کاربردهای گسترده و نتیجه طبیعی باعث شده که تزریق چربی در سالیان اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کند. تزریق چربی در میان نفرات زیادی که به دنبال رفع نقایص زوایا و حجم از دست صورت یا دست، سینه و باسن خود هستند، روش محبوبی محسوب می‌شود.

عوارض تزریق چربی برای جوانسازی پوست چیست؟
عوارض تزریق چربی برای جوانسازی پوست چیست؟

در حالی‌که در همه جا پر شده است که این روش خیلی ساده است و در دو تا چهار جلسه درمانی به نتیجه دلخواهتان می رسید و با یک تیر دو نشان می زنید و کشیدن چربی از جایی در بدن می تواند کانتور زیبایی ایجاد کند، اما در گزارشات اخیر، نگرانی هایی درباره ایمنی این روش مطرح شده است.

فرایند تزریق چربی

درست است که سلول های بدن در همه نقاط بدن وجود دارند، اما همیشه در نقطه درست قرار ندارند. چربی های ناخواسته بدن به کمک جراحی تزریق چربی از شکم، باسن و کناره های شکم، با هدف بزرگ کردن نقطه ای دیگر انتقال داده می شود. در اینجا هم مانند هر جراحی زیبایی دیگری باید تحت یک ارزیابی کامل سلامت قرار بگیرید. پزشک در جلسه مشاوره، معاینه کاملی از شما خواهد داشت و درباره موضوعات مربوط به درمان و روش آن صحبت خواهد کرد.

کسانی که می توانند از مزایای جراحی تزریق چربی برخوردار شوند، کسانی هستند که به دنبال کانتورینگ و بزرگ کردن بخشهای مختلف بدنشان هستند. برای مثال اگر به دنبال استفاده از ایمپلنت سینه سالین (محلول آب و نمک) یا سیلیکونی هستید، باید بدانید که با تزریق چربی می توانید به ظاهر طبیعی تری دست پیدا کنید و دوره ریکاوری و ترس پاره شدن آن هم وجود ندارد. بعضی دیگر از تزریق بافت چربی برای بزرگ کردن و شکل دهی یا ایجاد تقارن در باسن استفاده می کنند (که به این روش، لیفت باسن برزیلی یا BBL هم گفته می شود).

پیوند چربی یک روش درمان سرپایی تحت بیهوشی کامل است که در مرکز ما انجام می شود و در آن از دستگاه لیپوساکشن هم استفاده می شود. مدت زمان مورد نیاز برای کشیدن و تزریق چربی، در هر فرد و با توجه به مقدار مورد نیاز برای بزرگ کردن عضو و اندازه ناحیه درمان متفاوت خواهد بود. چربی برای دستیابی به بالاترین نرخ موفقیت، تحت یک فرایند تصفیه و آماده سازی سفت و سخت قرار می گیرد. پزشکتان در این فرایند از برش های بسیار کوچکی استفاده می کند و همین موضوع هم جای زخم بسیار کمی باقی می گذارد.

چربی آماده شده را می توان به هر یک از نقاط زیر تزریق کرد:

  • تزریق چربی باسن
  • تزریق چربی به کناره های بیرونی لگن (hip dips)
  • تزریق چربی صورت
  • تزریق چربی به سینه
  • تزریق چربی به لابیا

مزایای تزریق چربی

مزایای تزریق چربی
مزایای تزریق چربی

تزریق چربی، یک روش درمانی زیبایی با ماندگاری بالا است و روشی ایمن و همه کاره محسوب می شود. تزریق چربی در طول زمانی محدود به روش محبوب کسانی تبدیل شده که به فیلرهای پوستی متداول مثل کلاژن گاوی حساسیت دارند. یکی از بزرگترین مزایای بزرگ کردن عضو توسط تزریق چربی آنست که امکان واکنش آلرژیک بدن در مقابل چربی وجود ندارد.

در تزریق کلاژن سنتی از بافت گاوی استفاده می شد و لازم بود که همه بیماران برای بررسی امکان بروز واکنش آلرژِیک، تحت آزمایش قرار بگیرند. حتی در استفاده از جدیدترین محصولات جوانسازی پوست صورت، مثل آنهایی که در آن از هیالورونیک اسید استفاده شده هم خطر بروز حساسیت در بیمار وجود دارد. خیلی از بیماران به دلیل نبود خطر بروز حساسیت، تزریق چربی را به روشهای دیگر ترجیح می دهند.

دلیل دیگری که اکثرا برای انتخاب روش تزریق چربی به آن اشاره می کنند، ماندگاری طولانی مدت نتایج آن است. اگرچه تا 65 درصد چربی تزریق شده در بازه چند ماهه بعد از جراحی، توسط بدن جذب می شود اما 35 درصد باقیمانده تا چند سال باقی خواهد ماند. بسیاری از بیماران برای ایجاد ماندگاری بیشتر، در یک بازه چند ماهه تحت چند جلسه تزریق چربی قرار می گیرد.

تزریق چربی به سادگی با روهاش دیگر جوانسازی پوست مثل تزریق بوتاکس یا روشهای جراحی مثل ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن ترکیب می شود. ترکیب تزریق چربی به صورت و یکی از این روشها از نگاه اکثر بیماران در مقایسه با انجام جداگانه هر یک از آنها ارزان تر است.

عوارض جانبی تزریق چربی

عوارض جانبی تزریق چربی
عوارض جانبی تزریق چربی

خطرات تزریق چربی، نادر و خفیف است؛ درد و تورم، دو مورد از موارد احتمالی تجربه شده توسط بیمار است که البته همین موضوع هم در همه افراد صادق نیست. مهمترین نقص این روش آنست که لب یا صورتتان همه یا اکثر چربی تزریق شده را جذب کند. احتمال بروز این مساله را نمی توان برای فرد اندازه گیری کرد، اما حدودا میتوان گفت که در بین نیمی از بیماران رخ می دهد.

از خطرات و مشکلات نادر اما ممکن تزریق چربی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش آلرژیک به ماده بیحسی موضعی
  • تغییر رنگ دائمی ناشی از پارگی عروق در محل درمان
  • سخت شدگی پوست (آهکی شدن)
  • ظاهر ناهموار
  • خونریزی در حین عمل
  • تشکیل لخته خونی در محل کشیدن یا تزریق چربی
  • عفونت خونی (که می تواند به دلیل یک روش درمان زیبایی دیگر یا مشکلات دندانی باشد)
  • باقی ماندن جای زخم؛
  • آمبولی چربی ناشی از تزریق اشتباه چربی به درون رگ خونی

گاهی اوقات ناامیدی از نتایج بدست آمده توسط تزریق چربی هم یک “خطر” در نظر گرفته می شود. شاید مقدار چربی تزریق شده به محل درمان کافی نبوده باشد؛ ماندگاری اثر تزریق شاید به اندازه مد نظرتان نباشد؛ چربی تزریق شده توسط بدنتان جذب شود، یا شاید صورت و لبتان همان چیزی که می خواستید، نشود. باید تمامی نگرانی ها و انتظاراتتان را در جلسه مشاوره با جراح زیبایی یا متخصص پوست در میان بگذارید.

اجرای نادرست تزریق چربی، می تواند احتمال بروز آمبولی چربی (ورود چربی به داخل عروق خونی)، عفونت، تشکیل لخته خونی، خونریزی، نکروز بافت چربی و مشکلات جدی دیگری که می تواند مرگ آور باشد را بالا می برد. البته باید بگوییم که این موارد به ندرت و تنها زمانی که از روش جراحی نامناسب استفاده شود، رخ می دهند. این موضوع دلیل دیگری بر ضرورت مراجعه به یک جراح زیبایی ماهر و مورد اعتماد است.

چطور می توان گفت که روش تزریق چربی، روشی ایمن است؟

اصولا می توان نتیجه و ایمنی تزریق چربی انجام شده توسط یک جراح زیبایی متخصص و مجرب، و به خصوص دارای بورد تخصصی جراحی زیبایی را تضمین کرد. تجربه و آموزش، دو پارامتر حیاتی در مدیریت و اجرای این فرایند به شمار می رود. یک جراح حرفه ای می تواند اهمیت انتخاب، کنترل اوضاع، فرآوری و تزریق چربی مناسب را درک کرده و روشهای جراحی مناسب را برای دستیابی به بهترین (و ایمن ترین) نتایج انتخاب کند.

پیشگیری از خطرات تزریق چربی

پیشگیری از خطرات تزریق چربی
پیشگیری از خطرات تزریق چربی

با انتخاب یک جراح زیبایی مجرب، متخصص و دارای بورد تخصصی یا کلینیک های معتبر دارای تاییدیه AMWC  اروپا و آمریکا مانند کلینیک ره‌یا می توانید بخش بزرگی از این نگرانی خود را برطرف کنید. برای انتخاب بهترین جراح و تسلط بر چم و خم تزریق چربی، باید تحقیق کاملی داشته باشید. حتی با داشتن یک تیم مراقبتی کاملا مجرب هم باید برای گذراندن یک دوره ریکاوری راحت، از تمامی دستورالعمل های بعد از جراحی پیروی کنید.