زمانی که راجع به نورپردازی مغازه صحبت می‌کنیم هدف ما فقط روشن کردن مغازه نیست بلکه چیزی فراتر از آن است. در هر فروشگاهی هدف از نورپردازی علاوه بر زیبایی، جذب مشتری بیشتر و درآمد بالاتر است که این امر با نورپردازی درست و اصولی محقق می‌شود.
نورپردازی یکی از مهم‌ترین ارکان طراحی و دکوراسیون فروشگاه است که آب و رنگ و جلوه اجناس و محصولات را واضح‌تر به مشتری نشان می‌دهد. در این مقاله با الفبای برق همراه باشید تا درباره نورپردازی فروشگاه اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید.

چرا باید به نورپردازی مغازه توجه داشت؟

چرا باید به نورپردازی مغازه توجه داشت؟

نورپردازی در موفقیت فروشگاه و دیده شدن آن نقش بسیار مهم و پررنگی دارد، تاثیر نورپردازی در میزان درآمد فروشگاه و دیده شدن آن را نمی‌توان انکار کرد و این کار باید با توجه به اجناس و محصولات موجود در فروشگاه انجام شود تا نتیجه درست و معقولی داشته باشد. با توجه به نظر کارشناسان فعال در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی به دلایل زیر باید به نورپردازی مغازه توجه کنید و آن را در اولویت قرار دهید:

برانگیختن حس هیجان در مشتریان:

یکی از مهم‌ترین هدف‌های نوپردازی مغازه، برانگیختن حس هیجان در مشتریان است و نورپردازی در ایجاد این حس نقش پررنگی دارد. برای برانگیختن حس هیجان در مشتریان با نورپردازی چند نکته مهم وجود دارد:

  • استفاده از تکنیک‌های ویژه و تارهای نوری فیبر نوری، چراغ‌های متحرک و غیره
  • به کار بردن نورپردازی‌هایی که موجب تقویت معماری و بعد در فروشگاه می‌شود
  • نورپردازی دراماتیک کالاها و ویترین مغازه
  • استفاده از تکنیک‌های مدرن نورپردازی مانند نور مخفی، دیوارتاب و کنج مخفی

نشان دادن نوع فعالیت فروشگاه به مشتریان:

نوع فعالیت را می‌توان با نورپردازی به مشتریان نشان داد، در فروشگاه‌های میوه فروشی معمولا از لامپ‌های بلند و بزرگ استفاده می‌کنند، از دیدگاه مشتریان این مدل نورپردازی فقط مخصوص میوه‌فروشی‌های بزرگ است و علاوه بر افزایش میزان فروش موجب راه‌گشایی و تقویت جذب مشتری می‌شود.

تقویت حس مشتریان

در تقویت حس مشتریان به وسیله نورپردازی باید توازن را رعایت کنید تا تاثیر مثبت داشته باشد در غیر اینصورت به نتیجه درست و معقولی نمی‌رسید. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارزان قیمت باید از نورپردازی‌های سبک و ارزان قیمت استفاده کنید تا هم با نوع فعالیت فروشگاه سازگار باشد هم بتواند تمام محصولات را به نمایش بگذارد. استفاده از نورپردازی‌های گران قیمت حس ناخوشایند و منفی را در مشتری ایجاد می‌کند.

جذب نگاه‌های مشتریان

مهم‌ترین نقشی که نورپردازی در فروشگاه‌ها دارد، جذب نگاه‌ و توجه مشتریان است که قطعا با درخششی که ابزارهای نوری ایجاد می‌کنند می‌توان به این نتیجه رسید. به عنوان مثال در زمان نورپردازی یک فروشگاه خشکبار، برق و انعکاس لامپ‌های فلوئورسنت موجب جذب مشتریان و نشان دهنده باز بودن فروشگاه هستند. امروزه فروشگاه‌ها از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا توجه مشتریان را جلب کنند. در دنیای پر رقابت امروزه باید نورپردازی را مانند یک اثر هنری در نظر بگیرید و به دنبال بهترین و زیباترین نقش و اثر باشید.

نشان دادن محصولات و کالاهای فروشگاه:

یکی از مهم‌ترین عواملی که در افزایش درآمد و میزان فروش نقش دارد، نشان دادن محصولات است. از هر نوع نورپردازی عمومی، کاری، جزئی، محیطی و غیره باید برای نشان دادن محصولات و کالاهای موجود در فروشگاه استفاده کنید.

نکات مهم در نورپردازی مغازه
انواع نورپردازی مغازه چگونه است؟

انواع نورپردازی مغازه چگونه است؟

نورپردازی مغازه انواع و اقسام مختلفی دارد که برای تاثیرگذاری بیشتر روی محیط باید به صورت کاملا اصولی انجام شود، بدین ترتیب می‌توان یک استراتژی مناسب برای روشنایی فضای داخلی و بیرونی مغازه داشته باشید.

نورپردازی متمرکز

یکی از اصولی‌ترین روش‌های نورپردازی‌ مغازه که برای نشان دادن محصولات استفاده می‌شود نورپردازی متمرکز است. هدف اصلی این مدل نورپردازی هدایت محصولات به سمت مشتریان و بیشتر دیده شدن آن‌ها است. قبل از اجرای این نورپردازی باید تمام محیط فروشگاه، ویترین بیرونی، ویترین داخلی و غیره را بررسی کنید. اندازه و ابعاد محصولات خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها نورپردازی محیط داخلی را انجام دهید. به عنوان مثال برای فروشگاه‌های بزرگ می‌توانید یک دیوار قفسه‌ای نورانی ایجاد کنید که توجه مشتریان را به سمت خود جلب می‌کند، اما در فضاهای کوچک می‌توانید از مسیرهای نورانی(نورپردازی مسیر) استفاده کنید.

نورپردازی کاری

این مدل نورپردازی با هدف خاصی انجام می‌شود به عنوان مثال از نورپردازی کاری در بخش صندوق فروشگاه، اتاق پرو استفاده می‌کنند. در زمان نصب نورپردازی محیطی به این موضوع توجه داشته باشید که در چه قسمت فروشگاه قصد دارید از این نورپردازی استفاده کنید، سعی کنید بیشتر در مکان‌هایی از آن استفاده کنید که فعالیت‌های مهم فروشگاه را انجام می‌دهید و نیاز به نور بیشتری دارید.

نورپردازی محیطی

نورپردازی مغازه که به صورت محیطی انجام می‌شود مربوط به نور اصلی محیط داخلی است به همین دلیل نباید در اجرای آن کوتاهی کنید، این نورپردازی در واقع پس زمینه روشنایی مغازه به شمار می‌رود. با لایه‌بندی آن‌ها می‌توانید یک منبع نور مناسب برای داخل فروشگاه ایجاد کنید.
نورپردازی محیطی باید طوری انجام شود که به تمام قسمت‌های فروشگاه برسد به همین دلیل از منبع‌های نوری با کیفیت و قوی استفاده کنید تا در همه نقاط فروشگاه نور مناسب را داشته باشید.
داشتن یک نور استاندارد باعث می‌شود تا تمامی کالاها و اجناس دیده شوند و نقطه کوری در فروشگاه وجود نداشته باشد. تنوع در نورپردازی محیطی و استفاده از منابع نوری مختلف می‌تواند موجب زیبایی و جذابیت بیشتر محیط داخلی شود، از این نوع برای نورپردازی محیط کار هم می‌توان استفاده کرد.

نورپردازی تزئینی

در این مدل نورپردازی مغازه هدف اصلی زیبایی و دکوراسیون ویترین است که باید در زمان نورپردازی به آن توجه داشته باشید. از این مدل نورپردازی مغازه می‌توان برای زیباسازی فضای فروشگاه استفاده کرد که اگر از لامپ رنگی با رنگ‌های مختلف ترکیب شوند زیبایی محیط را دوچندان می‌کنند.

چگونه نورپردازی مناسب برای مغازه خود انتخاب کنیم؟

برای نورپردازی مغازه ابتدا باید یکی از روش‌های نورپردازی(محیطی، عمومی، متمرکز، تزئینی و غیره) را مشخص کنید بعد از آن می‌توانید از مناسب‌ترین منبع نور استفاده کنید. داده‌های فوتومتریک می‌توانند در انتخاب منبع نور و لامپ تاثیرگذار باشند. در زمان انتخاب وسایل نورپردازی باید به مغازه، جنس کابل و سیم ، تعداد لامپ‌ها، چراغ روکار و توکار، تناسب بین نور و سایر شاخصه‌ها همچون رنگ، بافت و اشکال و الگوها توجه داشته باشید.
نورپردازی مغازه شاید کار سختی نباشد اما باید به تمام زوایا دقت کنید تا جایی بدون نور نماند، ویترین مهم‌ترین بخش هر مغازه و فروشگاهی است که باید به بهترین شکل ممکن نورپردازی شود.

نکات مهم در نورپردازی مغازه
تأثیر نورپردازی بر روی فروش و درآمد مغازه

تأثیر نورپردازی بر روی فروش و درآمد مغازه

تاکنون پژوهش‌های بسیاری درباره تاثیر نورپردازی بر میزان فروش و درآمد انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پژوهشی بود که در سال 2020 انجام شد. این پژوهش نتیجه همکاری یک شرکت آلمانی، یک سوپرمارکت و فروشگاه فیلیپس بود.
هدف از انجام این تحقیق بررسی رفتار مشتریان و تاثیر نورپردازی بر روی میزان فروش و درآمد مغازه بود، در این پژوهش ردیاب‌هایی را روی سبد خرید نصب کردند تا مدت زمان و توقف در برابر قفسه‌های مختلف را ثبت کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد که میزان فروش بخش‌هایی که روشنایی بیشتری داشته‌اند حدود 12 درصد بیش از سایر بخش‌ها بوده و مشتریان مدت زمان بیشتری در مقابل این قفسه‌ها توقف می‌کردند. با بررسی نتایج این تحقیقات می‌توان گفت که نورپردازی ارتباط مستقیم و مهمی با میزان درآمد و فروش یک مغازه دارد.

درآمد بالا با نورپردازی استاندارد

نورپردازی مغازه با توجه به دلایلی که در این مطلب به آن اشاره کردیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متخصصین و کارشناسان فعال در این حوزه عنوان کرده‌اند که نورپردازی درست و اصولی در فروشگاه موجب جذب نگاه‌های مشتریان، برانگیختن حس مشتریان، نشان دادن نوع فعالیت و محصولات فروشگاه خواهد شد.
امیدواریم با اطلاعات این مقاله بتوانید نورپردازی مغازه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.