مواد مخدر توهم زا علاوه بر اثرات ناشی از اعتیاد (وابستگی جسمی ـ روانی، عوارض جسمی و هزینه مالی) به دلیل اثرات توهمی باعث آسیب به فرد یا اطرافیان می شوند. طیف مواد توهم زا بسیار وسیع بوده و به طریق شیمیایی یا از گیاهان و قارچ ها استخراج می شوند.

یکی از قارچ هایی که ایجاد مسمومیت می کند قارچی به نام پسیلوسیبین است. این قارچ به نام قارچ سحرآمیز شناخته می شود. قارچ به صورت خوراکی استفاده شده و بخوبی از راه دستگاه گوارش جذب می شود. این قارچ را حتی اگر خشک کنند یا بپزند، قدرت سمی خود را از دست نخواهد داد.
▪ دوز معمول: چون اندازه قارچ و غلظت مواد موثر در آن متغیر است ارتباط اندکی بین تعداد قارچ مصرفی و اثرات توهم زایی آن وجود دارد. مصرف ۵ تا ۱۰۰ قارچ می تواند موجب اثرات توهم زایی شود.
▪ اثرات بالینی: تقریبا ۳۰ دقیقه پس از مصرف قارچ، علائم شروع می شود و مدت اثرات توهم زایی آن تقریبا ۴ تا ۶ ساعت است.
مواد فعال قارچ باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک در بدن می شود. سیستم سمپاتیک در مقابله با هر نوع استرس و هیجانی فعال می شود تا بدن توانایی تقابل با شرایط را داشته باشد. ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد، مردمک چشم گشاد شده و گُرگرفتگی در صورت قابل مشاهده است. موهای روی تن فرد سیخ، عضلات سفت و دمای بدن افزایش می یابد.

اثرات توهم زایی قارچ ممکن است به صورت لذت بخش یا عذاب آور باشد که این حالات به خلق غالب و انتظارات استفاده کننده و عوامل محیطی و بیرونی بستگی دارد. اثرات توهم زایی آن گرچه مشابه ال اس دی بوده، ولی از شدت کمتری برخوردار است.
▪ عوارض: اثرات جانبی جدی قارچ توهم زا بندرت اتفاق می افتد، اما تشنج و افزایش دمای بدن ممکن است بروز کند.
▪ تشخیص: تست های دارویی عادی نمی توانند پسیلوسیبین را تشخیص دهند و تشخیص فقط بر اساس مشاهده قارچ و بررسی در آزمایشگاه تخصصی قارچ انجام می شود.
▪ اقدامات درمانی: مهم ترین اصل در برخورد با مسمومیت انواع قارچ ها رساندن بیمار به مراکز مسمومیت است. به یاد داشته باشید که شباهت میان قارچ ها زیاد بوده و ممکن است به جای هم اشتباه گرفته شوند.

نداشتن علائم در مسمومیت با قارچ ها دلیل بر غیر سمی بودن آنها نبوده و باید بیمار در مراکز مخصوص تحت بررسی و آزمایش قرار گیرد. کنترل علائم مبتلایان با درمان علامتی صورت می گیرد. این درمان شامل تجویز آرامبخش ها می شود. در مورد قارچ های توهم زا لازم است تا زمان پایداری علائم تحت نظر باشند.

 

منبع : انجمن عروسانه