خانم هایی که بارداری اول را تجربه می کنند بیشتر به خارش بدن مبتلا می شوند.

در دوران بارداری به علت تغییراتی که در سیستم‌های بدن و هورمون‌ها ایجاد می‌شود، مشکلاتی از جمله مشکلات پوستی برای مادر ایجاد می‌شود.

دکتر مسعود ملکی گفت: هر خارشی در دوران بارداری مربوط به حاملگی نیست، آلرژی، گال، انگل، شپش، گزش حشره و مصرف برخی دارو‌ها نیز می‌توانند باعث خارش بدن در این دوران شوند.

وی گفت: البته بیماری‌های پوستی وجود دارند که در دوران بارداری بروز می‌کنند و باعث خارش بدن می‌شوند مثل بیماری پمفیگوئید حاملگی که محرک اصلی آن بارداری است. این بیماری ابتدا مثل کهیر است ولی به تدریج زواید تاول مانندی روی پوست به وجود می‌آروند، پمفیگوئید حاملگی، یک بیماری خود ایمنی است، در این بیماری سیستم ایمنی بدن در مقابل چسبندگی سلول‌های پوستی مقاومت می‌کند و در نتیجه چسبندگی‌ها باز شده و بین سلول‌ها مایع جمع می‌شود و تاول‌ها را ایجاد می‌کند که بسیار خارش دارد.

ملکی تصریح کرد: همچنین ممکن است در دوران بارداری به علت تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود، ضایعاتی به صورت دانه‌های قرمز رنگ در پوست ظاهر شوند که علت مشخصی هم ندارند.

وی همچنین گفت: نوع دیگری از خارش دوران بارداری در اثر خوب دفع نشدن اسیدهای صفراوی است، که در دوران بارداری شدت بیشتری دارد.

نقش ژنتیک در خارش‌های بارداری

وی ادامه داد: در خانم‌هایی که زمینه آلرژی دارند ممکن است در دوران بارداری این آلرژی خود را به صورت خارش پوست نمایان کند. این متخصص پوست گفت: در بیماری پمفیگوئید حاملگی ممکن است ژنتیک نقش داشته باشد، اما بیماری‌های دیگر خواستگاه ژنتیکی ندارند.

چه مادرانی بیشتر مبتلا به خارش می‌شوند

ملکی افزود: این بیماری‌ها در خانم‌هایی که بارداری اولشان را تجربه می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

وی اشاره کرد: این خارش‌ها، معمولا در امتداد خطوطی که در اثر کشیدگی پوست، روی بدن ایجاد می‌شوند، ‌به وجود می‌آیند و چون این خطوط بیشتر در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می‌شوند، این بیماری‌ها نیز در همین زمان بروز می‌کند.

این متخصص پوست تاکید کرد: در دوران بارداری محدودیت در مصرف دارو وجود دارد، از این رو استفاده از داروهای مختلف برای رفع این خارش‌ها توصیه نمی‌شود. در بیماری پمفیگوئید حاملگی داروی کورتن سیستمیک تجویز می‌شود اما در بیماری‌های دیگر جون بعد از بارداری بهبود پیدا می‌کنند نیازی به دارو نیست فقط برای کاهش درد از کالامین موضعی و آنتی هیستامین استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: این بیماری‌ها مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کنند اما ممکن است ژن این بیماری‌ها از مادر به کودک منتقل شود و کودک هم مستعد این بیماری‌ها شود.

روش های درمان خارش پوست و کهیر بعد از زایمان

روش های درمان خارش پوست و کهیر بعد از زایمان
روش های درمان خارش پوست و کهیر بعد از زایمان

بعد از زایمان معمولا مادرها مشغول مراقبت از نوزاد و لذت بردن از شیرین کاری های فرزند خود هستند و مراقبت از خود و سلامت خود را فراموش می کنند . اما کودک شما کاملا وابسته به شماست و شما همیشه باید سلامت باشید تا بتوانید از کودک خود به صورت مناسب و کامل مراقبت کنید .

یکی از مشکلات رایج بعد از زایمان طبیعی و زایمان سزارین ، خارش و قرمز شدن پوست بخصوص پوست شکم است . کهیر پوست بعد از زایمان بسیار شایع است و معمولا روی پوست بازوها ، آرنج ، پاها ، پشت پا و شکم مشاهده می شود . این کهیرها به دلیل تغییرات هورمونی بدن بوجود می آیند . وقتی سیستم ایمنی بدن به تغییرات هورمونی بدن واکنش نشان میدهد و هیستامین تولید میکند ، باعث خارش و کهیر پوست می شود . هیستامین روی مویرگ ها تاثیر می گذارد و زمانی که پلاسمای خون به سطح پوست نفوذ میکند ،موجب احساس خارش و سوزش می شود .

در این مطلب ، به چند روش خانگی برای درمان کهیر و خارش پوست بعد از زایمان اشاره شده است .

۱ – استفاده از یخ برای درمان کهیر بعد از زایمان

یکی از راههای آسان و فوری برای رهایی از خارش پوست ، استفاده از سرما و یخ است و سرما باعث تنگتر شدن رگهای خونی و کاهش انتشار هیستامین در بدن میشود که میتواند میزان خارش پوست را کاهش دهد . چند تکه یخ را درون یک پارچه و یا حوله قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه روی محل خارش و کهیر بگذارید . همچنین میتوانید از دوش آب سرد برای کاهش خارش پوست بعد از زایمان استفاده کنید . توجه داشته باشید که هیچ وقت نباید یخ را به صورت مستقیم روی پوست بدن خود قرار دهید . اینکار میتواند باعث آسیب پوست شما شود.

۲ – استفاده از جو دوسر برای درمان خارش و کهیر بعد از زایمان

خواص ضد التهاب و آرامبخش جودوسر میتواند برای درمان کهیر بعد از زایمان به شما کمک کند . ۱ فنجان جو دوسر را داخل حوله یا پارچه بریزید و ۱۰ الی ۲۰ دقیقه داخل کاسه آب ولرم قرار دهید . آب کاسه را به وان حمام و یا آب حمام خود اضافه کنید .

 استفاده از جو دوسر برای درمان خارش و کهیر بعد از زایمان
استفاده از جو دوسر برای درمان خارش و کهیر بعد از زایمان

این کار را روزی یکبار می توانید انجام دهید . همچنین میتوانید پودر جو دوسر را با آرد ذرت مخلوط کرده و کمی آب به آن اضافه کنید . خمیر به دست آمده را روزی ۱ بار بر روی محل خارش و کهیر بمالید .

۳ – استفاده از سرکه سیب برای درمان جوش ، کهیر و خارش بعد از زایمان

سرکه سیب هم یکی از راههای درمانی خوب و مفید است . سرکه سیب خاصیت آنتی هیستامین دارد که میتواند کهیر و خارش پوست را کاهش دهد . ۲ فنجان سرکه سیب طبیعی را به آب گرم وان حمام خود اضافه کنید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن بخوابید . ویا میتوانید سرکه سیب را به آرد ذرت اضافه کرده و خمیر به دست آمده را روزی یک ساعت روی محل کهیر و خارش قرار دهید و سپس آن را با آب خنک بشویید .

۴ – استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش ، خارش و کهیر پوست بعد از زایمان

آلوئه ورا همیشه می تواند برای درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد . آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده خود می تواند برای درمان خارش و کهیر پوست بعد از زایمان مورد استفاده قرار گیرد . روزانه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ژل آلوئه ورا را روی محل خارش و کهیر قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید .

 استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش ، خارش و کهیر پوست بعد از زایمان
استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش ، خارش و کهیر پوست بعد از زایمان

همچنین میتوانید ژل آلوئه ورا را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند . سپس این یخ را درون پارچه و یا حوله گذاشته و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید .

۵ – استفاده از ترکیب زردچوبه و شیر برای کاهش خارش و کهیر پوست بعد از زایمان

زردچوبه خواص ضدالتهابی داشته و ترشح کورتیکواستروئیدهای طبیعی بدن را افزایش می دهد . همچنین به دلیل داشتن خواص آنتی هیستامین ، میتواند مسکن خوبی برای خارش و کهیر پوست بعد از زایمان باشد . ۱ قاشق چای خوری زردچوبه را با شیر گرم مخلوط کنید و کمی پودر فلفل سیاه به آن بیافزایید . سپس کمی عسل به آن اضافه کرده و بنوشید .این نوشیدنی را میتوانید دوبار در روز استفاده کنید . توجه : قبل استفاده از این روش حتما با پزشک خود مشورت کنید . این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد !

۶ – استفاده از بابونه برای درمان جوش ، خارش و کهیر پوست بعد از زایمان

بابونه یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان خارش و کهیر پوست است . بابونه خواص ضدالتهابی و مسکن داشته و خارش پوست را تسکین میدهد . چای بابونه میتواند برای شما آرامبخش باشد . یک قاشق غذاخوری بابونه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید . بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه کمی عسل طبیعی به آن اضافه کنید . این چای را روزی ۲ الی ۳ بار بنوشید

۷ – از اضطراب دور باشید با کهخیر و خارش پوست کاهش یابد

استرس بعد از زایمان میتواند کهیر و خارش پوست را به شدن افزایش دهد . استرس و اضطراب با افزایش سطوح کورتیزول باعث حساسیت بیشتر پوست شما خواهد شد . تا جایی که می توانید استراحت کنید و حتما خواب کافی داشته باشد . کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی و رقص میتواند باعث شادی و کاهش استرس شما شود .

توصیه های تکمیلی

  •  قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی و نوشیدنی در دوران بعد از زایمان و شیردهی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید
  • برخی از داروهای آنتی هیستامین میتواند به کاهش خارش پوست بعد از زایمان کمک کنند. برای تجویز دارو با پزشک تماس بگیرید .
  • حمام آب داغ و دوش گرفتن با آب داغ میتواند باعث خشک شدن پوست و خارش و کهیر پوست بعد از زایمان شود .
  • مقدار ویتامین C را در رژیم غذایی خود افزایش دهید
  • از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید
  • برنزه نکنید و از دستگاههای سولاریوم استفاده نکنید