چگونه یک پاور برای سرور انتخاب کنیم؟

آیا می‌دانید پاور نامناسب می‌تواند عمر سرور شما را نصف کند؟ انتخاب پاور سرور (منبع تغذیه) مناسب، گامی حیاتی در تضمین عملکرد پایدار، راندمان بالا و طول عمر مفید سرور شماست. پاور سرور یکی از حساس‌ترین قطعات در بین اجزای داخلی سرور است و بدون آن، سرور قادر به کار کردن نخواهد بود. این قطعه به دلیل این‌که نقش واسط بین قطعات سرور و نیروی برق ورودی را ایفا می‌کند، تاثیر مهمی روی سلامت قطعات سرور دارد؛ بنابراین در انتخاب پاور مناسب سرور و خرید آن باید دقت زیادی داشته باشید.

اما با تنوع گسترده پاورها در بازار، چطور می‌توانیم بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله، شما را برای داشتن انتخابی آگاهانه همراهی خواهیم کرد.

انواع پاور سرور براساس ولتاژ

پاورهای سرور براساس ولتاژ خروجی به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از رایج‌ترین انواع منبع تغذیه سرور باید به موارد زیر باید اشاره کرد:

پاورهای ATX: این نوع پاور برای سرورهای استاندارد ATX مناسب هستند و ولتاژهای خروجی رایج 12 ولت، 5 ولت و 3.3 ولت را ارائه می‌دهد. این پاورها به دلیل قیمت مناسب و سهولت در تعویض مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در مقایسه با نمونه‌های حرفه‌ای‌تر راندمان پایین‌تری دارند و گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

پاورهای EPS: این پاورها برای سرورهای رده بالا که به بارهای پردازشی سنگین رسیدگی می‌کنند، مناسب هستند. این پاورها توانایی ارائه ولتاژهای خروجی 12 ولت، 8 ولت، 5 ولت، 3.3 ولت و غیره را دارند. پاورهای EPS به دلیل عملکرد بالاتر، گرمای کمتر و قابلیت اطمینان بیشتر مورد توجه قرار دارند، اما در مقابل قیمت بالاتری نیز دارند.

پاور سرور ریگ: این نوع پاور سرور به منظور تامین برق سرورهای ماینینگ استفاده می‌شود. ریگ‌های ماینینگ برق زیادی مصرف می‌کنند، بنابراین پاور سرور ریگ باید توان خروجی بالایی داشته باشد تا بتواند برق مورد نیاز تمام اجزای ریگ را تامین کند. این پاورها بالاترین راندمان عملکردی را دارند. به این معنی که برق کمتری را هدر می‌دهند و گرمای کمتری تولید می‌کنند که در بلندمدت کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش عمر مفید پاور را به همراه دارد.

 

مهم ترین نکات هنگام خرید پاور سرور

مهم ترین نکات هنگام خرید پاور سرور

پاور وظایف کلیدی و مهم زیر را در سرور بازی می‌کند:

  • تبدیل برق AC به DC ، برق شهری از نوع AC یا همان متناوب است، در حالی که سرورها نیازمند برق مستقیم (DC) هستند.
  • تامین ولتاژ و جریان پایدار برای مولفه‌های مختلفی مثل پردازنده مرکزی، رم‌ها، هارد دیسک‌ها، فن‌ها و … است.
  • قطع جریان برق سرور در صورت وجود نوسان، هرگونه نوسان باعث آسیب‌دیدگی جدی این قطعات سرور می‌شود. بنابراین، پاور باید هر زمان مواردی مثل نوسانات برق، افت ولتاژ و … را دریافت کرد، جریان برق سرور را قطع کند.

با توجه به نقش حیاتی پاور در سرور، انتخاب و استفاده صحیح از آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، در صورتی که پاور مناسب و باکیفیتی را برای سرور انتخاب کنید، مطمئن خواهید بود که قطعات سرور در کوتاه‌مدت با مشکلاتی همچون خرابی روبرو نخواهند شد.

وقتی قصد خرید پاور سرور را دارید، یکسری نکات کلیدی وجود دارد که کمک می‌کنند محصولی متناسب با نیازتان خریداری کنید.

توان و ظرفیت پاور سرور

اولین مورد توان و ظرفیت موردنیاز است. بررسی کنید پاور سرور، توان و ظرفیت کافی برای تامین برق موردنیاز تجهیزات سرور را داشته باشد. برای این منظور باید توان موردنیاز تجهیزات مختلف را محاسبه کنید و در صورتی که تصور می‌کنید در آینده قرار است تجهیزات دیگری به سرور افزوده شود، پاوری فراتر از نیاز فعلی را خریداری کنید.

برند پاور سرور

نکته مهم و کلیدی دیگر انتخاب پاوری است که توسط تولیدکنندگان شناخته شده، ساخته شده باشد. در این حالت، مطمئن خواهید بود که پاور سرور کیفیت و کارایی موردنظر را خواهد داشت. همچنین، مطالعه نظرات کاربران و تحقیق درباره عملکرد و قابلیت‌های پاور کمک می‌کند محصول درستی را انتخاب کنید.

در صورتی که سرور توانایی پشتیبانی از دو پاور را دارد، پیشنهاد می‌کنیم از دو پاور استفاده کنید و آن‌ها را در وضعیت فعال-فعال یا فعال-درحالت آماده به کار قرار دهید تا هر زمان پاور اصلی با مشکل روبرو شود، عملکرد سرور متوقف نشود. برای خرید پاور سرور اورجینال با گارانتی معتبر صفحه https://falnic.com/shop/server-power/hp را ببینید.

 

مهم ترین نکات هنگام خرید پاور سرور

قیمت پاور سرور + عوامل تاثیر گذار برآن

قیمت پاور سرورها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. توان خروجی اصلی‌ترین عامل در این زمینه است. توان خروجی پاور سرور، یعنی حداکثر خروجی که ارائه می‌کند و برق موردنیاز تجهیزاتی مثل کارت‌های گرافیک را تامین می‌کند. هرچه توان پاور بیشتر شود به همان نسبت قیمت بیشتری پیدا می‌کند.

پاور‌های برندهای معتبر قیمت بالاتری نسبت به برندهای متفرقه دارند، زیرا از مدارها، خازن‌ها و ترازیستورهای با کیفیت بالا در ساخت آن‌ها استفاده شده و اغلب دارای گواهینامه‌های استاندارد و تضمین کیفیت هستند.

تکنولوژی‌های به کار رفته

مورد مهم بعد تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در پاور است. به طور معمول، شرکت‌ها به طور پیوسته فناوری‌های مورد استفاده در پاورها را تغییر می‌دهند تا عملکرد آن‌ها را افزایش داده و بهره‌وری را به حداکثر برسانند.

گارانتی

در نهایت گارانتی نقش مهمی در تعیین قیمت پاور دارد. پاورهای با کیفیت دارای گارانتی‌های چند ساله هستند که نشان می‌دهند در طول این مدت زمان پاور با مشکل روبرو شد، تعمیر یا حتی تعویض آن رایگان خواهد بود.

طول عمر پاور سرور

هنگامی که صحبت از طول عمر پاور سرور به میان می‌آید، یکسری عوامل کلیدی وجود دارد که باید به آن دقت کنیم. این عوامل نقش مهمی در طول عمر پاور سرور دارند:

  • کیفیت ساخت، پاورهای باکیفیت، طول عمر بیشتری دارند.
  • شرایط محیطی، پاورهایی که در محیط‌های خنک و با تهویه مناسب کار می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند. درصورتی که سرورها درون رک‌هایی قرار دارند که از مکانیزم‌های سرمایش آبی برای خنک‌سازی آن‌ها استفاده می‌شود در معرض رطوبت قرار دارند که باید به این نکته دقت کنید.
  • میزان بار، در صورتی که پاورها همواره با حداکثر ظرفیت خود کار کنند، عمر کوتاه‌تری دارند.
  • نوسانات برق، می‌تواند به پاور آسیب برساند و عمر آن را کوتاه کند.

به طور کلی، طول عمر پاور سرور بین 5 تا 8 سال است. با این حال، پاورهای برندهای معتبری مثل اچ پی که کیفیت ساخت بالایی دارند و در شرایط مناسب نگه‌داری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند تا 10 سال کار می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش طول عمر پاور سرور، از پاورهای باکیفیت ساخت بالا استفاده کنید. پاور را در محیطی خنک و با تهویه مناسب قرار دهید. برنامه‌های کاربردی نصب شده روی سرور را به گونه‌ای پیکربندی کنید که همزمان از حداکثر ظرفیت پاور استفاده نکنند و از یک محافظ برق برای محافظت از پاور در برابر نوسانات برق استفاده کنید. همچنین، در صورت امکان، پاور را تمیز کنید. با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید طول عمر پاور را افزایش دهید و مانع از خرابی زودهنگام آن شوید.

نحوه انتخاب منبع تغذیه سرور به مجموعه عواملی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، بستگی دارد. به طور کلی، توان خروجی موردنیاز برای تامین برق پردازنده‌ها، حافظه‌ها، دیسک‌ها و دستگاه‌های جانبی، کارایی و پایداری، توانایی مقابله با نوسانات ولتاژ، امکان مدیریت آن و سازگاری با تجهیزات مختلف از مهم‌ترین نکاتی هستند که هنگام خرید پاور باید به آن‌ها دقت کنید.