آشنایی با فروآلیاژ:

در این مقاله می ‌خواهیم در رابطه با فروآلیاژ و همچنین مرکزی به نام پارس خورشید، توضیح دهیم. به طور کلی فروآلیاژ، آلیاژی می ‌باشد که از عناصر مختلفی تشکیل شده است. این عناصر می توانند نظیر آهن، کروم، آلومینیوم، منگنز، سیلیس و غیره باشند. این روز ها به علت استفاده فراوان از فروآلیاژ، ما می ‌توانیم خرید و فروش آن را بسیار رایج بدانیم.فروآلیاژ

علت فروش بالای فروآلیاژ‌ ها به کارگیری آن ها در خط تولید بسیاری از کارخانه‌ ها می ‌باشد. جالب است بدانید که این روز ها از آلیاژ ‌های غیر فلزی و فلزی استفاده‌ های زیادی می ‌شود. چرا که کیفیت این آلیاژ‌ ها بسیار بالاتر از مواد خالص است.

به طور کلی آلیاژ به ماده ‌ای گفته می‌ شود که از ترکیب چند عنصر با یکدیگر تشکیل شده باشد. فروآلیاژ نیز از ترکیب آهن همراه با عناصر ذکر شده در بالا ساخته شده است. در واقع کلمه فرو به معنای این است که در این آلیاژ از آهن استفاده شده است. هر آلیاژی که بخش عمده‌ ای از آن آهن باشد را با اصطلاح فرو می ‌شناسند. ترکیب عناصر مختلف با یکدیگر و همچنین تعیین کردن درصد هر عنصر می ‌تواند در کیفیت این آلیاژ نقش مهمی داشته باشد. از این رو آلیاژ‌ های مختلفی وجود دارند که بر اثر تجربه و آزمایش به وجود آمده اند. مسلماً آلیاژ‌ های کاربردی از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر آلیاژ‌ ها برخوردار می ‌باشند. به همین دلیل است که از فروآلیاژ‌ ها بیشترین استفاده را می‌ شود، چرا که این آلیاژ‌ ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

معرفی انواع فروآلیاژ:

به طور کلی انواعی از آلیاژ ‌ها وجود دارند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره نمودیم، فروآلیاژ ‌ها، آلیاژ‌ هایی می ‌باشند که ماده اصلی آن ها آهن است. با این حال بسته به اینکه سایر ترکیبات چگونه باشند، انواع مختلفی را پدید خواهند آورد. به عبارت بهتر پایه ی اصلی فرو آلیاژ ‌ها آهن بوده و بسته به اینکه عنصر همراه با آهن چه عنصری باشد، نوع فروآلیاژ مشخص خواهد شد. از معروف‌ترین فروآلیاژ‌ هایی که شما می ‌توانید در بازار مشاهده نمایید، می ‌توان به فرومنگنز، فروکروم و فروسیلیس اشاره نمود.

فرومنگنز
فرومنگنز

آشنایی با فرومنگنز:

آلیاژ فرومنگنز نیز از جمله پرکاربرد ترین آلیاژ ‌ها می ‌باشد. در آلیاژ فرومنگنز، علاوه بر آهن از کربن نیز به عنوان یک ماده مهم استفاده خواهد شد. حتی جالب است بدانید که میزان کربن این آلیاژ می ‌تواند باعث تمایز آن شود. به عبارت بهتر ما می ‌توانیم در بازار آلیاژ هایی با نام‌ های فرومنگنز پرکربن و فرومنگنز متوسط کربن را مشاهده نماییم. همانطور که از نام آن ها مشخص است، فرومنگنز کربن متوسط دارای میزان متوسطی از کربن است. از طرف دیگر فرومنگنز پرکربن دارای میزان کربن بالایی می ‌باشد.

این نوع فروآلیاژ در زمان احیای کربوترمال پدید خواهد آمد. کربوترمال، یک واکنش شیمیایی است که در طی آن از مواد معدنی مبتنی بر اکسید، فرومنگنز پدید خواهد آمد. از فرومنگنز ‌ها به منظور جلوگیری و مقابله با ضرر های گوگرد در تولید کردن فولاد و همچنین انواعی از چدن ‌ها استفاده می‌ شود.

به طور کلی فرومنگنز ‌ها یک ماده پایدار هستند. با این حال اگر در برابر رطوبت، آب و اکسیژن خالص قرار بگیرند، ممکن است که اکسید های فلزی را تولید کنند. لازم به ذکر است که قرار گرفتن این آلیاژ در مدت زمان طولانی در برابر موارد مذکور در بالا می ‌تواند مواد مضری را پدید آورد. از آنجایی که این آلیاژ ماهیت آلاینده دارد و می ‌تواند مجاری هوایی را تحریک کند، در زمان حمل آن از اقدامات ویژه ای استفاده خواهد شد. این اقدامات ویژه به منظور جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار فرومنگنز است. بسته به میزان کربن این آلیاژ ما می ‌توانیم فرومنگنز کم کربن،  فرومنگنز کربن متوسط،  فرومنگنز پرکربن را داشته باشیم. هر کدام از این فرومنگنز ها دارای ماهیت و ویژگی‌ های خاص خود هستند.

فرومنگنز پرکربن
فرومنگنز پرکربن

آشنایی با فروسیلیس:

فروسیلیس ‌ها، آلیاژی تشکیل شده از آهن و سیلیکون می ‌باشند که درصد آن ها بین ۴۰ تا ۸۰ است. طریقه ی تولید این نوع فروآلیاژ، احیای سیلیس توسط زغال سنگ می ‌باشد. تولید فروسیلیس در کوره‌ های بسیار بلند صورت می ‌گیرد. از فروسیلیس در تولید فولاد های زنگ نزن و همچنین تولید منیزیم استفاده خواهد شد. فروسیلیس همانند آلیاژ فرومنگنز، در زمان حمل آن دقت فراوانی می ‌شود. چرا که این ماده برای محیط زیست مضر است.

آشنایی با فروکروم:

از دیگر انواع فروآلیاژ‌ ها، فروکروم می ‌باشد. این آلیاژ از احیای سنگ معدن کروم یا همان کرومیک حاصل می ‌گردد. بر اساس میزان کربن آن نیز طبقه ‌بندی خواهد شد. از این فروآلیاژ در تولید فولاد زنگ نزن استفاده می ‌گردد. این آلیاژ باعث مقاومت در برابر سایش فولاد خواهد شد. جالب است بدانید که فروکروم جز ماده ‌های خطرناک به شمار نمی‌ آید. با این حال می‌ تواند اکسید هایی را تولید کند که خطرناک هستند.

فرومنگنز کربن متوسط
فرومنگنز کربن متوسط

نحوه ی تولید فروآلیاژها:

نحوه ی تولید فروآلیاژ ‌ها به این صورت است که ابتدا سنگ آهن و سنگ‌ های معدنی غیر آهنی، کک زغال سنگ، زغال سنگ و غیره را در کوره‌ های بسیار بلند با دمای بسیار بالا می ‌ریزند. سپس با خالص سازی آن ها و ترکیب آن ها، فروآلیاژ‌ ها را به وجود می آورند. البته روش استفاده از کوره ‌های بلند و داغ در گذشته مرسوم بود. این روز ها کوره‌ های قوس الکتریکی توانسته ‌اند که جای کوره‌ های قدیمی را بگیرند.

نحوه کار کوره‌ های قوس الکتریکی به این صورت است که در این کوره یک واکنش کربوترمیک انجام می ‌شود و این واکنش باعث پدید آمدن فروآلیاژ‌ ها خواهد شد. در واکنش مذکور، اکسید های موجود در متریال اولیه در مجاورت با کربن، آهن و مونوکسید حاصل از کک زغال سنگ، احیا خواهند شد و همین امر است که باعث می‌ شود فروآلیاژ‌ های مقاوم تولید شوند.

ساخت فولاد

خرید بهترین فروآلیاژ از پارس خورشید:

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره نمودیم، فروآلیاژ‌ ها دارای کاربرد های بسیار زیادی هستند. از مهم ‌ترین کاربرد آن ها، اکسیژن زدایی است که از این خاصیت در زمان فولاد سازی استفاده خواهد شد. از آنجایی که تقاضای فروآلیاژ ‌ها علی الخصوص، فرومنگنز بسیار بالا می ‌باشد. مراکز متعددی اقدام به فروش آن می ‌کنند. با این حال خریداران بایستی از یک فروشگاه معتبر این مواد را تهیه نمایند. چرا که در زمان تولید فروآلیاژ ها، هرگونه خطا یا ناخالصی می‌ تواند تاثیر مستقیمی بر ماهیت آن ها داشته باشد. از این رو شما می‌ توانید انواعی از فروآلیاژ‌ های خود را از فروشگاه بازرگانی پارس خورشید خریداری نمایید. این مرکز می ‌تواند بهترین و با کیفیت ‌ترین محصولات را به شما با قیمتی مناسب ارائه دهد.