نوع کاربرد و شغل مهم‌ترین عاملی است که در زمان خرید یک سیستم جدید مطرح می‌شود و سرانجام باعث خواهد شد بودجه در نظر گرفته شده به شکل بهتری هزینه شود و نتیجه نهایی کاربردی‌تر باشد.

بدون هیچ توضیح اضافی، سراغ مشاغل و کاربردهای گوناگون خواهیم رفت. با توجه به شغل مخاطبانی که با ما تماس گرفته اند، به بررسی پنج نمونه از مشاغلی پرداختیم که البته می‌تواند دسته‌بندی تمام مشاغل موجود در بازار را هم دربر گیرد. به طور قطع می‌توان از این سیستم‌ها در کاربرد‌های مشابه دیگر نیز بهره برد.

مثلا رایانه‌ای که برای یک حسابدار مناسب باشد، حتما برای مدیران رده میانی شرکت هم کار راه‌انداز خواهد بود چون نیازهای این دو تقریبا مشابه است یا رایانه‌ای که برای یک بازاریاب مناسب است، جان می‌دهد برای مدیرانی که دائم در سفر و جلسات خارج شرکت هستند. همچنین در این نوشتار به شکلی ساده با برخی مفاهیم دنیای رایانه نیز آشنا می‌شویم.

تدوینگر: سریع باش
یک تدوینگر فایل‌های صوتی و تصویری باید بتواند بسرعت به فایل‌های خود دسترسی داشته و در کمترین زمان ممکن عملیات مورد نظر را روی این فایل‌ها انجام دهد. به همین دلیل تدوینگر حرفه‌ای باید هزینه زیادی برای سیستم خود بپردازد که انتظار می‌رود بخش بیشتر آن صرف پردازنده شود.

توصیه ما خرید یک پردازنده چهار‌هسته‌ای قدرتمند از سری محصولات Core i7 اینتل است تا در شرایط مختلف بتواند از پس پردازش‌های سریع برآید، اما از سوی دیگر از آنجا که یک تدوینگر حرفه‌ای عموما با فایل‌های بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند، باید مقدار حافظه RAM زیادی نیز برای سیستم خود فراهم کند تا بتواند به سرعت فایل‌ها را باز کرده یا ذخیره کند.

فضای ذخیره‌سازی نیز به توجه جدی نیاز دارد. در این حالت از ویژگی خوبی به نام RAID 0 و دو درایو SSD استفاده خواهد شد. به کمک RAID 0 که اکثر مادربورد‌های امروزی از آن پشتیبانی می‌کنند، دو هارددیسک یا درایو SSD متصل به مادربورد به شکل همزمان اطلاعات را می‌خوانند و می‌نویسند و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات به شکلی قابل توجه افزایش می‌یابد.

اگر درایو‌های SSD با کیفیتی خریداری کنید، می‌توانید بسرعت انتقال اطلاعات تا هزار مگابایت در ثانیه نیز دست پیدا کنید! این قبیل افراد بد نیست یک هارددیسک پرتابل (هارد دیسک اکسترنال که قابل جابه‌جایی است) با ظرفیت بالا نیز در اختیار داشته باشند تا بتوانند از اطلاعات حیاتی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنند.

بازاریاب: از این سو به آن سو
برخی از بازاریاب‌ها اکثر اوقات در حال جابه‌جایی هستند و باید محصولات شرکتی را که در آن مشغول به کار هستند، به مشتریان نمایش دهند. به همین علت این افراد به وسیله‌ای همراه نیاز دارند تا بتوانند تصاویر و فایل‌های مهم خود را جابه‌جا کنند. در این حالت تبلت می‌تواند یک گزینه خوب باشد، اما محدودیت‌هایی نیز دارد و به همین دلیل ما اولترابوک‌ها را توصیه می‌کنیم.

اولترابوک در واقع نوت‌بوک‌ باریکی است که سبک‌وزن و کم‌مصرف بوده و غالبا طول عمر باتری مناسبی نیز دارد. به دلیل سبکی و کوچکی، جابه‌جایی آن ساده‌تر است و در طول روز باتری آن پاسخگوی کار یک بازاریاب فعال خواهد بود. نکته ویژه درباره این رایانه‌ها، نوع پردازنده آنهاست که در ابتدا ممکن است تصور شود مشابه همان پردازنده‌هایی هستند که در یک نوت‌بوک معمولی به کار رفته است (با توجه به لوگوی پردازنده چسبانده شده روی بدنه نوت بوک) اما این سری از پردازنده‌ها در واقع نمونه‌های کم‌مصرف پردازنده‌هایی است که در نوت‌بوک‌های معمولی به کار می‌رود و به همین علت در مقایسه با آنها کارایی پایین‌تری دارد. به این سری پردازنده‌ها Ultra Low Voltage گفته شده و در کنار نام این پردازنده‌ها حرف U قرار گرفته است.

(مانند Core i7-3537U‌) با این حال کارایی چنین محصولاتی به حدی است که بتواند نیاز بازاریاب مثال ما را بخوبی راه بیندازد (البته قبل از هر چیز باید با قیمت بالاتر اولترابوک‌ها کنار آمد!) این ابزار برای مدیران عامل و مهندسان مشاور که دائم در حال سفر و سرکشی به پروژه‌ها یا شرکت در جلسات خارج از دفتر خود هستند نیز مناسب است.

پزشک: دعوت به سکوت
یکی از علائمی که تقریبا در هر مطب پزشک یافت می‌شود، علامت سکوت است. پس سیستم مورد استفاده توسط پزشک نیز باید در حد امکان بی صدا باشد و کمترین میزان نویز محیطی را تولید کند. بیشترین صدای یک سیستم توسط فن خنک‌کننده و هارددیسک آن ایجاد می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای چنین سیستمی از هارددیسک‌هایی با سرعت چرخش پایین‌تر (مانند هارددیسک‌های سری Green کمپانی Western Digital) یا درایو‌های SSD که در کل هیچ‌گونه قسمت مکانیکی ندارند، اما در عین حال گرانتر است، استفاده شود.

(درایو‌های SSD از حافظه‌های فلش بسیار سریع برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرده و کاملا بی‌صدا و بسیار سریع‌تر از یک هارددیسک است) در مورد سیستم‌های خنک‌کننده نیز باید در فهرست مشخصات خنک‌کننده به دنبال عبارت دسیبل (dB(A که همان واحد اندازه‌گیری صداست بگردید. هرچه این عدد کمتر باشد، یعنی فن کم‌صداتر است. عددی حدود 20 به معنی خنک کننده آرام و بی‌صداست و می‌تواند برای رایانه یک پزشک گزینه‌ای مناسب باشد. از آنجا که خانم یا آقای دکتر مورد نظر ما قرار نیست پردازش‌های سنگینی با رایانه خود انجام دهد، یک پردازنده دو‌هسته‌ای ساده (همانند سری Pentium یا حداکثر Core i3 و یا APU‌های AMD) برایش کافی خواهد بود.

حسابدار: دست نزن
یک حسابدار عموما با اطلاعات مالی شرکت‌ها سر و کار دارد که بسیار مهم بوده و حفاظت از آنها امری حیاتی است. پس به سیستمی نیاز داریم که بتواند سطح قابل قبولی از حفاظت را در اختیار کاربر قرار دهد. کمپانی اینتل ابزار Small Business Advantages را برای این دسته از افراد در نظر گرفته که با خرید برخی مادربوردهای مجهز به چیپست اینتل (مانند B75) می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

به کمک این ابزار می‌توانید بخش‌های مختلف سیستم را مدیریت کنید. برای مثال پورت‌های USB سیستم را قفل کنید تا کسی نتواند با نصب حافظه فلش سیستم را ویروسی کند یا اطلاعات را به سرقت ببرد. همچنین می‌توان آن را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا به طور خودکار از اطلاعات مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در ضمن این ابزار می‌تواند به‌روز‌رسانی‌های مهم سیستم‌عامل و نرم‌افزار‌های مختلف را به‌طور خودکار دریافت و نصب کند، بدون آن‌که در کار حسابدار خلل یا وقفه‌ای ایجاد شود. این سیستم برای پژوهشگرانی که با حجم انبوهی از اطلاعات حساس و گرانقیمت ناشی از آزمایش‌های وقتگیر و محاسبات گرانقیمت سر و کار دارند، نیز مناسب است.

رستوران و فروشگاه: فضا و زیبایی در اولویت
یک فروشگاه زیبا یا یک رستوران با طراحی عالی تاسیس کرده‌اید و حالا به رایانه‌هایی نیاز دارید که به امور فروشگاه، خرید و فروش و موارد دیگر رسیدگی کنید. مسلما نمی‌خواهید دکوراسیون زیبای محیط شما با کابل‌های به هم ریخته پر شود و یک کیس بزرگ نیز بخشی از فضای ارزشمند شما را اشغال کند.

اینجاست که ارزش یک سیستم All in One مشخص می‌شود. به کمک این سیستم که ابعاد آن کمی از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است، می‌توانید به تمام امور خود رسیدگی کنید و مطمئن باشید قدرت پردازش چنین سیستم‌هایی از سطح نیازهای شما فراتر است. در سیستم‌های All in One تمام قطعات یک کیس درون بدنه صفحه‌نمایش قرار گرفته و در نتیجه دیگر به کیس نیازی نخواهد بود.

از آنجا که این قطعات باید در فضایی کوچک قرار گیرد، از قطعات یک نوت‌بوک در این سری از محصولات استفاده می‌شود تا گرمای حاصل از کارکرد آنها کمتر باشد و بتوان بسادگی آنها را به خارج از بدنه سیستم انتقال داد. سیستم‌های All in One جدید از صفحه‌نمایش لمسی نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود کار با آنها در یک فروشگاه ساده‌تر باشد و موس و کیبورد و سیم‌های مزاحم آنها یا فضایی که برای قرار گرفتن نیاز دارد نیز از فهرست نیازمندی‌های شما حذف شود. طرح‌ها و مدل‌های مختلف نیز انتخاب را آسان می‌کند و می‌توان با کمی حوصله و دقت مدلی مطابق با دکوراسیون محیطی خود پیدا کنید.

بیتوته