صادرات همواره یکی از مهمترین قطبهای پردرآمد هر کشور می باشد به همین دلیل اکثر کشورها به آن اهمیت زیادی می دهند. یکی از صنایعی که می تواند به صادرات بهتر و بیشتر محصولات کمک کرده و آن را متحول نماید صنعت چاپ و بسته بندی محصولات است. همان طور که می دانیم همه محصولات به خصوص کالاهای صادراتی نیاز به بسته بندی دارند. انتخاب این بسته بندی بستگی به نوع محصول، ابعاد، وزن و موارد دیگر دارد. برای محصولات صادراتی باید بهترین نوع یک بسته بندی را تهیه کرد زیرا این محصولات به کشورهای دیگر فرستاده می شوند و اگر بسته بندی آنها مناسب نباشد مورد پسند مشتریان خارجی قرار نگرفته و کم کم صادرات محصولات با رکود مواجه خواهد شد پس دقت در چاپ و طراحی بسته بندی کالاها سبب ایجاد تحول در صادرات کشور می شود.

تحول در صادرات با "چاپ و طراحی بسته بندی"
تحول در صادرات با “چاپ و طراحی بسته بندی”

اهمیت بسته بندی در صادرات

بسته بندی یکی از مهمترین موارد در عرضه کالا می باشد، این اهمیت تا آنجاست که گاهی بیانگر کیفیت محصول بوده، زیرا اولین چیزی که مشتری می بیند بسته بندی محصول است و اگر به درستی تولید و تهیه شود نظر مشتری را جلب کرده و در ذهنش این موضوع را تداعی می کند که تولید کننده برای مشتریانش ارزش قائل بوده و محصولش حتما کیفیت بالایی دارد که پکی با کیفیت برای آن در نظر گرفته است.

در تهیه بسته بندی محصولات صادراتی باید به فرهنگ مردم کشور مقصد تا حدودی آشنا بود و در طراحی و چاپ بسته بندی از این فرهنگ و سلیقه بکار برد تا آنها با دیدن نشانی از فرهنگ کشورشان به خرید کالا ترغیب شوند، مثلا رنگ قرمز برای کشور چین نماد ملی است و جذب آن می شوند یا در کشور اتریش رنگ سبز نشانی از فرهنگشان می باشد.

پس بسته بندی در صادرات نقش مهمی داشته و می تواند سبب پیشرفت صادرات شده و محصولات صادراتی پرفروش شوند.

چاپ و طراحی بسته بندی صادراتی

چاپ و طرح بسته بندی صادراتی باید تا حدودی متمایز باشد. طرحهای مدرن و جذاب را خلق کنید باید در ایجاد طرح و رنگ نوآوری داشته باشید. دو نوع چاپ در صنعت بسته بندی کاربرد بیشتری دارد که شامل چاپ افست و چاپ فلکسو می شود. چاپ فلکسو شامل یک یا دو رنگ است که بطور مستقیم بر روی کارتن های سفید و قهوه ای اعمال می گردد ولی چاپ افست فقط بر روی مقوا انجام شده و بطور مستقیم بر روی کارتن ها قابل اجرا نیست بنابراین چاپ افست بر روی مقوا اعمال می گردد و سپس مقوای چاپ شده که پوستر نام دارد توسط دستگاههای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بر روی کارتن چسبانده می شود به این فرآیند، لمینت می گویند.

کارتن های لمینتی می توانند پک های مناسبی برای بسته بندی محصولات صادراتی باشند. بطور کلی چاپ افست کیفیت رنگ و وضوح خوبی داشته و برای بسته بندی های صادراتی گزینه مناسبی می باشد. کارتن های لمینتی معمولا به دو صورت 3 لایه و 5 لایه تولید و عرضه می شوند.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات

بسته بندی صادراتی خوب چه خصوصیاتی دارد؟
بسته بندی صادراتی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

بسته بندی صادراتی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

بسته بندی در وهله اول وظیفه حمایت و مراقبت از کالا را دارد ولی در کنار این وظیفه خصوصیات دیگری نیز دارد و هر پک که دارای این خصوصیات باشد از نظر مشتری یک بسته بندی خوب بوده و بیشتر راغب به خرید آن خواهد بود. این خصوصیات شامل موارد زیر می باشد:

طرح و رنگ مدرن که در چشم مشتری جذاب باشد.

ایجاد حس آسودگی در ذهن مشتری با درج اطلاعات راجب محصول، علامت استاندارد، تاریخ تولید وانقضاء و…

بازکردن آسان پک و همچنین سبکی بسته بندی و جابجایی راحت آن

ایجاد خلاقیت و ایده های به روز در طراحی و چاپ بسته بندی

جنس محکم و مقاوم بسته بندی که در طی مسیر عرضه از محصولات محافظت کند.

تمام این موارد خصوصیات یک بسته بندی خوب است که با داشتن آنها مشتری ترغیب به خرید محصول می شود.

در نمایشگاه بسته بندی و چاپ که در مهرماه 1400 برپاشد اکثر تولیدکنندگان و کارآفرینان این صنعت در این نمایشگاه شرکت کردند و همین استقبال سبب رقابتی تر شدن صنعت چاپ و بسته بندی شد. رقابت سالم در هر صنعتی پیشرفت و ترقی را به همراه داشته و کیفیت محصولات تولیدی را بالا می برد که این مورد شامل صنعت چاپ و بسته بندی هم می شود و این صنعت روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

شرکت های کارتن سازی بزرگی در زمینه تولید و چاپ بسته بندی محصولات در ایران فعالیت دارند که از جمله این شرکتهای موفق میتوان به زرین کارتن و کارتن سازی آوین پک اشاره نمود.

در بسته بندی صادراتی چه نکاتی باید رعایت کرد؟
در بسته بندی صادراتی چه نکاتی باید رعایت کرد؟

در بسته بندی صادراتی چه نکاتی باید رعایت کرد؟

بسته بندی های صادراتی همیشه باید به بهترین نحو عرضه شوند و در تهیه آنها حساسیت بیشتری به خرج داد. نکاتی در تهیه و تولید پک های بسته بندی باید رعایت کرد که در ادامه آنها را ذکر می کنیم:

طراحی بسته بندی باید تا حدودی مطابق با فرهنگ و سلیقه کشور مقصد باشد یا بالعکس نماد و نشانی از فرهنگ و تمدن ایرانی بر روی پک ها دیده شود.

بسته بندی با استانداردها مطابقت داشته باشد برای مثال پک نه از محصول بزرگتر باشد و نه کوچکتر، اگر پک از محصول بزرگتر باشد در حین جابجایی، کالا آسیب می بیند و حتی گاهی مشتری با بلند کردن جعبه و حس اینکه محصول درون جعبه تکان می خورد از خرید آن منصرف می شود و اگر پک کوچکتر از محصول باشد جعبه بسته بندی دفرمه شده و پاره و له می گردد.

نکته دیگر در مورد جعبه های صادر اتی این است که تناسب در ابعاد بسته بندی رعایت شود یعنی برای بارگیری و جادادن بسته بندی ها در کانتینر مشکلی ایجاد نشود اگر اندازه و شکل پک نامتناسب باشد چیدمان آن در کانتینر بدرستی انجام نمی شود و محصول درون پک آسیب میبیند.

در طراحی ، چاپ و تولید بسته بندی ضوابط و قوانین کشور مقصد را رعایت کنیم مثلا بکارگیری رنگ یا طرحی که با قوانین آنها مغایرت داشته باشد مورد پسندیده ای نیست و محصول شما در آن کشور خریداری نخواهد داشت.

گرچه برای یک بسته بندی خوب و با کیفیت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید ولی با جذاب و شکیل شدن پک مشتریان کشورهای خارجی ترغیب به خرید بسته بندی محصول شده و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت و سود خوبی نیز بدست می آورید.

مرتبط بخوانید: استعلام قیمت آنلاین جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از 2 دقیقه

سخن پایانی

همه ما می دانیم که بسته بندی بخشی جدایی ناپذیر در عرضه محصول می باشد که در مورد محصولات صادراتی اهمیت ویژه ای دارد با نکاتی که در این مقاله بیان کردیم تا حدود زیادی می دانیم یک بسته بندی صادراتی چگونه می تواند پرفروش شود و فروش بیشتر محصولات سبب پیشرفت صادرات شده و محصولات صادراتی با استقبال خوبی از سوی کشورهای مقصد روبه رو می شوند.