عبارت یخچال کار نمی کند معمولاً به عنوان عدم خنک کنندگی یا یخ زدن دستگاه درک می شود. اما مشکل یکسره کار کردن یخچال نیز یک مشکل رایج در این دستگاه ها است که پس از مدتی ممکن است باعث از کار افتادن کامل یخچال شود.

5 علت یکسره کار کردن یخچال
5 علت یکسره کار کردن یخچال

عملکرد یخچال در چرخه های 12-20 دقیقه است، یعنی در عرض یک ساعت موتور 3-4 بار استراحت می کند. اگر دمای اتاق بالا باشد، ممکن است کمپرسور برای تولید سرما نیاز به کار بیشتری داشته باشد که این یک امر طبیعی است. اما حداقل ساعتی یکبار موتور یخچال باید خاموش شود. اگر خاموشی اتفاق نیفتد، لزوماً به این معنی نیست که یخچال به درستی کار نمی کند. شاید دلایل ساده ای وجود داشته باشد که به راحتی می توان آنها را به تنهایی برطرف نموده و عملکرد عادی موتور را باز گرداند .

رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یخچال برای مدت طولانی خاموش نشود، عبارتند از:

1- درب دستگاه باز است . گاهی اوقات ممکن است یک بشقاب یا ظرف بزرگ، یک بطری و… مانع از بسته شدن کامل درب یخچال شود. بنابراین باید یخچال و فریزر از این نظر بررسی شوند.
2- Super Freeze یا Fast Cooling روشن است . با کنترل الکترونیکی، کمپرسور به طور خودکار و معمولاً پس از 8 ساعت خاموش می شود. با کنترل دستی و مکانیکی، باید به طور مستقل حالت خنک کننده بدون توقف را خاموش کنید.
3- دمای اتاق بالا . عواملی مانند فصل تابستان که هوا بسیار گرم است، یا حتی در زمستان در صورتی که آشپزخانه کوچک تهویه نشود یا قرار داشتن یخچال در کنار لوله یا حتی رادیاتور، بخاری، وسیله گرمایشی دیگر یا شومینه سوزان ممکن است باعث بدون توقف کار کردن یخچال شود . در این مورد، برای ایجاد تهویه در اطراف یخچال بهتر است دستگاه را به راهرو یا اتاق دیگری منتقل کنید.
اگر به نظر می رسد همه چیز مرتب است، اما مشکل همچنان باقی است باید برای بررسی های تخصصی دستگاه با تعمیرکار تماس بگیرید و قبل از آمدن او بهتر است با جدا کردن دوشاخه از پریز، یخچال را خاموش کنید.

چه مشکلاتی باعث یکسره کار کردن یخچال می شوند؟

سایش یا آسیب به مهر و موم درب یخچال

این مشکل باعث ورود هوای گرم به داخل یخچال می شود. برای جبران گرمای اضافی که از بیرون می آید، موتور بدون توقف کار می کند. برای رفع مشکل درزگیرهای لاستیکی  دور درب یخچال نیاز به تعویض دارد.

خرابی ترموستات یا سنسور دما

خرابی این قطعات باعث می شود که ترموستات یا سنسور دما نشان ندهد که دمای دستگاه به دمای تنظیم شده از قبل رسیده است. در نتیجه یخچال خنک می شود اما  کمپرسور مدام کار می کند و باعث بدون توقف کار کردن یخچال می شود. برای رفع مشکل ، ترموستات یا سنسور دما نیاز به تعویض دارد.

نشت فریون

در صورت نشت فریون ، یخچال سعی می کند کمبود مبرد را با کارکردن مداوم موتور جبران کند. شایع ترین قسمت هایی که فریون از آن نشت می کند ، عبارتنداز:
– در مدار گرمایش فولادی فریزر
– در اواپراتور
– در خط لوله.
توجه داشته باشید که اگر مشکوک به نشتی هستید، توصیه می کنیم یخچال را از برق جدا کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید.
برای رفع مشکل ، تعمیرکار ، نقاط دارای  نشتی را شناسایی نموده و آن را برطرف می کند، فیلتر خشک کن را تعویض می کند، سیستم را تخلیه می کند و یخچال را دوباره با فریون پر می کند.
اگر در مدار گرمایش فولادی نشتی وجود داشته باشد، تکنسین مدار را قطع کرده و سیستم را مستقیما وصل می کند.
اگر نشتی در اواپراتور وجود داشته باشد، تعمیرکار آن را تعویض می کند.

خرابی سیستم یخ زدایی اواپراتور (بخاری، تایمر، فیوز، سنسور یخ زدایی)

اگر یک یا چند واحد یخ زدایی از کار بیفتند، ، سیستم یخ زدایی کار نمی کند. به همین دلیل در محفظه فریزر یخ تشکیل می شود که جریان هوای خنک شده را به قسمت یخچال قطع می کند و خنک شدن آن متوقف می شود.
اگر محفظه یخچال در دستگاه هایی با سیستم یخ زدایی No Frost در هر دو محفظه خنک نشود ، یخ در فریزر تشکیل شده و موتور با خاموشی های نادر کار می کند.
برای رفع مشکل بررسی و تشخیص مشکل سیستم یخ زدایی و جایگزینی قطعات خراب مورد نیاز است.

خرابی فن یخچال باعث بدون توقف کار کردن یخچال می شود .

فن  ، هوای سرد را در قسمت های فریزر و یخچال به گردش در می آورد. هنگامی که این قطعه از کار می افتد، دمای محفظه ها افزایش می یابد و یخچال سعی می کند با کار مداوم کمپرسور کمبود خنک کننده را جبران کند.
توجه داشته باشید که اغلب دلیل خرابی فن، نقص در سیستم یخ زدایی است. یخ حاصل ، از چرخش فن جلوگیری می کند و موتور آن از کار می افتد و باعث می شود که دمای محفظه ها افزایش یابد و کمپرسور برای مدت طولانی بدون خاموش شدن کار کند. در این صورت فن باید تعویض شود.

برای عیب یابی و تعمیر یخچال ، حتما از تعمیرکاران مجاز و معتبر کمک بگیرید . نیکان سرویس ، مرکز تعمیر یخچال الکترواستیل در کرج می باشد و با اعزام تکنسین های ماهر ، در منزل اقدام به تعمیر می کند. برای درخواست تعمیرکار یخچال در کرج ، با نیکان سرویس تماس بگیرید.
09127992368