اگر مدتی است رژیم غذایی دارید و کم غذا میخورید و ورزش میکنید و عادات اشتباه غذایی و برنامه ورزشی خود را تغییر دادهاید اما هنوز هیچ تغییری در وزنتان حس نکردهاید، شاید وقتش باشد به مواردی که میتوانند مانع موفقیت شما شوند، فکر کنید.

اینجا به 10 علت شایع که بر سر راه کاهش وزنتان مشکلزا میشوند اشاره شده است.

1- شاید مشکل این است که به اندازه کافی نمیخوابید

معمولا انسانها فکر میکنند بهتر است کمتر بخوابند تا فرصت کافی برای ورزش داشته باشند و این کار خیلی هم برای سلامت و تناسباندام خوب خواهد بود، اما این اشتباه است. کمبود خواب نهتنها سود ورزش کردن را کم میکند که باعث افزایش وزن میشود. خواب ناکافی کیفیت و توان انجام ورزش را تحتتاثیر قرار میدهد و سرعت متابولیسم بدن را کاهش داده، اشتها را افزایش میدهد و احتمالا میل انسان به خوردن هلههوله و ریزهخواری را بیشتر میکند. بهعلاوه، کمبود خواب میتواند سطح استرس در بدن را افزایش دهد و همین میتواند باعث افزایش وزن شود.

2- شاید مشکل اندازه بشقابتان است

اگر در تمام وعدههای غذایی از محصولات کمچرب و سالم استفاده میکنید، اما هنوز لاغر نشدهاید، احتمالا باید نگاهی به مقدار وعدههای غذاییتان بیندازید. شاید فکر کنید روزانه فقط سه وعده غذا میخورید که به اندازه همان غذایی است که بقیه آدمها میخورند اما در حقیقت به اندازه شش وعده استاندارد یا حتی بیشتر کالری دریافت میکنید. خوب است یادتان باشد غذایی که میخورید علاوه بر سالم بودن، باید به مقدار مشخص مصرف شود؛ زیادهروی در خوردن هر خوراکیای باعث چاقی میشود.

3- شاید مشکل از مایعات است

شاید شما بسیار دقیق هستید و کاملا مراقب خورد و خوراکتان هستید، غذاهای چرب نمیخورید، بین وعدههای اصلی غذا هم ریزهخواری نمیکنید، اما لاغر نشدهاید شاید چون به مقدار کالریای که هر روز از طریق نوشیدنیها دریافت میکنید، دقت نکردهاید. با اینکه همه ما میدانیم یکی از علتهای اصلی چاقیمان نوشیدن نوشابههای گازدار است البته باید نوشیدن آبمیوهها، اسموتیها، دوغ و بسیاری از نوشیدنیهای گرم را هم حساب کنید. هر چیزی که میخورید، باید کالریاش حساب شود و مایعات نباید یادتان برود.

4- خیلی کم هم به ضرر شماست

همانطور که خوردن غذای زیاد باعث چاقی میشود، کمخوری بیش از حد هم به طرز عجیبی مانع از کاهش وزن میشود. بدن شما بهطور ذاتی از خودش محافظت میکند بنابراین وقتی غذای کافی دریافت نکند بهصورت خودکار روی حالت قحطی و گرسنگی قرار میگیرد و باعث میشود متابولیسم بدن کاهش یابد و بدن چربی و انرژی ذخیره کند، به همین دلیل کاهش وزن برایتان سخت و سختتر میشود.

5- شاید مشکل در اراده است

شکی نیست که پرخوری یا کمخوری افراطی برای متابولیسم و دور کمرتان مضر هستند اما سختتر از هردوی اینها، حرکت بین این دو نقطه است. اگر شما مدام رژیمتان را شل و سفت بگیرید و از هر رژیمی که مد شد پیروی کنید، یک دقیقه به خودتان گرسنگی بدهید و بعد از خجالت شکمتان دربیایید، کلا متابولیسمتان را به هم میریزید و باعث میشوید بدنتان چربی بیشتری ذخیره کند. همانطور که کمخوری افراطی سرعت متابولیسم بدنتان را پایین میآورد، اگر به دنبال این مدت شروع به پرخوری کنید، بدنتان به سرعت وزن میگیرد.

6- شاید برنامه ورزشیتان متنوع نیست

اگر به ورزشهای روزانهای که انجام میدهید، عادت کردهاید، ممکن است آنقدر که تلاش میکنید، ورزشها برایتان مفید واقع نشوند. نهتنها انجام ورزش تکراری میتواند خستهکننده و ملالآور شود – که باعث از بین رفتن انگیزهتان برای ورزش شده و بیشتر دوست دارید از انجامش فرار کنید – بلکه شدت و نتیجه ورزشها را کاهش میدهد. همانطور که بدن در انجام یک فعالیت خاص توانا میشود، بعد از مدتی بدنتان عادت میکند و دیگر مثل اوایل شروع فعالیتتان نیازی به تلاش سخت نخواهید داشت؛ یعنی کالری کمتری خواهید سوزاند.

7- شاید مشکل در جایزه ویژه است

بسیاری از ما با این حالت آشنا هستیم که بعد از ورزش سنگین وسوسه میشویم که با یک خوراکی خوشمزه از خودمان پذیرایی کنیم؛ خب، ورزش کردهایم و کلی کالری سوزاندهایم دیگر! خوب است با یک خوراکی خوشمزه به خودمان برسیم و انرژی از دست رفته را جبران کنیم. درواقع، همیشه درمورد کالری سوزانده شده با اغراق تخمین میزنیم، حتی ممکن است خیلی بیشتر از کالری سوزانده شده، به بدنتان انرژی برسانید و به این ترتیب به جای کاهش وزن، چاق میشوید.


8- یک نکته مهم را در نظر نگرفتهاید

با رشد معضل چاقی در تمام دنیا، به نظر میرسد همه انسانها دوست دارند وزن کم کنند. اینکه بعضی افراد نیاز به کاهش وزن دارند، به این معنی نیست که شما هم باید وزن کم کنید. بهتر است تلاش کنید تا دید ذهنی بهتری نسبت به فرم بدنتان داشته باشید (و یادتان باشد هر قدر سبکوزنتر باشید، سختتر میتوانید وزن کم کنید). از خودتان – پزشکتان – صادقانه بپرسید آیا دلیل پزشکی خاصی دارید که باید وزنتان را کم کنید؟ اگر نه، وقتش است رژیمتان را کنار گذاشته و به جای تمرینهای ورزش جسم، اعتمادبهنفس را تمرین کنید.

9- بعضی وقتها وزن بدن معیار واقعی میزان چربی بدن نیست

بسیاری از آدمهای چاق وزنشان را به عنوان ملاکی برای سنجش میزان چربی بدنشان میدانند و فکر میکنند وقتی چاق میشوند، چربیهایشان زیاد شده و وقتی لاغر میشوند، چربیشان کم شده است. با اینکه ترازو عدد وزنتان را به شما میگوید، اما در مورد مقدار چربی، ماهیچه و آب اطلاعاتی به شما نمیدهد، به همین دلیل عدد وزن نمیتواند معیار خوبی برای کاهش چربی باشد. مثلا، ماهیچهسازی به دلیل یک برنامه تازه بدنسازی، میتواند روند کاهش وزن را پایین بیاورد، همانطور که جمع شدن مایعات میانبافتی میتواند. برای اندازهگیری دقیقتر میزان چربی بدن، تغییراتی که در اندازهگیریهای بدنتان میبینید یا اندازه لباسهایتان را کنترل کنید یا با مراجعه به پزشک، چربی بدنتان را اندازه بگیرید.

10- شاید بدن شما مشکل یا بیماری دارد

بسیاری از شرایط پزشکی مثل سندروم تخمدان پلیکیستیک، مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونها میتواند منجر به افزایش وزنتان شود و روند کاهش وزن را برای شما سختتر کند. همچنین حساسیتهای غذایی پنهان یا عدم تحمل بعضی غذاها، میتواند لاغر شدن را برای فرد سخت کند. بهعلاوه، با وجودیکه ممکن است شرایط پزشکی شما به خودی خود باعث افزایش وزنتان نشود، اما عوارض جانبی استفاده از برخی داروها باعث چاق شدنتان شود، بنابراین برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:انجمن عروسانه