غذایی مدیترانهای را در پیش بگیرید. این نوع رژیم غذایی برای کوچک کردن شکم بسیار مناسب است.

آیا شکم بزرگی دارید؟ احتمال دارد که این شکم بزرگ یکی از علائم سندروم متابولیک باشد. آیا کلسترول، فشار خون و قند خونتان بالا است؟ اگر جوابتان مثبت است رژیم غذایی مدیترانهای را در پیش بگیرید. این نوع رژیم غذایی برای کوچک کردن شکم بسیار مناسب است. در این مطلب شما را با سندرم شکم بزرگ آشنا کرده و توصیههای لازم برای مقابله با این مشکل را ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

سندرم متابولیک چیست؟

داشتن شکمی بزرگ مشخصترین علامت سندروم متابولیک است. لازم است که هر فردی اندازهی دور شکم و شاخص تودهی بدن خود را محاسبه کند. باید بدانید که شکم بزرگ یکی از 5 علامت سندروم متابولیک است که به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی به حساب میآید. علائم زیر همان 5 علامت سندروم متابولیک هستند:

اندازهی دور شکم بالای 102 سانتی متر برای آقایان و بالای 88 سانتی متر برای خانمها. دور کمر خانمها باید به 79 تا 87 سانتی متر و دور کمر آقایان به 94 تا 99 سانتی متر کاهش یابد.

حالت مقاومت به انسولین یعنی میزان قند خون بالا. در این حالت قند خون به بالای 100 میلی گرم در دسی لیتر میرسد.

فشار خون سیستولیک برابر یا بالاتر از 13 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالای 80 میلی متر جیوه.

کلسترول خوب یعنی HDL آقایان کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر و در خانمها پایینتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

افزایش تری گلیسیرید خون به بالای 150 میلی گرم در دسی لیتر

مواردی که اشاره شد تعریفی کلی از سندروم متابولیک بود و حالا راه حل: رژیم مدیترانهای. این نوع رژیم غذایی برای کوچک کردن شکم بسیار موثر است.

نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانهای علاوه بر سلامت قلب، برای مقابله با سرطان، دیابت و بیماری پارکینسون موثر است. از این گذشته

این نوع رژیم برای مغز نیز مفید است

رژیم مدیترانهای و تأثیر آن در کوچک کردن شکم

رژیم غذایی مدیترانهای یعنی رژیمی سرشار از هیدرات کربنهای سالم، سبزیجات فراوان و چربیهای کم خطر.

در این رژیم پروتئینها بیشتر با مصرف سبزیجات تأمین میشود.

در رژیم مدیترانهای سبزیجات را سرخ نمیکنند بلکه آنها را بخارپز یا آبپز میکنند.

برای خوش طعم کردن غذاها و سبزیجات از چاشنیها و سبزیجات معطر مثل سیر، پیاز و فلفل و غیره استفاده میکنند.

در این رژیم سالم برای پخت و پز بیشتر از روغن زیتون استفاده میشود.

افرادی که رژیم مدیترانهای دنبال میکنند برای نهار و شام از سبزیجات استفاده میکنند. پس تا جایی که میتوانید باید بشقابهایتان را پر از میوه و سبزیجات بکنید.

در رژیم مدیترانهای هر روز به میزان کافی غلات و نان کامل (سبوس دار) مصرف میشود.

افرادی که این رژیم را دنبال میکنند هر هفته دو تا سه مرتبه حبوبات میخورند.

مصرف گوشت قرمز در کمترین میزان خود قرار دارد. گوشت مرغ به گوشت قرمز ترجیح داده میشود. هر هفته حداقل سه مرتبه ماهی در برنامهی غذایی گنجانده میشود.

بعد از هر وعده غذایی میوه مصرف میشود.

مصرف کره و خامه به طور کامل قدغن نیست اما میزان مصرف آن بسیار کم است.

توجه داشته باشید که مواد غذایی آماده و صنعتی جایی در رژیم غذایی مدیترانهای ندارد.

باید بدانید که در پیش گرفتن این نوع رژیم اصلاً پر خرج نیست و دنبال کردن آن باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی میشود که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است.

توجه داشته باشید که مواد غذایی آماده و صنعتی جایی در رژیم غذایی مدیترانهای ندارد

نتایج یک پژوهش گسترده که روی 535 هزار نفر انجام شد نشان میدهد که رژیم مدیترانهای باعث کاهش خطر سندروم متابولیک میشود. این نوع رژیم غذایی سالم همچنین باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون میشود، میزان تریگلیسیرید، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، قند خون و در نهایت اندازهی دور کمر را کاهش میدهد. پس اگر میخواهید اندامتان از حالت گلابی و سیبی شکل در بیاید و چربیهای دور کمرتان آب شود مصرف گوشت و چربیهای مضر را کاهش دهید و رژیم غذایی مدیترانهای را در پیش بگیرید.

باید بدانید که نتایج تحقیقات علمی نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانهای علاوه بر سلامت قلب، برای مقابله با سرطان، دیابت و بیماری پارکینسون موثر است. از این گذشته این نوع رژیم برای مغز نیز مفید است.

 

 

منبع : انجمن عروسانه