مانتو یقه ایستاده با دامن پیله دار

الگوی اولیه برای لباسهای معمولی رو میکشیم

قد الگو رو تا جایی که میخوایم بلند میکنیم

لقی 1سانتی از یقه تا کمر و طبق معمول همه ی مانتو ها و لباسهای جلو باز میگیریم

بعد از انجام کارهای اولیه که برای الگوها و مخصوصا مانتو لازمه رو انجام میدیم و میریم سراغ طراحی

نکات مهم برای طراحی الگو
1- یقه گرد باز همراه با یقه ایستاده
2- از کمر برش خورده و دامن از بالاتنه جدا شده
3- بین بالاتنه و دامن یک کمری پهن قرار گرفته که جداست از هر دو قسمت
4- حلقه آستین از کارور پشت تا کارور جلو یک قسمت اضافی پیلیسه داره
5- جیب نما ها که به درز کمری دوخته شدن
6- قسمتهای زیر جیب نما 3تا پیله داره که به درز کمر دوخته شده
7- برش راسته داره

برای هر مدلی اول باید همین تقسیم بندی رو انجام بدیم.و هر قسمتی رو که جدا هست رو تشخیص بدیم

برش:
ساسون سرشانه رو منتقل میکنیم و برش راسته رو طراحی میکنیم برای مانتو.اما به مدل دقت کنید،این برش  راسته تا وسط شونه نیومده و تقریبا تا 3سانتی نزدیک حلقه رسیده

یقه:
یقه رو از سرشانه 1سانت و از گودی گردن 2-3سانت گشاد کرده و کاملا گرد میکنیم

یقه پشت رو هم از گودی 0/5 سانت و از سرشانه 1سانت باز میکنیم

رویهم گرد 2سانت در نظر میگیریم و اونو هم به گردی یقه اضافه میکنیم

یقه ایستاده رو طراحی میکنیم به شکلی که فاصلش با خط وسط جلوی الگو 2سانت باشه

کمر:
از خط کمر الگوی بالاتنه رو جدا میکنیم.برای پهنای کمری 5-6سانت(به دلخواه) پایین میایم و خط دیگه ای رسم میکنیم.قسمت کمری رو از الگو جدا میکنیم و میذاریم کنار.از این قسمت کمری باید دولا برش بزنیم

دامن:
قبل از جدا کردن دانت از بالاتنه، محل برش عصایی رو که از بالاتنه شروع شده رو روی دامن علامت  بزنید.یا اصلا برش رو تا پایین بیارید.خود این برش یکی از محل های اوازمان دادن برای پیله یک طرفه است و 2تا پیله ی دیگه در 2طرفش به فاصله ی 4سانت (بسته به سایزتون)ایجاد میکنیم.به این طریق که 5سانت قبل از برش و 5سانت بعدش و خط صاف و موازی با خط برش از بالای دامن تا پایین دامن رسم میکنیم و بعد این 3خط رو قیچی میزنیم و مابینش اوازمان میدیم.

عمق هر پیله رو با توجه به مقدار پارچه تون میتونید کمی زیاد کنید یا کمی کمتر کنید.اما حدودش در اینجا 3 سانت هست.یعنی بین هر برشی باید 6سانت اضافه بشه برای پیله

جیب نما:
عرض جیب نما به اندازه ای باشه که اولا 3تا پیله زیرش جا بشه و از هر طرف هم 1تا1/5سانت اضافه تر  از خط پیله ها باشه.دو طرف جیب ها رو در قسمت پایین گرد میکنیم

حلقه آستین:
یک پارچه ی مستطیل شکل به پهنای 2تا2/5سانت و قد مورد نظر(از قسمتی که برش عصایی در جلو به حلقه رسیده در نظر میگیریم تا همون قسمت در حلقه ی پشت)به صورت دولا برش میزنیم و پلیسه میکنیم

فاصله ی پیله ها1/5تا2سانت باید باشه و عمقشونم 1تا1/5 در نظر بگیرید خوبه.بعد از پلیسه کردن یک دور چرخ کنید تا باز نشه

دوخت:
مراحل دوخت که قبلا در قسمتهای مختلف توضیح داده شده.طرز برش و دوخت یقه ایستاده تو درسهای گذشته هست که اونو به  یقه وصل میکنید.

سجاف این مانتو به خودش وصل شده و اگه جدا نشه بهتره به خصوص به خاطر قسمت کمری که جدا شده .برای اینکه اون قسمت دوختش ضخیم نشه بهتره که وصل باشه سجاف ولی اگه پارچه تون کم میاد ایرادی نداره که جداش کنید و بعدا بهش بدوزید.

هم میتونید اون پیله هارو فقط برای جلوی لباس در نظر بگیرین که در این صورت همون اول قبل از دوخت برش راسته،پلیسه هارو از سرشانه تا 10-15سانت پایین تر بین دو طرف برش میذاریم و میدوزیم و بالاتنه تکمیل میشه و بعدم خیلی معمولی آستین و وصل میکنیم.

ولی میتونیم برای پشت هم در نظر بگیریم. در این صورت به روشی که الان توضیح دادم جلو رو جداگانه پیله هاشو بدوزیم و پشت رو هم همین طور و بعد دو طرف رو خیلی معمولی از سرشانه به هم وصل کنیم.

کمری رو همونطور که گفتم دولا برش بزنید .اول بالاتنه رو بین دولای کمری قرار داده و از پشت چرخ  میکنید.طوری که وقتی لباس و راسته میکنیم،دوخت از پشت لباس و جلوی لباس کلا دیده نمیشه و  بین بالاتنه و کمری قرار گرفته.

بعد از این مرحله دامن و شروع میکنی.اول پیله ها رو میدوزیم به همون روشی که تو دامن پلیسه توضیح دادم در پستهای گذشته.یک دور کمر دامن و چرخ کنید که هم پیله ها جا به جا نشد هم رد دوخت داشته باشین برای وصل دامن به بالاتنه و هم کش نیاد کمر دامن.

بعد از اون جیب نما رو که دولا هست و قبلا دوختید و وصل میکنید به دامن به طوری که همونطور که توضیح دادم 3تا پیله رو پوشش بده حتی الامکان.

بعد نویت وصل بالاتنه و دان به هم میرسه.در مرحله اول لایه ی رویی کمری(که داخل لباس قرار میگیره) رو به دامن میدوزید.قبل از این مرحله بالاتنه رو در قسمت کمری مخصوصا حتما اطو بزنید.بعد از دوخت دامن به کمری هم باز اطو بزنید.

بعد لایه زیری کمری رو از پشت حدود 1سانت (یا هرچقدر که جای درز در نظر گرفتین) تا میزنید .هم میتونید لایه ی زیری و از داخل پس دوز کنید با دست تا دوخت رو نداشته باشید و هم میتونید بعد از کوک زدن لایه زیری به دامن،از قسمت روی لباس دو قسمت درز کمری در بالا و پایین رو چرخ نیش بکیند.اما این کارو حتما از روی لباس انجام بدین تا تمیز بشه.سر استین ها رو هم به همون روش سرشونه میتونید پلیسه درست کنید و جداگانه به لبه آستین بدوزید و یکدور هم چرخ نیش از بیرون بزنید تا دوختش برنگرده یا اینکه فقط اطو بزنید.

 

artakava.com