خیلی از خانم‌ها هنگام خرید لوازم آرایشی از جمله رژ لب نگران میزان سرب موجود در آن هستند و بعضاً آن را با حلقه طلا تست می‌کنند. به باور عوام اگر حلقه طلایی با مالش ماتیک سیاه شود میزان سرب آن زیاد است. اما این عقیده چقدر درست است؟ شاید نمونه ایرانی آن از این شایعه مشهور شروع شده باشد که مزین به نام دکتر ناهید نمان است:

“دکتر ناهید نمان که در بیمارستان تورنتو کار می کند این اطلاعات را در اختیار عموم قرار داده است.اگر خانمی را می شناسید حتی اگر دوستش هم نداشته باشید سعی کنید او را هم در دانستن این اطلاعات سهیم کنید.همچنین با
ایمیل زدن به تمامی اسامی موجود در لیستتان آقایان را نیزدر دانستن ای
ن مطلب سهیم نمائید چون لازم است به خانمهائی که می شناسند در مورد مراقبت از خودشان توصیه کنند.اخیراً قیمت رژ لب هایی از 67 دلار به 9.90 دلار تقلیل یافته است زیرا آنها حاوی سرب هستند.سرب یک ماده شیمیایی است که باعث بروز سرطان می شود. مراقب باشید بالاترین میزان سرب مساوی است با بالاترین شانس ابتلا به سرطان.بعد از آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که رژلب … هر چقدر سرب بیشتری داشته باشند ماندگاری طولانی تری نیز دارند.اگر رژ لب شما مدت طولانی روی لبتان می ماند بخاطر مقدار بالای سرب آن می باشد.این ها آزمایشی است که می توانید برای خودتان انجام هید:
1- مقداری از رژلبتان را روی دستتان بمالید
2- با یک انگشتر طلا روی آنرا خراش دهید.
3- اگر رنگ آن به مشکی تغییر کردثابت میشود که حاوی سرب می باشد”

Tory-Burch-Lip-Color-Lipstick-Collection-Review

 

واقعیت چیست؟

 

  • آیا دکتر ناهید نمان وجود دارد و چنین حرفی زده است؟ خیر 

این شایعه به قدری همه گیر شده که حتی به انگلیسی هم ترجمه گردیده و سوالات درباره آن به قدری بالا گرفت که سازمان نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی کانادا در بخش سوالات رایج و زیرشاحه Lead in Lipsticks رسماً وجود پزشکی بنام ناهید نمان را تکذیب کرد. این وبسایت نوشت که چنین پزشکی در کانادا وجود ندارد و تمام مدعیات این شایعه غلط است.

 

  • آیا زنان در طول زندگی حدود سه کیلو رژ لب می‌خورند؟ خیر 

طبق تحقیقات سازمان سلامت و بهداشت استرالیا هر زن در تمام طول زندگی (بسته به سادگی یا اهل مد بودن) بین 500 تا 1500 گرم رژ لب می‌خورد. این موسسه محاسبه کرده که در صورتی این اتفاق می‌افتد که زن مذکور بین 3 تا 9 ماتیک در سال بخرد و همه آنها را تا حد امکان (نه لزوماً تا انتها) استفاده کند.

 

  • آیا برخی مواد آرایشی و بهداشتی سرب دارند؟  در حد مجاز بله.

سازمان بهداشت و نظارت بر محصولات آرایشی بهداشتی نیوزلند در گزارشی نوشت که سرب و ترکیبات آن در همه جا وجود دارد و ترساندن مردم از میزان مجاز سرب در محصولات بهداشتی فقط تشویش اذهان عمومی است. این وبسایت در نامه‌ای رسمی اعلام کرد که محصولات موجود میزان مجاز و بی‌خطری سرب دارند. مواد آرایشی و بهداشتی برای ایجاد رنگ از ترکیبات سرب استفاده می‌کنند. سازمان بهداشت و غذای امریکا‌ FDA در گزارشی به طور مفصل به میزان سرب موجود در ماتیک و رژ لب پرداخته و میزان سرب موجود در هر یک از مارک‌های مشهور را اعلام کرده است. همچنینی این سازمان اعلام کرده که این میزان سرب برای انسان خطرناک نیست. سازمان تحقیقات سرطان نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده و البته توضیح مفصلی در مورد سرب و آلودگی ناشی از آن داده است.

 

  • آیا سرب موجود در ماتیک به وسیله طلا قابل تشخیص است؟  خیر 

ترکیبات سرب موجود در رژ لب با حلقه طلا واکنشی نشان نمی‌دهند و کدر شدن سطح حلقه طلای شما تنها یک خطای چشمی ناشی از رنگ تیره ماتیک روی سطح صیقلی طلا است. اینجا را ببینید.

 

  • آیا اساتید داخلی ایران هم این مورد را شایعه دانسته و مطالب آن را اشتباه می‌دانند؟ بله

دکتر حسین طباطبایی (متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) در این باره می‌گوید:

“اینکه گفته می‌شود بیشتر رژلب‌ها حاوی سرب هستند و فقط درصد کمی از آنها فاقد این فلز مضرند و می‌توان با کشیدن حلقه طلا روی رژ و مشاهده سیاه‌شدن یا نشدن آن به این مساله پی برد، تنها یک شگرد تبلیغاتی است. سرب موجود در محصولات آرایشی به هیچ‌وجه به این روش مشخص نمی‌شود و فقط بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد یک محصول آرایشی حاوی مواد مضر مثل سرب است یا نه.”

 

نکته اساسی در تمام این تحقیقات البته استفاده از مارک‌های استاندارد یا شناخته شده است، اما حتی اگر مارک غیر معتبری بخرید امکان بررسی میزان سرب به کمک حلقه طلا وجود ندارد.