یکی از روش های جلوگیری از ریزش چاه استفاده از کول بتنی در دهانه چاه می باشد. این کول ها چاه را کاملا پوشانده همانند یک ستون عمل می ‌کنند و باعث مقاومت بخشیدن به چاه می شوند ، کول های بتنی علاوه بر چاه در قنات ها نیز استفاده می شود.

چاه چیست؟

چاه ، حفره یا شفت عمیقی است که برای دسترسی به منابع طبیعی در زمین حفر می شود . چاه های مختلفی مانند چاه آب ، چاه نفت ، چاه گاز و غیره وجود دارد و بیش از ۸ هزار سال است که از چاه در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان استفاده می شود.
در زمان های قدیم احتمالاً چاه ها با دست یا با ابزار بسیار ساده حفر می شدند که دسترسی به آب های زیرزمینی را فراهم می کردند و توسط این چاه ها آب ها به سطح زمین آورده شدند .
با باریدن باران، آب جذب خاک می شود و آب مورد نیاز بسیاری از گیاهان را تامین می‌ کند . این آب به حرکت در لایه های زمین ادامه می دهد تا زمانی که از سطح ایستابی عبور کند .
جدول آب، خطی است که در آن خاک متوقف می‌شود و آب شروع می شود . آب وقتی می ایستد که به صخره برخورد کند و نتواند از آن عبور کند. این باعث ایجاد فضاهای باز می ‌شود که در آن فضای باز آب در استخر های زیرزمینی جمع می‌شود. در واقع بیش از از ۹۰ درصد از آب شیرین جهان زیر زمین است.
با حفاری در یکی از این استخرهای زیرزمینی یک سطل را می ‌توان قرار داد و سپس با طناب بالا کشید . چاه ها منبع قابل اعتماد از آب تمیز برای بسیاری از خانه ها ، مزارع و برخی از صنایع هستند، البته با آلوده شدن زمین، آب های زیرزمینی نیز می‌توانند آلوده شوند.

کول بتنی چاه چیست و چه کاربردی دارد؟
کول بتنی چاه چیست و چه کاربردی دارد؟

چاه ها چگونه حفر می شوند؟

در حالی که بسیاری از اولین چاه ها با دست یا ابزارهای ساده حفر شده اند امروز از دستگاه های پیشرفته تری برای حفر چاه ها استفاده می شود  . اولین قدم برای ساختن چاه این است که بفهمید آب زیرزمینی در کجا قرار دارد، زیرا هیچ کس نمی خواهد جایی را حفاری کند و پس از حفاری در یابد که آب آن جا نیست. استخدام یک هیدروژئولوژیست و یا نقشه بردار آب های زیر زمینی می تواند به شناسایی خط سطح ایستابی ، حفاری و موادی که باید از طریق آن حفاری شود، کمک کند . همچنین دانستن منابع احتمالی آلودگی نیز مهم است یک چاه در نزدیکی محل تخلیه فضولات حیوانات احتمالاً فقط آب کثیف را فراهم می کند .هنگامی که منطقه مناسب شناسایی شد و نوع ماده برای سوراخ کردن زمین مشخص شد می توان ابزار مناسب را انتخاب کرد . اگر شرایط مناسب باشد ممکن است با مته یا ماشین چرخنده این کار انجام شود گزینه دیگر این است که با کابل کوبه ای زمین را شکافته یا حتی با جت های پر فشار آب، زمین را برش داد . پس از اینکه شفت به عمق مناسب رسید یک لوله یا محفظه اضافه می شود تا به شفت پایداری دهد که به آن کول گفته می شود . کول از فرورفتگی شفت و مسدود شدن چاه جلوگیری می کند.
برای جلوگیری از آلودگی و تبخیر آب یک درپوش به بالای چاه وصل می‌شود و بسته به نوع چاه لوله، پمپ یا سطل برای دسترسی به آب اضافه می شود.

کول چاه بتنی

با توجه به موارد فوق و علم به اهمیت وجود چاه برای دسترسی به منابع زیر زمینی می توان نتیجه گرفت که حفر چاه باید بگونه ای انجام شود که از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار بوده و همچنین در مقابل ریزش مستحکم باشد. بنابراین قرار دادن کول در دهانه چاه یکی از کارهای مهمی است که در هنگام حفر چاه باید صورت گیرد . همچنین در صورتی که چاه فاقد کول باشد و مدت زمان زیادی از حفر آن گذشته و در معرض ریزش قرار داشته باشد می توان برای ترمیم چاه و افزایش مقاومت به آن کول گذاری را انجام داد.
کول بتنی چاه ، انواع مختلفی دارد که رایجترین آنها کول میله و کول انباری است .
از کول میله برای مستحکم سازی دیواره چاه و از کول انباری در انباره ی چاه ها یا همان اتاقک مثلثی شکل در کف چاه های آب و فاضلاب است، که جهت جلوگیری از ریزش چاه ها و سقف انباره چاه میباشد. علاوه بر آن سبب حرکت سریع و روان آب در چاه های آب و فاضلاب نیز می شود

کول بتنی چاه را از تولیدکننده بخرید

کول ترابی ، با بیش از یک دهه سابقه در تولید انواع کول های سیمانی با کیفیت بالا ، از تولید کنندگان شناخته شده ، این محصول است . بجای خرید کول های متفرقه و غیر ایمن ، ابتدا مشاوره بگیرید و سپس با قیمت مناسب ، مستقیم از تولید کننده بخرید .
تلفن مستقیم: ۰۹۱۲۳۹۰۴۴۷۲
kaval.ir