عینک مطالعه یا پیرچشمی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟. در این مطلب با ما همراه باشید تا عینک های مخصوص مطالعه را بررسی کنیم.

عینک مطالعه

فهرست سرفصل ها

اکثر افراد با رسیدن به مرز چهل سال کم کم نیاز به عینک مطالعه یا پیرچشمی را احساس می‌کنند. پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‌باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را به تدریج از دست می‌دهد، اتفاق می‌افتد. معمولاً این حالت در حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود.

عینک مخصوص مطالعه و پیرچشمی
عینک مخصوص مطالعه و پیرچشمی

در نتیجه افراد با دید طبیعی که قبلا عینکی نبودند احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افرادی که قبلا عینکی بودند احتیاج به دو عینک، یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دو دید پیدا می‌کنند. عینک دودید دارای دید ترکیبی هست و هر دو عینک دور و نزدیک را پوشش میدهد. حتی کسانی که قبلا عینکی بودند و عمل لیزر انجام میدهند بعد از ان نیاز به عینک مطالعه خواهند داشت. متاسفانه در حال حاضر عملی به صورت جراحی یا لیزر نمی‌تواند پیرچشمی را درمان کند.

از ویژگی هایی که در این عینک ها وجود دارد طراحی سبک ، کوچک و در بعضی مدل ها دماغه یک تکه و طراحی تاشو می توان نام برد.  چند نمونه از عینک های مخصوص مطالعه را در تصویر زیر مشاهده کنید.

عینک مخصوص مطالعه
عینک مخصوص مطالعه

عینک مطالعه چون فقط برای دید نزدیک هست باید کمی جلو تر روی بینی قرار بگیرد و مدل عینک حالت نیمه داشته باشد تا دید دور را مختل نکند و به راحتی بتوان از بالای آن دور را نگاه کرد. عینک مطالعه معمولا برای فاصله سی تا چهل سانتیمتر مناسب هستند.

البته این فاصله قابل تنظیم است. برای این منظور باید هنگام معاینه چشم به پزشک خود اطلاع دهید تا شماره عینک را برای فاصله مورد نظر شما تنظیم کند. بعضی اوقات عینک مطالعه را برای کار با کامپیوتر استفاده میکنید و بعضی اوقات برای خواندن کتاب و کار با گوشی موبایل. عینکی که برای کار با کامپیوتر تجویز می‌شود معمولا شماره کمتری دارد زیرا فاصله کامپیوتر نسبت به کتاب کمی بیشتر هست و به همین دلیل ممکن است با عینک مطالعه که برای خواندن کتاب استفاده میکنید برای دیدن کامپیوتر راحت نباشید.

کلام آخر

در آخر توصیه می شود هیچ وقت از عینک های مطالعه آماده استفاده نکنید زیرا با توجه به ماهیتی که دارند ممکن است با شماره چشم شما مطابقت نداشته باشد  و مرکز آنها با چشم  شما تنظیم نشده باشد ، همچنین در بعضی از موارد  عدسی دارای موج است که به چشم آسیب می رساند. قبل از تهیه عینک مطالعه یا پیر چشمی حتماً به اپتومتریست مراجعه کنید  تا شماره دقیق  آن بررسی شود.  شما می توانید بهترین عینک های مخصوص مطالعه را از عینک استور تهیه کنید. همچنین  انواع عدسی از جمله آنتی رفلکس ، بلوکات، بلوپروتکت  از بهترین برندها  را در قسمت عدسی ها مشاهده کنید. برای مشاوره و انتخاب عدسی می توانید با پشتیبانی ما در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد : عینک مخصوص مطالعه و پیرچشمی

  • آیا عینک مطالعه ، برای کار با کامپیوتر مناسب است ؟
    • بعضی اوقات عینک مطالعه را برای کار با کامپیوتر استفاده میکنید و بعضی اوقات برای خواندن کتاب و کار با گوشی موبایل. عینکی که برای کار با کامپیوتر تجویز می‌شود معمولا شماره کمتری دارد زیرا فاصله کامپیوتر نسبت به کتاب کمی بیشتر هست و به همین دلیل ممکن است با عینک مطالعه که برای خواندن کتاب استفاده میکنید برای دیدن کامپیوتر راحت نباشید.

  • چرا استفاده از عینک مطالعه آماده ، توصیه نمی شود ؟
    • توصیه می شود هیچ وقت از عینک های مطالعه آماده استفاده نکنید زیرا با توجه به ماهیتی که دارند ممکن است با شماره چشم شما مطابقت نداشته باشد  و مرکز آنها با چشم  شما تنظیم نشده باشد ، همچنین در بعضی از موارد  عدسی دارای موج است که به چشم آسیب می رساند. قبل از تهیه عینک مطالعه یا پیر چشمی حتماً به اپتومتریست مراجعه کنید  تا شماره دقیق  آن بررسی شود.