از شنیدن صدای اذان در ماه تا مسلمان شدن فضانوردان ناسا!
هر از چند گاهی اخباری از مسلمان شدن اشخاص سرشناس غربی منتشر می‌شود و به سرعت تیتر برخي از سایت‌های اسلامی و صفحات زرد شبکه‌های اجتماعی را پر می‌کند. اما اینبار قصد داریم به بررسی مسلمان شدن نیل آرمسترانگ نخستین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت بپردازیم.
قسمتی از متن شایعه:
“نیل آرمسترانگ، اولین انسانى که قدم بر روى ماه گذاشت، قبول اسلام کرد. روزنامه «استار» چاپ مالزى گزارش کرد که تغییر مذهب او پس از آنکه فهمید صداى عجیبى که به هنگام قدم نهادن بر ماه شنیده صداى اذان بوده است.
به هنگام بازگشت از سفر فضایى و سفر به کشورهاى مختلف جهان، یکى از جاهایى که مورد بازدید آرمسترانگ قرار گرفت، پایتخت مصر، شهر قاهره بود که مجددا آرمسترانگ همان صدا را با همان کیفیت که در ماه شنیده بود شنید و وقتى که از یکى از مصریانى که او را همراهى می‌کرد درباره صداى مورد نظر پرسید، به او گفته شد که این صداى اذان است. او کاملا مبهوت شده بود چون این دقیقا همان صدایى بود که عینا در ماه شنیده بود. بنابر گزارش استار در نتیجه این اقدام (پذیرفتن اسلام) آرمسترانگ شغلش را از دست داد و بنابر گفته او «خداوند» را یافته بود و بنابراین از دست دادن شغل نمیتوانست مهم باشد.”


بررسی شایعه:
برخلاف ادعای صورت گرفته، هیچ گونه مطلبی در روزنامه استار در مورد مسلمان شدن آرمسترانگ وجود ندارد.
همچنین در فایل صوتی ماموریت آپولو 11 که از سوی ناسا منتشر شده صدای مشکوکی شنیده نمی‌شود.در بیوگرافی نیل آرمسترانگ در سایت ناسا، از سفر های او به مصر و مسلمان شدنش و همچنین صدای اذان در ماموریت آپولو 11 چیزی نوشته نشده است.مسلما نیل آرمسترانگ اولین فضانوردی بود که شایعه مسلمان شدنش در دنیا منتشر شد، اما قطعا او آخرین نفری نبود که چنین شایعاتی دامنگیرش شده باشد. از آخرین کسانی که دچار این شایعه شدند خانم سونتیا ویلیامز است.خانم ویلیامز فضانورد امریکایی هندی الاصلی است که سال 2012 از آخرین ماموریت خود از ایستگاه فضایی بازگشته است.همانند آرمسترانگ هیچ شاهدی دال بر اینکه خانم ویلیامز در سفر فضایی با معجزه خاصی مواجه شده یا مسلمان شده اند، وجود ندارد.

 

البته نه فقط در مورد آرمسترانگ و سونتیا ویلیامز بلکه در مورد هیچ فضانورد دیگری، مشاهدات و مستنداتی دال بر دیدن و شنیدن معجزات و یا تغییر دین وجود ندارد.