کورل دراو یکی از نرم افزارهای محبوب طراحی گرافیکی است که توسط شرکت کورل (Corel corporation) توسعه داده شده است. در این پست می‌خواهیم آموزش corel draw را با طراحی یک لوگو در محیط کورل دراو شروع کرده، در مورد اینکه کورل دراو چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کنیم و همینطور منابعی برای آموزش corel draw به شما معرفی کنیم.

نرم افزار کورل دراو کاملا یک نرم افزار کاملاً حرفه‌ای بوده و ویرایش عکس و طراحی به صورت لایه لایه و برداری انجام می‌شود. معمولاً از corel draw برای ویرایش استفاده نمی‌شود و بیشتر برای طراحی‌های وکتور کاربرد دارد. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با این نرم افزار محبوب آشنا شویم.

مقدمه

نرم افزارهای زیادی برای طراحی و ویرایش تصاویر گرافیکی وجود دارند اما برخی از این نرم افزارها محبوب تر هستند. هرکدام از نرم افزارهای طراحی گرافیکی ویژگی‌های به خصوص خود را دارد اما چیزی که حائز اهمیت است رابط کاربری و کاربردهای آن است. برخی از نرم افزارها رابط کاربری آسانی ندارند و یا تنها برای موارد حرفه‌ای به کار می‌آیند، بنابراین کاربران مبتدی نمی‌توانند از آن نرم افزار استفاده کنند.

برخی از نرم افزارها مانند ادوبی فتوشاپ، ادوبی ایلستریتور، کورل دراو، گیمپ وجود دارند که برای ویرایش و طراحی تصاویر استفاده می‌شوند. این نرم افزارها بسیار محبوب هستند و با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ما در این پست می‌خواهیم درمورد نرم افزار کورل دراو صحبت کنیم و در خلال مطالب نیز منابع مهم آموزشی را از مراجع آموزشی معتبر نظیر فرادرس برای آموزش corel draw معرفی خواهیم کرد.

کورل دراو چیست؟

کورل دراو corel draw که به اختصار کورل نیز گفته می‌شود یک نرم افزار طراحی گرافیکی برداری است. این نرم افزار ابتدا در سال 1990 توسط شرکت کانادایی کورل منتشر شد و تبدیل به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای گرافیکی شد. طراحی با کورل دراو به صورت وکتور انجام می‌پذیرد. گرافیک برداری بیشتر برای چاپ بنرها و تصاویری استفاده می‌شود که نیازمند چاپ در سایزهای مختلف هستند. رایج ترین فرمت برداری در حال حاضر SVG است و بیشتر برای طراحی لوگوها نیز استفاده می‌شود.

کورل دراو در حال حاضر دومین نرم افزار طراحی گرافیکی محبوب پس از نرم افزارهای شرکت ادوبی است. از آنجایی که این نرم افزار بسیار قدیمی است، بیشتر کاربران و طراحان از این نرم افزار استفاده می‌کنند. کار کردن با کورل حتی برای کاربران مبتدی آسان است و به راحتی می‌توانید با این نرم افزار ارتباط بگیرید. کورل در هر بروزرسانی که از خود منتشر می‌کند بسیاری از قابلیت‌های خود را بهبود می‌بخشد، پس همیشه سعی کنید از آخرین نسخه این نرم افزار استفاده کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو
آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

مزایا و معایب کورل دراو

قطعاً دانستن مزایا و معایب کورل قبل از شروع آموزش corel draw می‌تواند کمک بزرگی به هنرجو بکند. کورل دراو نیز همانند همه نرم افزارهای دنیا دارای مزایا و معایبی می‌باشد. با اینکه این نرم افزار بسیار محبوب است اما دلیل بر این نیست که نمی‌تواند معایب داشته باشد. مزایای کورل دراو عبارتند از:

  • رابط کاربری آسان
  • استفاده از طراحی برداری (وکتور)
  • پشتیبانی بیش از 100 فرمت مختلف تصویر
  • هماهنگی با نرم افزارهای مختلف به خصوص فتوشاپ و دیگر نرم افزارهای شرکت ادوبی
  • طراحی حرفه ای
  • قابلیت نصب بر روی سیستم عامل ویندوز و مک

معایب کورل دراو عبارتند از:

  • عدم پشتیبانی از سیستم عامل لینوکس
  • عدم توانایی در خروجی گرفتن پروژه‌های سنگین
  • عدم پشتیبانی برخی از پرینترها از فرمت مخصوص کورل دراو
  • جامعه طراحان گرافیکی که از کورل دراو استفاده می‌کنند نسبت به نرم افزارهای شرکت ادوبی کمتر است.
  • یک طراح می‌بایست دقت کافی در هنگام کار بر روی لایه‌های مختلف داشته باشد زیرا برگشتن به لایه‌های قبلی و ایجاد تغییرات بر روی آن کمی سخت است.
  • دارای نمونه‌های ازپیش آماده نیست.
  • برنامه برای سیستم‌های قدیمی ممکن است به سختی اجرا شود.
  • عدم پشتیبانی از طراحی های 3D

کاربرد و امکانات نرم افزار کورل دراو

کورل دراو با امکانات بی‌نظیری که دارد برای طراحی‌هایی نظیر نقشه، جداول، لوگو، بروشور و کاتالوگ و به طور کلی برای هر زمینه‌ای از صنعت چاپ استفاده می‌شود. ما نیز در پست آموزش corel draw می‌خواهیم یک نمونه لوگو را قدم به قدم طراحی کنیم. یکی از مشکلاتی که طراحان گرافیکی در هنگام کار با کورل دارند این است که کورل تنها از طراحی های دو بعدی پشتیبانی می‌کند و طراح می‌بایست هنگام طراحی آیتم‌های 3D به نرم افزار دیگری نظیر ایلستریتور مهاجرت کند.

یکی دیگر از امکانات کورل، دارا بودن ظاهر زیبا و دلنشین است که استفاده از این نرم افزار را کورل دراو دارای دو نسخه مختلف است که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل ویندوز و مک را فراهم می‎سازد. کاربران سیستم عامل لینوکس می‌توانند از نرم افزارهای جایگزین نظیر گیمپ استفاده نمایند.

فرمت کورل دراو چیست؟

فرمت پیش‌فرض پروژه‌های کورل دراو CDR است. این فرمت فقط توسط کورل دراو خوانده می‌شود. زمانی که فایل خود را با این فرمت ذخیره کنید، نرم افزار به صورت لایه باز پرونده را ذخیره خواهد کرد. البته اگر بخواهید می‌توانید با فرمت‌های دیگری نیز فایل خود را ذخیره کنید. مشهورترین فرمت‌هایی که کورل دراو قابلیت ذخیره سازی پرونده با آن را دارد عبارتند از:

  • PSD : این فرمت پیش‌فرض نرم افزار ادوبی فتوشاپ است و پرونده ذخیره شده در corel draw را قادر میسازد تا قابلیت خوانایی در فتوشاپ را داشته باشد. بدین صورت می‌توانید طراحی خود را در کورل انجام دهید، سپس به راحتی در فتوشاپ ویرایش نمایید.
  • AI : این فرمت پیش‌فرض نرم افزار ادوبی ایلستریتور است. در نرم افزار corel draw می‌توانید پروژه خود را با پسوند ai ذخیره کنید و به صورت لایه باز در ایلستریتور اجرا کنید. ذخیره کردن پروژه با فرمت قابل اجرا در ایلستریتور موجب می‌شود تا بتوانید نواقص پروژه خود را در ایلستریتور تکمیل تر کنید. از آنجایی که ادوبی ایلستریتور نیز همانند کورل دراو از طراحی برداری پشتیبانی می‌کند می‌توانید از پروژه لایه باز استفاده کنید.
  • PDF : فرمت رایج پی دی اف برای به اشتراک گذاری پروژه خود با دیگر کاربران بهترین گزینه است زیرا تمامی کامپیوترها قابلیت اجرای این فرمت را دارند و کاربران موبایل نیز حداقل یک اپلیکیشن پی دی اف خوان در گوشی موبایل خود دارند. شایان ذکر است که فرمت پی دی اف قابل ویرایش نیست و بیشتر برای نمایش دادن به کار می‌رود.
  • DWG : فرمت اصلی نرم افزار اتوکد است که یک نرم افزار قوی و حرفه‌ای برای نقشه کشی است. از آنجایی که کورل دراو معمولاً برای طراحی نقشه استفاده می‌شود (نسبت به دیگر نرم افزارهای طراحی گرافیکی) بنابراین ذخیره پروژه‌های کورل دراو با فرمت قابل خواندن در اتوکد یکی از قابلیت‌های خوب کورل دراو به حساب می‌آید. بدین ترتیب می‌توانید از پروژه طراحی شده در کورل دراو استفاده کرده و از آن در اتوکد بهره‌مند شوید.
  • SVG : یکی از فرمت‌های رایج ذخیره تصاویر برداری است و برای چاپ بنر و پوسترهایی که نیازمند چاپ در سایزهای متفاوت هستند مناسب است. این فرمت تصویری همانند PNG می‌تواند transparent باشد و گزینه خوبی برای طراحی لوگوها و استفاده در وب سایت‌ها است. تمامی مرورگرهای بروز از فرمت SVG ساپورت می‌کنند و همچنین اکثر نرم افزارهای گرافیکی نیز توانایی خواندن فرمت SVG را دارند.

آموزش طراحی لوگو با کورل دراو

پیش از آموزش corel draw بهتر است بدانید آخرین ورژن منتشر شده از کورل دراو در زمان نگارش این مقاله ورژن 2021 است که تنها از ویندوز 10 و 11 و سیستم عامل مک او اس پشتیبانی می‌کند. چنانچه می‌خواهید این نرم افزار را بر روی ویندوز 7 یا 8 نصب کنید باید از ورژن 2020 یا پایین‌تر استفاده کنید.

قبل از هر کاری باید بررسی کنید برای لوگویی که مدنظرتان است چه آیتم‌هایی نیاز دارید. برای طراحی یک لوگو که خروجی آن در انتها آورده شده است، به سه آیتم زیر نیاز خواهید داشت. حال بیایید در ادامه آموزش corel draw لوگوی مدنظرمان را قدم به قدم طراحی کنیم.

آموزش طراحی لوگو با کورل دراو
آموزش طراحی لوگو با کورل دراو

1- ایجاد پروژه جدید در کورل دراو

پس از اینکه ورژن مناسب با سیستم کامپیوتری خود را نصب کردید یک پروژه جدید ایجاد کنید و سایز پروژه خود را A4 و landscape قرار دهید.

ایجاد پروژه جدید در کورل دراو
ایجاد پروژه جدید در کورل دراو

2- طراحی گلبرگ با Bezier Tool و Shape Tool

برای ایجاد طرح گل از Bezier Tool استفاده می‌کنیم. با این ابزار یک شکل مثلث همانند تصویر زیر بکشید. دقت کنید که این کار را با سه کلیک انجام دهید و نقطه پایانی را به نقطه شروع وصل کنید تا یک شکل کامل به دست آید.

طراحی گلبرگ با Bezier Tool و Shape Tool
طراحی گلبرگ با Bezier Tool و Shape Tool
ابزار Shape Tool را بردارید و با استفاده از آن روی شکل مثلث
ابزار Shape Tool را بردارید و با استفاده از آن روی شکل مثلث

ابزار Shape Tool را بردارید و با استفاده از آن روی شکل مثلث کلیک کنید و گزینه convert to curves tool را که معمولاً در گوشه بالا است انتخاب کنید. با این کار دو گیره ایجاد می‌شود که با کلیک و درگ کردن آن دو می‌توانید به مثلث شکل دهید. این کار را آنقدر انجام دهید که تصویری همانند زیر ایجاد شود.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

مجدداً با استفاده از ابزار Shape Tool یک گره در قاعده مثلث ایجاد کنید
مجدداً با استفاده از ابزار Shape Tool یک گره در قاعده مثلث ایجاد کنید

مجدداً با استفاده از ابزار Shape Tool یک گره در قاعده مثلث ایجاد کنید تا بتوانید طرح گلبرگ را همانند شکل زیر تکمیل کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

3- اضافه کردن رنگ به گلبرگ با Fountain Fill

برای رنگ دادن به گلبرگ ابتدا شکل را انتخاب کنید و سپس ابزار Fountain Fill را در بین نوار ابزار پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا پنجره رنگ‌ها باز شود. در بخش Type نوع رنگ آمیزی را Linear قرار دهید و در بخش Color blend گزینه custom را انتخاب کنید. با توجه به پالت رنگی که ظاهر می‌شود رنگبندی دلخواه خود را انتخاب کنید. در اینجا رنگ‌های آبی روشن، فیروزه‌ای و آبی تیره استفاده کرده‌ایم. گرادینت Gradient ایجاد شده را با زاویه 27 تنظیم کنید. برای این کار در بخش Options گزینه Angel را بر روی عدد 27 قرار دهید و در نهایت بر روی گزینه OK کلیک کنید.

اضافه کردن رنگ به گلبرگ با Fountain Fill
اضافه کردن رنگ به گلبرگ با Fountain Fill

خروجی شکل گلبرگ همانند تصویر زیر خواهد بود.

خروجی شکل گلبرگ همانند تصویر زیر خواهد بود.
خروجی شکل گلبرگ همانند تصویر زیر خواهد بود.

مراحل یک تا سه را برای سه گلبرگ دیگر انجام دهید. رنگبندی اشکال را می‌توانید به دلخواه انتخاب کنید اما چنانچه می‌خواهید خروجی همانند تصویر موجود در ابتدای آموزش corel draw باشد، از رنگ‌های زرد، سبز و صورتی استفاده کنید.

خروجی همانند تصویر موجود در ابتدای آموزش corel draw باشد
خروجی همانند تصویر موجود در ابتدای آموزش corel draw باشد

4- طراحی رگبرگ گل

با توجه به اینکه در مراحل بالا نحوه کار کردن با ابزارهای Bezier Tool و Shape Tool و Fountain Fill را یاد گرفته‌اید، همانند تصاویر زیر 5 مثلث با ابزار Bezier Tool ایجاد کنید و با ابزار Shape Tool به آن شکل دهید. با ابزار Fountain Fill یک رنگ آبی روشن به رگبرگ اضافه کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

5- اضافه کردن شفافیت (Transparency) به رگبرگ

جهت جذاب‌تر شدن طرح خود بهتر است که رگبرگ‌ها کمی شفاف‌تر از گلبرگ باشند. برای این کار با توجه به تصویر زیر ابزار Interactive Transparency Tools را انتخاب کنید و نوار پیمایشی که ظاهر می‌شود را کمی به پایین بکشید تا قسمت پایین رگبرگ شفاف شود.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

6- تجمیع گلبرگ و رگبرگ با ابزار Powerclip

برای اینکه رگبرگ را به گلبرگ اضافه کنید از ابزار Powerclip استفاده می‌کنیم. برای این کار ابتدا رگبرگ را انتخاب کنید و سپس به منوی Effect بروید و ماوس را بر روی گزینه Powerclip ببرید و در نهایت زیرگزینه Place Inside Container را انتخاب کنید. پس از آنکه یک فلش سیاه رنگ ظاهر شد بر روی گلبرگ کلیک کنید تا رگبرگ دقیقاً در داخل گلبرگ قرار گیرد.

تجمیع گلبرگ و رگبرگ با ابزار Powerclip
تجمیع گلبرگ و رگبرگ با ابزار Powerclip

مراحل بالا را برای سه گلبرگ که از قبل طراحی کرده‌اید انجام دهید. در نهایت چهار گلبرگ همانند تصویر زیر ایجاد خواهد شد.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

7- چیدمان شکل گل

حال در ادامه آموزش corel draw، می‌خواهیم 4 گلبرگ که طراحی کرده‌ایم را در حول محور یک دایره بچینیم. برای این کار ابزار Pick Tool را بردارید و روی یکی از گلبرگ‌ها دابل کلیک کنید تا فلش‌های چرخان نمایش داده شوند. بنابراین به راحتی می‌توانید با درگ کردن شکل گلبرگ را بچرخانید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

بقیه گلبرگ‌ها را نیز همانند بالا بچرخانید تا همانند تصویر زیر مرتب شوند.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

برای اینکه تعداد گلبرگ‌ها زیاد شوند، هر چهار گلبرگ را انتخاب کنید و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C کپی کنید و با کلیدهای Ctrl+V پیست کنید. می‌توانید همانند تصویر زیر سایز گلبرگ‌ها را کوچک کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

8- ایجاد حباب ها

برای ایجاد حباب‌ها از ابزار دایره استفاده می‌کنیم. ابزار Ellipse Tool را بردارید و کلیک کنید و با درگ کردن چند دایره همانند تصویر زیر ایجاد کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

با استفاده از ابزار Fountain Fill رنگ سفید به دایره‌ها اضافه کنید و در نهایت تمامی دایره‌ها را در مرکز گل قرار دهید تا شکلی مشابه زیر ایجاد گردد.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

9- اضافه کردن شفافیت (Transparency) به حباب ها

برای اینکه دایره‌ها شبیه حباب شوند باید ویژگی Radial را در تنظیمات پنجره Interactive Transparency Tools فعال کنید. با توجه به کمبوباکس (combo box) موجود در تصویر زیر، ویژگی Normal را به Radial تغییر دهید. با این کار نتیجه مشابه تصویر زیر خواهد شد.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

10- ایجاد شکل جرقه (درخشش)

برای براق نشان دادن حباب‌ها می‌توان از اشکال آماده موجود در Shape Tool استفاده کرد. شکل جرقه را انتخاب کنید و به آن رنگ سفید دهید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

چند شکل دیگر ایجاد کنید و در اطراف حباب‌ها قرار دهید تا در نهایت شکلی مشابه زیر ایجاد گردد.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

برای جذاب‌تر شدن لوگو می‌توانید رنگ پس زمینه یا متن به لوگو اضافه کنید.

آموزش corel draw به زبان ساده — 10 گام طراحی لوگو با کورل دراو

چه نوع آموزش corel draw بهتر است؟

همواره می‌دانیم که آموزش‌های ویدیویی بهترین روش آموزش هستند، زیرا ارتباط بین مدرس و فراگیر به یادگیری هرچه بیشتر کمک می‌کند. چنانچه می‌خواهید از یک آموزش کامل و بدون کم و کاست استفاده کنید، به طوری که دیگر نیازی به گشتن در چندین سایت مختلف نداشته باشید پیشنهاد ما استفاده از آموزش‌های فرادرس است. فرادرس تنها و کامل‌ترین منبع آموزش فارسی زبان است که شما را از هر آموزشی بی‌نیاز می‌کند. برای دریافت فیلم‌های آموزش corel draw می‌توانید به فرادرس مراجعه کنید. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد.