حتما تا به حال خود شما يا يكي از آشنايانتان درگير ثبت‌نام اينترنتي براي كنكور، استخدام و… بوده‌ايد. يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي اين نوع ثبت‌نام‌ها تهيه عكس پرسنلي براي ارسال است كه حتما طبق شرايط خاص آن مركز بايد تنظيم و ارسال شود.

اين هفته در نظر داريم با هم مراحل تنظيم يك عكس با شرايط خاص براي ثبت‌نام‌هاي اينترنتي را بررسي كنيم.

اولين كاري كه در اين زمينه بايد انجام دهيم تهيه عكس است كه مي‌توانيم آن را از طريق اسكن كردن عكس پرسنلي يا انداختن عكس ديجيتال به دست آوريم. دقت كنيد براي اين‌گونه ثبت‌نام‌ها نيازي به داشتن يك اسكنر پيشرفته جهت اسكن تصوير خودمان نداريم. مي‌توانيد عكس را روي يك سطح صاف قرار دهيد و تا حد امكان گوشي را به عكس نزديك كنيد و با تنظيم نور محيط، با تلفن همراه خود از آن عكس بگيريد و آن را به رايانه منتقل كنيد.

فقط بايد دقت داشته باشيد

از آنجا كه در اين حالت بايد گوشي تلفن همراه را خيلي به تصوير نزديك كنيم حتما حالت عكاسي موبايل را در نماي نزديك قرار دهيد تا تصوير واضحي به دست آوريد. حتي بهتر است چند عكس در فواصل مختلف تهيه كنيد تا در صورت واضح نبودن يكي، از تصاوير ديگر استفاده كنيد. در صورتي كه عكسي پرسنلي از خودتان نداريد مي‌توانيد با كمك يك چراغ مطالعه يا قرار گرفتن در مقابل پنجره يك آتليه خانگي درست كنيد و يك عكس فوري از خودتان بگيريد. براي راحتي كار دقت كنيد كه تا حد امكان زمينه پشت سرتان يكدست باشد تا در فتوشاپ براحتي بتوانيد آن را جدا كنيد. پس از تهيه عكس و انتقال آن به رايانه نوبت به استفاده از فتوشاپ براي ويرايش و تنظيم تصوير جهت ارسال به سايت مورد نظر مي‌رسد.

براي اين منظور

ابتدا گزينه Open را از قسمت File انتخاب كنيد و از مسير مورد نظر تصوير خود را انتخاب كنيد تا در محيط فتوشاپ باز شود. اولين كاري كه بايد انجام دهيد تنظيم ابعاد تصوير است. براي اين كار ابزار Crop را با فشار دكمه C از صفحه كليد انتخاب كنيد و كادر دلخواهي را با درگ ماوس در اطراف عكس بكشيد. پس از تنظيم دقيق كادر با دو بار كليك يا فشار Enter كادر انتخابي را تاييد و قسمت‌هاي اضافي عكس را حذف كنيد. در اكثر ثبت‌نام‌هاي اينترنتي طول و عرض و رزولوشن مشخصي براي تصاوير در نظر گرفته مي‌شود و در صورتي كه اين ابعاد رعايت نشود، به صورت خودكار عكس از جانب سايت پذيرفته نخواهد شد. در ابزار Crop‌ مي‌توان طول، عرض و رزولوشن مورد نظر را در قسمت نوار تنظيمات اين ابزار وارد كرده سپس به كشيدن كادر خود اقدام كنيد تا كادر با ابعاد خواسته شده در سايت تنظيم شود. توجه كنيد كه مقدار رزولوشن در اين قسمت بيانگر كيفيت تصوير بوده و در صورتي كه خيلي كم در نظر گرفته شود (كمتر از 100) تصوير افت كيفيت فراواني خواهد داشت. در مرحله وارد كردن طول و عرض تصوير مي‌توان واحد سنجش آن را نيز بر مبناي خواسته سايت به صورت پيكسل(px) يا سانتي متر(cm) تعريف كنيد.

با خارج كردن ماوس از داخل كادر كشيده شده و با ظاهر شدن علامت فلش دوسر مي‌توانيد كادر كشيده شده را دوران داده و كجي احتمالي تصوير را نيز از بين ببريد. پس از تنظيم نهايي كادر با دو بار كليك داخل كادر يا زدن Enter‌ سمت راست صفحه كليد كادر تاييد و قسمت‌هاي اضافي تصوير حذف مي‌شود. براي حذف سايه‌هاي احتمالي نيز مي‌توانيد آنها را با ابزارهاي انتخابي برگزيده و رنگ سفيدي روي آنها اعمال كنيد.

براي تنظيم رنگ و نور تصوير نيز مي‌توان به ترتيب فرامين Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color را از قسمت Image اجرا كرد تا نور و كنتراست و رنگ تصوير به صورت خودكار تنظيم شود. در صورتي كه با اعمال يكي از آنها تصوير در حالت مطلوبي قرار نگرفت با فشار همزمان دكمه‌هاي Alt+Ctrl+Z مي‌توانيد به عقب بازگشته و فرمان اجرا شده را بي‌اثر كنيد.

آخرين مرحله مربوط به ذخيره‌سازي فايل تصوير جهت استفاده در سايت مورد نظر است. براي اين منظور گزينه Save As را از منوي فايل انتخاب مي‌كنيم تا پنجره Save As ظاهر شود. در اين پنجره علاوه بر مشخص كردن محل ذخيره‌سازي فايل مي‌توانيم فرمت ذخيره‌سازي آن را نيز مشخص كنيم. اگر از ابتداي آموزش فتوشاپ با ما در اين صفحه همراه بوده باشيد حتما مي‌دانيد كه منظور از فرمت ذخيره‌سازي، در واقع قالبي است كه تصوير با آن ذخيره و مشخص مي‌شود پس از ذخيره‌سازي با چه برنامه‌اي اجرا شده و نمايش داده شود.

به صورت پيشفرض فايل‌هاي فتوشاپ با پسوند PSD ذخيره مي‌شوند؛ اما ما مي‌توانيم بنا به درخواست سايت مورد نظر آن را با پسوندهاي JPEGوGIF يا هر پسوند استاندارد ديگر عكس ذخيره كنيم. در بيشتر موارد فرمت استانداردي كه براي اين نوع تصاوير درخواست مي‌شود، JPEG است كه به علت كم حجم‌ بودن بيشتر مورد توجه سايت‌هاي ثبت‌نامي است. هنگامي كه اين فرمت را انتخاب كرديد و دكمه Save را فشار داديد، پنجرهJPEG Option ظاهر مي‌شود و به كمك اين پنجره است كه شما مي‌توانيد حجم عكس خود را تا حجمي كه در سايت مورد نظر خواسته شده كاهش دهيد.

براي اين منظور كافي است كيفيت تصوير خود را به كمك نوار كشويي موجود به سمت راست حركت دهيد تا حجم كاهش يابد(حجم نهايي تصوير در مقابل نوار كشويي ديده مي‌شود) فقط دقت كنيد كه با اين كار كيفيت تصوير نيز به صورت محسوسي افت پيدا خواهد كرد؛ بنابراين با دقت بيشتري از اين قسمت استفاده كنيد و كيفيت را زياد كاهش ندهيد. در صورتي كه در كيفيت‌هاي بالاتر از 6 حجم مورد نظر تامين نشد، پنجره را بسته و با كم كردن مقدار رزولوشن، مراحل ذخيره‌سازي را دوباره تكرار كنيد.

به طور خلاصه براي تنظيم تصوير جهت ثبت‌نام‌هاي اينترنتي مراحل زير طي مي‌شود:

1ـ دوربري عكس و تنظيم رزولوشن با استفاده از ابزار Crop

2ـ تنظيم نور و رنگ عكس با استفاده از Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color

3ـ ذخيره‌سازي تصوير در فرمت JPEG و تنظيم حجم آن به كمك گزينه Quality Option
 

 

 

jamejamonline.ir