dog_keeping1.jpg

 

نگهداری از سگها

مراقبت از توله سگ

سگ شما باید احساس راحتی کند

ورود یک سگ به خانه برای اولین بار ، اتفاقی هیجان انگیز و خاطره ای به یاد ماندنی برای افراد آن خانه است . آماده کردن خانه برای آوردن سگ جدید کار بسیار حساس و مهمی است به خصوص اگر آن سگ قبلا ً شرایط زندگی سختی داشته باشد  . در این قسمت نکات و راهنماهای مفیدی جهت آسان تر کردن ورود و آشنایی دوست کوچولوی جدید شما فراهم شده است  .

 

dog_keeping3.JPG

 


به سگتان فضا بدهید

توله سگ ها به زندگی زیر دست انسانها عادت ندارند و برخوردهای خشونت آمیز با آنها برای اولین بار ، ممکن است برایشان بسیار وحشت آور باشد .

یک فضای اختصاصی برای سگتان فراهم کنید که او بتواند هم به آب و غذا دسترسی داشته باشد و هم محل خواب و راحتی او باشد . توله سگ ها عادت دارند در یک جای کوچک زندگی کنند بنابراین ممکن است آنها مفهوم رفتن به مکانی دیگر برای آب خوردن را درک نکنند .

همچنین توله سگ ها از مکان های باز می ترسند . پس از آنکه مدتی را در مکان امن خود سپری کردند حالا وقت آن رسیده که با محوطه ی خانه آشنا شوند . یادتان باشد سگ کوچولوی شما تا به حال راه پله ندیده است پس در بسیاری موارد برای بالا یا پایین رفتن از پله ها به شما احتیاج دارد .

 

dog_keeping5.JPG

 


هیولاهای خانگی

راههای مختلفی وجود دارد برای اینکه دوست کوچولوی جدید شما از شرایط محیط خانه کمتر بترسد . به خاطر داشته باشید جاروبرقی می تواند یک هیولای وحشتناک برای سگ شما باشد . سگ ها تا به حال جاروبرقی و دیگر وسایل خانگی که تولید صدا می کنند و ترسناک هستند ندیده اند .

سگ شما به زمان احتیاج دارد تا با صداهای جدید و فضای درون خانه خود را هماهنگ کند و ممکن است در این مدت از خیلی از وسایل نا آشنا بترسد . برای اینکه این مدت بدون استرس سپری شود محیط آرام و ساکتی فراهم کنید . محل امنی برای او آماده کنید تا هر وقت از چیزی ترسید به آنجا برود .

بچه ها باید آموزش داده شوند که سگ را تنها بگذارند تا او کاملا احساس راحتی کند و این ممکن است روزها و حتی هفته ها طول بکشد .

 

dog_keeping4.JPG

مراقبت از سگ 

نکات مهم

سگتان به شما عشق بدون قید و شرط مادام العمر ، وفاداری و دوستی می دهد . در قبالش از شما غذا ، آب ، پناهگاه امن ، مراقبت های دامپزشکی و همراهی می خواهد . این 10 نکته را رعایت کنید و از رابطه ی دوستانه ی بین خود و سگتان لذت ببرید .

1 – قلاده ای متصل به یک کارت کوچک شامل نام شما ، آدرس و شماره تلفنتان به گردن سگ خود ببندید و در اولین فرصت به فکر کاشت میکروچیپ باشید . اهمیتی ندارد که شما تا چه اندازه مراقب هستید چون همیشه این امکان وجود دارد که سگ شما گم شود . در این صورت یک کارت شناسایی ، شانس برگشتن سگ شما به خانه را افزایش می دهد .

2 – از قوانین برای هویت دادن به سگ خود (تشکیل شناسنامه در درمانگاه های دامپزشکی) و همچنین واکسیناسیون در مقابل هاری استفاده کنید . اطلاعات بیشتر در این مورد را از دامپزشک خود بخواهید .

3 – از این قانون ساده پیروی کنید  : ” اطمینان مطلق وجود ندارد .” حتی یک سگ با وجود داشتن هویت قانونی و کارت شناسایی نباید اجازه داشته باشد بیرون از خانه یا حفاظ باغ برود . بهتر است سگ شما همیشه تحت نظرتان باشد .

 

dog_keeping6.JPG

 


4 – برای سگ خود محل زندگی مناسبی تهیه کنید . یک حفاظ دور حیاط یا باغ و یک پناهگاه کوچک برای سگ های نگهبان مناسب است ؛ اگرچه سگ ها هرگز نباید برای مدت طولانی تنها بیرون گذاشته شوند . سگ ها نیاز به همراهی انسانها دارند و بهتر است اکثر اوقات داخل خانه و در کنار خانواده باشند .

 

dog_keeping7.jpg

 


5 – سگ خود را به طور مرتب برای اطمینان از سلامتی اش نزد دامپزشک ببرید . اگر هنوز برای سگتان دامپزشک انتخاب نکرده اید هرچه سریع تر با کسب اطلاعات لازم به این کار اقدام کنید .

6 – سگ خود را عقیم کنید . سگ هایی که تحت این عمل جراحی رایج قرار می گیرند عمر طولانی تری خواهند داشت ، سالم تر خواهند بود و همچنین عادات غلط کمتری خواهند داشت (مثل گازگرفتن ، دویدن و دور شدن)

با عقیم کردن سگ ، شما از ازدیاد جمعیت سگ ها نیز پیشگیری می کنید .

7 – برای سگ خود یک رژیم غذایی متعادل و مغذی تهیه کنید که شامل دسترسی مداوم به آب تمیز باشد . از دامپزشک خود در مورد اینکه چه زمان هایی و چه مقدار به سگ خود غذا دهید مشورت بخواهید .

8 – به سگ خود تمرینات ورزشی کافی بدهید تا همیشه تناسب اندام داشته باشد . (اما او را خسته نکنید) اغلب کسانی که سگ دارند ، معتقدند راه بردن سگ دو بار در روز کافی است . اگر در این زمینه سوالی دارید که چه میزان ورزشی برای سگ شما مناسب است با دامپزشک خود مشورت کنید .

9 – با سگ همراه و مورد اعتماد خود وفادار و صبور باشید . اطمینان حاصل کنید که انتظارات شما از سگتان منطقی باشد و به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات رفتاری سگ ها قابل اصلاح هستند . اگر با رفتارهای سگ خود مشکل دارید با دامپزشک خود در این زمینه مشورت کنید .

اکثر سگ ها وقتی می بینند رفتارهای طبیعی و غریزی آنها برای انسانها قابل قبول نیست و توسط آنها تنبیه می شوند به یک موجود افسرده و غمگین تبدیل می گردند . برای پیشگیری ار این اتفاق سگ خود را در کلاسهای تربیت سگ شرکت دهید . یک کلاس تربیت سگ خوب به سگ شما کمک می کند تا رفتارهایش اصلاح گردد و به یک موجود با ارزش در خانواده تبدیل شود .

چه شما بخواهید به سگتان آموزش دهید و چه نخواهید ، دوست کوچک شما دائما ً در حال یادگیری است و این واقعیت نه فقط برای توله سگ ها ، بلکه برای سگ های بزرگتر نیز صدق می کند . اگر شما قوانین خود را به سگتان آموزش ندهید او قوانین خود را خلق می کند .

 

 


تربیت سگ ها به صاحبان آنها این امکان را می دهد که رفتار سگشان را تحت کنترل درآورند و این یک رابطه ی دوستانه بین شما و سگتان را نتیجه می دهد . می توانید مطمئن باشید که سگ شما با رغبت و خوشحالی دستورالعمل های شما را اجرا خواهد کرد .

این مساله خیلی مهم است که در تربیت سگ خود از تکنیک ها و روش های خشن استفاده نکنید بلکه با تشویق های مثبت مثل غذا دادن ، توجه کردن و بازی کردن ، رفتارهای مناسب را در سگ تقویت کنید . روش های تربیت سگ نباید شامل فریاد کشیدن ، فشار دادن گلو ، کتک زدن ، کشیدن قلاده و سایر اعمالی باشد که سگ را دچار وحشت کند یا درد بکشد .

بهترین سن برای تربیت سگ کدام است ؟

اگرچه زمانی که سگ ها هنوز توله هستند بهترین زمان برای تربیت کردن و اجتماعی کردن آنهاست  ؛ اما سگ های بزرگتر هم میتوانند چیزهای جدیدی یاد بگیرند . در حقیقت سگ ها در هر سنی می توانند آموزش داده شوند .

− آیا سگ شما توسط یک دامپزشک معاینه شده است تا مطمئن شوید که سالم است ، انگل ندارد و واکسن هایش به موقع تزریق شده است ؟

− در صورت استفاده از مربی سگ ، قبل از کلاس به سگ خود غذای زیاد ندهید چون بسیاری از مربی ها بر رفتارهای غذایی تاکید می کنند و سعی
می کنند که رفتارهای مثبت را در حیوان تقویت کنند .

 

dog_training1.jpg

 


آیا شما به سگ خود قلاده می بندید ؟

دلایل بسیاری برای توجیه استفاده طولانی مدت از قلاده وجود دارد . خیلی از مردم فکر می کنند که سگها باید بیرون منزل زندگی کنند ؛ درحالیکه سگ خود را می بندند تا فرار نکند و باغچه را خراب نکند . و یا ممکن است سگ چثه اش بسیار بزرگ شده باشد و یا مشکلات رفتاری پیدا کرده باشد که نگهداری آن در منزل دشوار باشد ، درنتیجه سگ را در حیاط می گذارند و یا احتمالا سگ بیرون نگهداشته می شود تا از خانه مراقبت کند .

آشنایی با خطرات قلاده بستن طولانی مدت

انجمن حمایت از حیوانات در اعتراض به قلاده بستن طولانی مدت سگ ها قوانینی را به تصویب رسانده اند . چرا ؟ اولا ً مردم روز به روز بیشتر درک می کنند که بستن و محدود کردن سگ ها برای آنها خطرناک است . سگ ها به عنوان حیوانات شکارچی ، هزاران سال تلاش کردند تا ارتباطی قوی با خانواده ی انسانی برقرار کنند . به عبارت دیگر یک سگ خوشحال و مهربان وقتی مداوم بسته شود و ایزوله گردد ، اغلب ناراحت ، نگران و عصبی می شود . درواقع تحقیقات نشان داده است سگ هایی که بسته می شوند بیشتر احتمال گاز گرفتن دارند تا سگ هایی که باز هستند . به علاوه ، سگ هایی که نزدیک به نرده ها بسته می شوند ممکن است به قصد پریدن از روی نرده ، غیرعمد خود را حلق آویز کنند . همچنین سگ هایی که بسته هستند مورد حمله ی حیوانات و انسانهای بی رحم قرار می گیرند .

اگر تا به حال سگتان را عقیم نکرده اید حتما برای انجام این کار اقدام کنید . سگی که عقیم شده است کمتر تمایل به بیرون رفتن و فرار کردن دارد و بیشتر دوست دارد در خانه بماند . این یک روش مطمئن است که مزایای زیادی برای سلامتی و رفتار سگتان در بر دارد . برای اطلاعات بیشتر از دامپزشک خود کمک بخواهید .

به یاد داشته باشید که مشکلات رفتاری مثل پارس کردن ، گاز گرفتن و کندن زمین اغلب نتیجه ی بی حوصلگی و بی تحرکی است . با تهیه ی اسباب بازی های مناسب ، تمرین های پرتحرک و تشویق های مثبت شما می توانید رفتارهای آزار دهنده ی سگتان را تغییر دهید و به جایش رفتار مورد قبول در داخل منزل را به او یاد دهید . به علاوه سگی که در داخل خانه است به نسبت سگی که در حیاط به قلاده بسته شده است بیشتر در مقابل مهاجمان و دفاع از شما عکس العمل نشان می دهد .

 

dog_keeping9_Mad-dog.jpg

 

 

برای سگتان پناهگاه مناسبی تهیه کنید


سگ ها علاوه بر ایمن بودن در مقابل خطرات ، به پناهگاهی جهت محافظت از عناصر خارجی نیاز دارند . سگ هایی که بیرون نگهداشته می شوند ، در زمستان در مقابل سرمای آزاردهنده و در تابستان در مقابل گرمای سوزاننده قرار می گیرند . برای محافظت از سگتان در برابر آب و هوای خشن ، برایش یک خانه ای درست کنید .

البته برخی حیوانات با موهای خیلی بلند یا خیلی کوتاه حتی اگر بیرون منزلتان برایشان خانه درست کنید در برابر تغییرات دمایی شدید دوام نمی آورند . همچنین یادتان باشد اگر بیش از یک سگ دارید باید برای هرکدام یک پناهگاه درست کنید .

برای تهیه ی یک خانه ی مناسب برای سگتان این پیشنهادها را در نظر بگیرید  :

خانه ی سگتان باید به قدری بزرگ باشد که او بتواند بایستد و به راحتی بچرخد و به قدری کوچک باشد که گرمای بدن سگ به خودش برگردد .
سقف خانه باید شیب دار باشد تا آب باران از روی آن به پایین بریزد .

اگر خانه ی سگ شما از چوب درست شده باشد باید حداقل 2 اینچ بالای سطح زمین قرار داده شود تا کف آن پوسیده نشود .

درِ خانه باید به قدری بزرگ باشد که سگتان به راحتی وارد آن شود .

در طول ماههای زمستان ، برای حفاظت از سگتان در برابر بادهای سرد ، در خانه باید توسط یک صفحه پلاستیکی قابل انعطاف ( مثل یک پادری که گوشه های تیز و برنده نداشته باشد ) پوشیده شود ، یک تکه موکت هم در مواقع ضروری می تواند کارساز باشد اما موکت خیس می شود و یخ می زند .

جای خواب تمیز و خشک از کاه ، حصیر و یا برگ های سرو برایش تهیه کنید . جای خواب سگتان را باید هر هفته عوض کنید تا از سفت شدن و کثیف شدن آن جلوگیری کنید .

در ماههای گرم سال سگ شما باید در جای سایه باشد (زیر سایه ی درخت و یا زیر سایه بان) . خانه  سگ در مجاورت مستقیم آفتاب خیلی گرم می شود و سگ شما در داخل آن احساس راحتی نمی کند .

هر وقت سگتان را بیرون نگه می دارید مطمئن شوید آب تمیز در ظرف لبه دار و یا در یک تشت بزرگ همیشه در اختیارش قرار دارد . همچنین حواستان باشد که آب در ماههای سرد سال یخ می زند .

نکاتی در مورد رفتار سگ ها

سگ شما برایتان دوست و همراه خوبی خواهد بود اما هر از چند گاهی ممکن است با رفتارهایش شما را عصبانی کند . مثل کثیف کردن فرش و موکت و یا خیس کردن کفش هایتان با آب دهانش . با اینکه سگ ها به آسانی در وهله ی اول عشق و دوستی را به صاحبانشان هدیه می دهند ، اما یاد گرفتن قوانین زندگی با انسانها برای آنها به همین سادگی نیست .

شاید پاپی کوچولوی شما هنوز مفهوم آموزش در خانه را به طور کامل درک نکرده است و یا ممکن است برایش قابل توجیه نباشد که چرا پریدن از روی نرده ها ممنوع است . هرگونه مشکلی که شما با سگتان دارید ، ما در اینجا اطلاعاتی را برای کمک به شما آورده ایم .

نکات زیر صاحبان سگ را راهنمایی می کند تا مشکل پیش آمده را به آسانی حل کنند .

اجازه ندهید که رابطه ی دوستانه ی بین شما و دوست وفادارتان خراب شود . با کمی تلاش و صبر و استفاده از نکاتی که در اینجا آورده شده است می توانید مشکلات رفتاری سگتان را حل کنید و او را در جایی که تعلق دارد (در کنار خودتان) حفظ کنید .

کیت کمک های اولیه برای سگ شما

هر کس که سگی در خانه دارد بهتر است همیشه جعبه ی کمک های اولیه برای او را در دسترس داشته باشد .
کتاب کمک های اولیه سگ
شماره تلفن دامپزشک سگتان
برگه ی تاییدیه واکسن ها (شناسنامه بهداشتی) و سوابق پزشکی مهم سگ
دماسنج مخصوص (درجه حرارت بدن سگ نباید از ˚39 .4 بالاتر و از ˚37 .7 پایین تر رود .)
باند استریل
نوار چسب
هیدروژن پروکساید (بتادین)
الکل
کرم آنتی بیوتیک
Epsom salts
پنس
وازلین
محلول ، پودر یا اسپری ضد عفونی کننده
قلاده ی پلاستیکی
باکس حمل برای سگ های کوچک
پنبه
آتل و زبان بند (Tongue depressor)
حوله
پوزه بند یا باند برای جلوگیری از گازگزفتن
چراغ قوه
قیچی
انبردست سرباریک
کیسه یخ
آب نمک
مواد قندی یا یک شربت شیرین
دستکش لاتکس
محلول شستشو دهنده ی گوش
ناخن گیر

persianpetclinic.com
كليد واژه ها : توله سگ ها به زندگی زیر دست انسانها عادت ندارند توله سگ ها از مکان های باز می ترسند سگتان به شما عشق بدون قید و شرط مادام العمر … آدرس و شماره تلفنتان به گردن سگ خود ببندید در اولین فرصت به فکر کاشت میکروچیپ باشید برای سگ خود محل زندگی مناسبی تهیه کنید سگ خود را عقیم کنید با عقیم کردن سگ ، شما از ازدیاد جمعیت سگ ها نیز پیشگیری می کنید به سگ خود تمرینات ورزشی کافی بدهید بهترین سن برای تربیت سگ چند سالگي است ؟آیا شما به سگ خود قلاده می بندید ؟آشنایی با خطرات قلاده بستن طولانی مدت مشکلات رفتاری مثل پارس کردن ، گاز گرفتن و کندن زمین تهیه ی یک خانه ی مناسب برای سگتان توله سگ ها به زندگی زیر دست انسانها عادت ندارند توله سگ ها از مکان های باز می ترسند سگتان به شما عشق بدون قید و شرط مادام العمر … آدرس و شماره تلفنتان به گردن سگ خود ببندید در اولین فرصت به فکر کاشت میکروچیپ باشید برای سگ خود محل زندگی مناسبی تهیه کنید سگ خود را عقیم کنید با عقیم کردن سگ ، شما از ازدیاد جمعیت سگ ها نیز پیشگیری می کنید به سگ خود تمرینات ورزشی کافی بدهید بهترین سن برای تربیت سگ چند سالگي است ؟آیا شما به سگ خود قلاده می بندید ؟آشنایی با خطرات قلاده بستن طولانی مدت مشکلات رفتاری مثل پارس کردن ، گاز گرفتن و کندن زمین تهیه ی یک خانه ی مناسب برای سگتان