌ها را در جاي خود قرار دهيد و لباس‌ها را در كمد. كتاب قصه‌هاي او را در جاي معمول بگذاريد تا مجبور نشود دنبال آنها بگردد.

لباس‌های کثیف را جمع كنيد و در سبدي قرار دهيد. آشغال‌هايي كه كوچولوي شما در اتاقش ريخته را در سطل آشغال بگذاريد و از آنجا خارج كنيد. هميشه سبدي كوچك و زيبا در اتاق كودك بگذاريد و به او بگوييد كه وسايل اضافي‌اش را در آن قرار دهد. براي اينكه اين كار را هميشه انجام دهد و هر بار از زماني كه براي اتاق او صرف مي‌كنيد كاسته شود، براي او به عنوان تشويقي یک جایزه در نظر بگيريد و بابت رعايت نظافت به او جايزه بدهيد.

تخت كودك را مرتب كنيد و اگر ملحفه‌ او كثيف است، آن  را براي شستن به لباسشويي منتقل كنيد.

منبع: بيتوته