کاهش چربي و وزن اضافي

اگر هدف اصلي شما از تمرین ايروبيک  از دست دادن چربي و وزن اضافي باشد، 6 يا 7 نوبت در هفته که تقريبا معادل روزي يک مرتبه است، مي تواند تاثير بالقوه اي روي اندام شما داشته باشد و شما را به وزن مطلوبتان برساند. در مجموع آنچه در انجام اين تمرينات حائز اهميت است افزايش مدت زمان انجام حرکات، استمرار و تکرار و بالا بردن ميزان دشواري تمرينات مي باشد. مخصوصا اگر در شرايط جسماني مناسبي نيستيد، وزن اضافي داريد، سالخورده ايد و يا در دوران بهبودي از مصدوميت و سپري کردن دوران نقاهت هستيد، اين تمرينات برايتان بسيار مفيد خواهد بود.

گرم کردن بدن

با حرکات و نرمشهايي خيلي نرم و آرام در کمال آرامش خودتان را گرم کنيد، همين نرمشها باعث مي شوند تا اگر مشکل جسماني داريد ناراحتي و دردتان کاهش پيدا کند و کم کم بهبود پيدا کنند. گرم کردن و آماده کردن بدن براي تمرينات ايروبيک با انجام نرمشهايي سبک و در سطوح ساده اي از تمرينات کششي به مدت 2 تا 10 دقيقه به شما کمک ويژه اي خواهد کرد اما به ياد داشته باشيد که نبايد به طور ناگهاني در طول انجام تمرينات، آنها را متوقف کنيد چرا که ممکن است دچار مشکل شويد.

تصورات غلط

اين تصور غلط که تمرينات ايروبيک ماهيچه ها را سفت وعضلاني مي کند بسيار طبيعي است اما واقعيتش اين است که انجام اين تمرينات تاثير بسيار کمي در سفت کردن ماهيچه ها دارد. در تمرينات معمولي ايروبيک ماهيچه هايي که در بدن بيش از سايرين فعاليت مي کنند صدها حرکت ماهيچه اي را به طور متناوب تکرار مي نمايند، بدون اينکه در مقابل اين تمرينات مقاومتي نشان دهند.

در صورتيکه بخواهيد ماهيچه ها و عضلا تتان محکم و سفت شوند تمرينات وزنه تاثير قابل توجهي خواهند داشت. برداشت غلط ديگر در اين مورد اين است که اغلب تصور مي کنند با انجام تمرينات ايروبيک در تعداد دفعات محدود و زمان نرمال مي توانند چربي اضافي و وزن زيادي خود را به سرعت کاهش دهند! در صورتي که اين تصور صحت ندارد و افراد براي کاهش وزن اضافي بدن بايد با برنامه اي ويژه به فعاليت بپردازند. اگر هدف شما از ايروبيک رسيدن به يک تعادل و بالانس جسماني و بالا بردن درصد سلامتي و داشتن روحيه خوب است ، تنها راه تاثيرگذار و موثر در اين امر انجام مرتب و هميشگي تمرينات اين رشته مي باشد.

هدف اصلي شما از انجام ايروبيک

اما اگر هدف شما از ايروبيک رسيدن به يک تعادل و بالانس جسماني و بالا بردن درصد سلامتي و داشتن روحيه خوب است، بايد به خاطر داشته باشيد که تنها راه تاثيرگذار و موثر در اين امر انجام مرتب و هميشگي تمرينات ايروبيک مي باشد. حتي اگر اين تمرينات از حرکات کششي بسيار طي مدت زمان کوتاهي برخودار باشند. سعي کنيد از ورزش ايروبيک لذت ببريد و تمريناتش را آسان بگيريد تا در طول يک مدت زمان مشخص تاثيراتش را ببينيد. از آنجاييکه عمده تمرينات ايروبيکي روي تکرار حرکات تاکيد دارد، به همين جهت نياز چنداني به تمرکز کامل ندارد (هرچند توجه و تمرکز کافي از لحاظ تکنيکي در انجام هر ورزشي مهم است)  اما به هر حال خواندن و گوش کردن به موزيکها و نوارهاي آموزشي، تماشاي برنامه هاي تلويزيوني ايده جالبي براي يادگيري بهتر تمرينات ايروبيک است.

نکات مهم

تمرينات خود را اعم از مدت زمان انجام و درجه سختي و آساني اش را يادداشت کنيد زيرا اين شيوه خوبي است که در طول يک دوره تمريني بفهميد چقدر به آمادگي بدني و جسماني رسيده ايد. فراموش نکنيد که مشاهده اين پيشرفتها شما را علاقه مند و پر انگيز به ايروبيک نگاه مي دارد.

منبع:sportmedicine