تنها انتخاب یک سیستم مدار بسته نمی تواند خیال شما را از پوشش نیاز های حفاظتی راحت کند بلکه نصب دوربین مدار بسته در ساختمان های مسکونی یا دولتی باید توسط تکنیسین های متخصص انجام شود. بنابراین خرید و آموزش نصب دوربین مداربسته یکی از دغدغه های اصلی کاربران است. در این متن نکات مهمی را در خصوص راه اندازی و نصب دوربین مداربسته ارائه خواهیم کرد.

نصب دوربین مداربسته چگونه انجام می شود؟

آیا نصب دوربین مداربسته حائز اهمیت است ؟

یکی از مهمترین قسمت های نصب دوربین مدار بسته و راه اندازی سیستم های امنیتی و نظارتی مداربسته، انتخاب دوربین مناسب برای مکان های مختلف می باشد. برای انتخاب دوربین باید بر اساس قابلیت هایی که دوربین ها دارند و نیازهایی که ما از سیستم نظارتی داریم نکات مختلفی را مد نظر قرار دهیمنصب دوربین مداربسته ، می تواند امکاناتی را برای شما فراهم آورد تا امنیت بیشتری در محیط پیرامون شما برقرار شود. این ویژگی ها و امکانات عبارتند از :

. امکان ارائه ی تصاویر با وضوح بالا و همچنین امکان انتقال تصویر در کیلومترها آن طرف‌تر از طریق اینترنت را دارد و شما می توانید بدون حضور در منزل یا محل کار خود و یا هر محیط دیگر، نظارت دقیقی به آن جا داشته باشید.

. یکی از ویژگی های مهم در دوربین های مداربسته، پشتیبانی از قابلیت تشخیص حرکت و قابلیت های هوشمند (VCA) است که بر مبنای آن می توانید حرکت و ورود انسان ها به یک محدوده یا منطقه مکانی خاص، اضافه یا کم شدن اجزای محیط، تغییر صحنه و …. را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهید و یا می توانید با استفاده از قابلیت های تشخیص چهره، به بررسی چهره ی انسان های در حال تردد بپردازید. البته ترفند هایی برای از کار انداختن دوربین مدار بسته وجود دارد.

دوربین های مداربسته  شامل طیف کاملی از دوربین های توربو اچ دی و دوربین های ای پی یا تحت شبکه، دستگاه ای ضبط و…. می باشد.بنابراین لازم است قبل از انتخاب مدل و نصب دوربین شناخت کافی از دوربین های مداربسته داشته باشیم:

انواع سیستم های مداربسته کدام است؟

بطور کلی دو نوع دوربین مداربسته وجود دارد که شامل سیستم تحت شبکه و سیستم Turbo HDمی شود:

دوربین های توربو HD: سیستم های توربو نسل جدید  نصب دوربین های مداربسته  ahd آنالوگ هستند که قادر به ارائه تصاویر با کیفیت فول اچ دی و بسیار بالا حتی تا 8 مگاپیکسل هستند. توربو اچ دی این امکان را می دهد که با هزینه بسیار پایین بتوانید تصاویر با کیفیت بسیار بالا داشته باشید. ارسال تصاویر FULL HD با کابل کواکسیال تا 500متر، تنظیم هوشمند دید در شب، توانایی کارکرد در نور کم،کاهش نویز تصویر، تعدیل نور پس زمینه BLC و… از قابلیت های دوربین های توربو است.همچنین این سیستم ها، دارای قیمت پایین و تنوع بسیار گسترده در بازار ایران و همچنین نصب ساده نسبت به سیستم تحت شبکه هستند.

فرایند انتقال تصویر در دوربین آنالوگ HD به مانند دوربین‌های آنالوگ قدیمی در بستر آنالوگ و با بهره گیری از کابل کواکسیال می‌باشد. اما آنچه که این فناوری را از محصولات آنالوگ قدیمی متمایز می‌نماید؛ فشرده سازی تصاویر قبل از ارسال و تغییر فرکانس خروجی می‌باشد که موجب می‌شود تا تصاویری با کیفیت بسیار بالا ارائه شوند. این خروجی دارای تفاوت فاحشی با خروجی تصویر دوربین‌های آنالوگ قدیمی می‌باشد؛ به گونه‌ای که می‌توانند در سطوح بالاتری با دوربین‌های تحت شبکه رقابت نمایند. از سیستم تصاویرمدار بسته Turbo HD برای پوشش پروژه های مسکونی ، مرکز خرید ، فروشگاه ها و حوزه های کوچک تر با طرح توسعه کمتر استفاده می شود .

کیفیت این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویز های مختلف الکترومغناتیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند. به همین دلیل استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر بسزایی دارد.

امروزه دوربین های آنالوگ از رده خارج شده اند و دوربین های آنالوگ اچ دی جایگزین آنها شده اند که از کیفیت بالاتری برخوردارند. دوربین توربو اچ دی در عین کیفیت بالا از قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است. این دوربین ها با دارا بودن پیشرفته ترین تکنولوژی های بروز در زمینه سیستم های مداربسته به خوبی نیاز مشتری را برطرف می سازند. برای مثال وجود فرمت فشرده سازی H.264+ در دوربین توربو HD منجر به افزایش کارایی سیستم مداربسته و افزایش صرفه جویی در مصرف پهنای باند و فضای ذخیره سازی می شود. همچنین وجود فناوری EXIR باعث بهترین کارایی در ارائه تصاویر در نور کم یا شب می شود. دوربین توربو HD مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین گزینه برای پروژه های کوچک محسوب می گردد

دوربین های تحت شبکه: دوربین های تحت شبکه یا IP میتوانند تصاویر را در بستر شبکه انتقال دهند. این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند کیفیت این دوربین های بسیار بالا است و قابلیت های تصویری بسیار ویژه ای هم دارند اما نسبت به سیستم های توربو اچ دی دارای قیمت بالاتری هستند. کیفیت بالای تمام دیجیتال،امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی،امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا، امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه از مزایای  دوربینهای تحت شبکه می باشد.

سیستم انتقال دادن تصویر در دوربین‌های مدار بسته دیجیتال در بستر شبکه می‌باشد. یکی از ویژگی‌های کاربردی و مفید این دوربین‌های تحت شبکه، نصب شدن آسان و آسانی استفاده از آنان است. فناوری‌های به کار رفته در این سیستم موجب شده است تا کمترین هزینه در کابل کشی و سیم کشی‌ها به سیستم مداربسته تحمیل شود. لازم به ذکر می‌باشد که این صرفه جویی در هزینه‌ها در پروژه‌های بزرگ با تعداد دوربین بالا، خود را آشکار می‌کند و برای پروژه‌های کوچک، آن چنان مناسب نمی‌باشد و شاید دارای نتیجه معکوس باشد. بطور کلی از سیستم تصاویر مدار بسته تحت شبکه برای پوشش فضاهایی مانند بانک ها ، پالایشگاه ، بیمارستان ،هتل و موقعیت هایی که تعداد دوربین داشته و نیازمند امنیت بالاتری هستند استفاده می شود.

بزرگترین مزیت دوربین های شبکه محدود نبود کیفیت تصویر آنهاست. درحال حاضر دوربین های با کیفیت بین 1.3 تا 5 مگا پیکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. کیفیت تصویر بالاتر از 5 مگا پیکسل تنها در دوربین های تخصصی و در برندهایی خاص قابل دسترسی خواهد بود. هوش مصنوعی یکی از مهم ترین ویزگی های دوربین تحت شبکه است . این ویژگی در برخی از موارد به کاربرکمک می کند تا برخی از فرایند های شناسایی را به کمک سیستم های هوشمند به انجام رساند.

دوربین های مداربسته تحت شبکه از قیمت بسیار زیادی نسبت به دوربین های آنالوگ و توربو اچ دی بهره میبرد. البته علت قیمت بالای این دوربین ها این موضوع است که این دوربین ها توانایی پردازش و ذخیره ی تصاویر را در خود دوربین دارند. دوربین تحت شبکه برخلاف دوربین های آنالوگ که برای انتقال تصاویر به کابل ها نیاز دارند این اطلاعات را از طریق شیکه اینترنت جابجا می کنند. استفاده از شبکه های اینترنتی از جمله وایفای و شبکه های موبایلی یکی از ویزگی های مهم دورین مداربسته تحت شبکه است. انتقال داده ها در دوربین تحت شبکه از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا  AES انجام میشود که این ویژگی باعث می شود تا این دوربین ها بتوانند امنیت بسیار خوبی را از طریق شبکه برای کاربران خود فراهم نمایند. این دوربین ها انتقال برق و تصویر را تنها با یک کابل که از تکنولوژی Power over Ethernet  (PoE)  استفاده میکند به انجام می رساند.

انواع دوربین مداربسته به لحاظ ظاهری
انواع دوربین مداربسته به لحاظ ظاهری

انواع دوربین مداربسته به لحاظ ظاهری

دوربین دام: دوربین Dome یا دوربین سقفی یا دوربین گنبدی یکی از پر مصرف ترین مدل های دوربین مدار بسته می باشد که امروزه توسط کاربران استفاده می شود.  زاویه دید دوربین مدار بسته دام بسیار باز است. شکل ظاهری دوربین Dome به شکل گنبد می باشد ، در زیر سقف نصب شده و به خاطر ظاهری زیبایی که دارد برای نصب در محیط داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع طراحی این دوربین ها باعث شده تا به صورت بالقوه برای محیط های مسقف استفاده شوند. جنس بدنه این دوربین ها معمولا از پلاستیک بوده و عموما کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است از این نوع از دوربین ها در محیطهای داخلی اداری، تجاری یا مسکونی استفاده شود.

از آنجایی که لنز دوربین Dome زیر محفظه ی گنبدی شکل قرار دارد مشاهده جهت دید دوربین برای افراد قابل مشاهده نیست به عبارت دیگر افرادی که در میدان دید دوربین دام هستند نمی توانند جهت دید دوربین را مشاهده کنند لذا معمولا نمی توان مشاهده کرد که میدان دید دوربین دام کدام ناحیه می باشد. از این رو به عنوان مثال برای کنترل کارمندان در یک اداره ، یا برای دور کردن افراد سودجو در یک سوپر مارکت می تواند استفاده از دوربین Dome یک راه حل مناسب باشد.

اغلب دوربین های مداربسته دام یا … دارای دید در شب IR هستند و این قابلیت تفاوت زیادی در هزینه آنها ایجاد نمی کند. دوربین های دام معمولا دید در شبی با برد متوسط دارند و در صورت نیاز به برد زیاد برای دید در شب بهتر است از دوربین بولت استفاده کنید. همچنین می توانید از پروژکتور مادون قرمز در کنار دوربین استفاده کنید. به علاوه در چند سال اخیر تکنولوژی جدیدتری با نام دید در شب ٍExir به بازار آمده است که در برخی از مدل های دوربین دام می توانید مشاهده کنید. دوربین های اکسیر قدرت دید در شب به مراتب بالاتری نسبت به دوربین های معمولی دارند . دوربین های دام از نظر نوع لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed lens) و لنز وریفوکال (Varifocal Lens) تقسیم می شوند. لنزهای ثابت و وریفوکال با فاصله کانونی های متعددی تولید می شوند که هر کدام زاویه دید متفاوتی را ارئه می دهند.

دوربین بولت: دوربین مداربسته بولت جز دوربینهای مداربسته ضدآب است. دوربین بولت جز پرکاربردترین دوربین های محیط بیرونی هستند. نام بولت از واژه BULLET به معنای گلوله گرفته شده است که اشاره به شکل استوانه ای مانند این دوربینها دارد. این دوربین ها در دو سیستم ip  و توربو HD تولید می شوند.در ادامه به شرح برخی از خصوصیات این دوربین ها می پردازیم.

دوربین های بولت اغلب در محیط های خارجی و فضای آزاد نصب می شوند. معمولا از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و در مقابل شرایط جوی نامساعد، مقاوم هستند. این دوربین ها را اغلب بر روی دیوار نصب می کنند. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین های مداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.این دوربین ها در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. توجه داشته باشید که ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه ور کردن آن در آب نیست.

دوربین های بولت قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند در حالیکه دوربین های دام بیشتر بر روی سقف نصب می گردند. همچنین جنس بدنه این دو نیز با یکدیگر متفاوت است. بدنه دوربین های دام اغلب از جنس پلاستیک است و بنابراین مناسب برای استفاده در فضای داخلی هستند. در مقابل جنس بدنه دوربین های بولت اغلب از جنس فلز بوده و مناسب برای نصب در محیط های خارجی هستند.

دوربین مداربسته بولت در کیفیت تصویرهای متفاوتی تولید می شود. از کیفیت تصویر 1 مگاپیکسل گرفته تا 12 مگاپیکسل در دوربین های بولت وجود دارد. از دوربین بولت برای کابری های با حساسیت متوسط همانند مقابل درب ساختمان، سوله ها، درب مغازه و … استفاده می شود.

از دوربین های 2 الی 4 مگاپیکسلی بولت برای مناطق حساس مانند مقابل درب طلافروشی، کارخانجات نظامی استفاده می شود. از دوربین های 4 تا 8 مگاپیکسلی برای نظارت بر انبار کالاها، خطوط تولید، نظارت بر دستگاه ها و … استفاده می شود.

دوربین اسپیددام: دوربین های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند بعضی از این نامها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و … این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند.

دوربین اسپید دام (Speed Dome) یکی از قوی ترین دوربین های مداربسته جهت کنترل تردد و بررسی جزییات است. دوربین مدار بسته اسپید دام با نام هایی همچون دوربین گردان، دوربین PTZ مخفف Pan Tilt Zoom، دوربین چرخشی در بازار رواج دارد. این دوربین ها از نظر ظاهر مشابه دوربین های دام هستند، اما با این تفاوت که قابلیت چرخش دارند و بسیار پیشرفته تر می باشند

کاربرد اصلی دوربین های اسپیددام معمولا در محیط های بزرگ است. زیرا این دوربین ها اغلب دارای زوم یا بزرگنمایی قدرتمندی هستند که می تواند مسافت های دور را تشخیص دهد.یکی از قابلیت های دوربین مداربسته اسپیددام امکان برنامه ریزی آنها است. به این ترتیب که می توان دستور های لازم را در قسمت پریست (PRESET) آن تنظیم نمود که در هر زمان چه قسمتی از محیط را تصویربرداری کند.به دلیل اینکه این دوربین ها این قابلیت را دارند که در تمام جهات بچرخند. می توان از آنها در مکان هایی همچون معادن، کارخانجات بزرگ، چهارراه ها و میادین اصلی استفاده نمود.

نصب دوربین مداربسته هوشمند

قابلیت شمارش افراد د ردوربین هایمداربسته(people counting)

با توسعه و گسترش روز افزون مشاغل و کسب و کارها، نیاز افراد و صاحبان مشاغل به مدیریت و نظارت حرفه ای بر تردد کارکنان و اشخاص دیگر در مجموعه تحت مدیریت خود در حال افزایش است. داشتن آمار و اطلاعات دقیق از میزان تردد افراد مختلف (کارکنان، مشتریان و …) در یک مکان مانند یک فروشگاه بزرگ کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیازهای مشتریان می کند.با این حال،  شمارش دقیق آدم های در حال رفت و آمد در ساعت های پر تردد فروشگاه ها، در مدت زمان طولانی کار دشواری است.

دوربینهای مداربسته دارای فناوری شمارش افراد،‌ با تعریف ویژگیها و کاراکترهایی مانند عرض شانه، داشتن دست و پا و سایر پارامترها، قادر به شناسایی و تشخیص سوژه های انسانی از دیگر اشیاء‌ هستند. دوربین های تک لنز قدیمی، به دلیل اینکه هیچ چشم انداز 3 بعدی ندارند، درصد خطا را بسیار بالا میبرند. این امر باعث این می شود که انواع اشیا به جای افراد اشتباه گرفته شوند.امروزه دوربین های مداربسته هوشمند و پیشرفته جایگزین دوربین های تک لنز شده اند. این دوربین ها مشابه روشی عمل می کنند که دو چشم انسان می بیند،یک تصویر سه بعدی با کیفیت را ارائه می دهد و در نتیجه سایه و اشیا از افراد متمایز می شوند بنابراین تشخیص افراد و مشارش ان ها با دقت 98% صورت میگیرد.

قابلیت تشخیص چهره  (Face Detection):

این دوربین های با قابلیت تشخیص چهره، با استفاده از الگوریتم های خاصی در نرم افزار های دوربین مداربسته که برای آنها تعریف شده اند چهره ی افراد را در زوایای مختلف تشخیص می دهند. زمانی که چهره افراد در دوربین شناسایی می شود در هر لحظه امکان ردیابی  آن فرد در هر قسمتی از مجموعه وجود دارد. همچنین، در صورت ورود افراد به قسمت های غیر مجاز نیز هشدار داده خواهد شد.

ولی معمولا این دوربین ها تا زاویه های 45 درجه از روبرو را تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به ثبت و پردازش تصویر می رسد. بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در حافظه دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می شود و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید. علاوه براین می توانید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از تاریخ و ساعت ورود افراد نیز دسترسی داشته باشید.

قابلیت تشخیص عبور از خط (Line Crossing)  :

در مکان هایی که مجهز به دوبین مداربسته هستند، به دلیل کاربری که بعضی از محل ها دارند و یا به دلیل تجهیزات خاصی که در محدوده هایی از این مکان ها وجود دارد، مورد نیاز است که تردد افراد و اشیا در این محدوده ها کنترل شود. با استفاده از نیروی انسانی ممکن است این امر، بسیار پرهزینه و وقت گیر باشد. اما با استفاده از دوربین های مداربسته هوشمند  تا حدودی این مشکل حل شده است.

همچنین این امکان وجود دارد که با استفاده از نرم افزار موجود در دستگاه، با کشیدن یک خط فرضی محدوده مورد نظر، برای تردد ایجاد شود. همچنین این خط ها را می توان برای درب های ورودی و خروجی تعریف کرد. حتی می توان با نصب سیستم های هشدار دهنده این فرآیند را کامل کرد تا در صورت عبور از محدوده مورد نظر هشدار های لازم به صدا در آیند.

تکنولوژی تشخیص ورود غیر مجاز (Intrusion Detection)  :

این قابلیت همانند قابلیت line crossing  عمل می کند. با این تفاوت که در این فناوری، خطی را برای ترسیم قسمتی از محیط مشخص می کنیم و در صورت ورود افراد به محدوده مورد نظر سیستم شروع به فرستادن هشدار می کند.

این سیستم بر اساس استفاده از یک الگوریتم خاص بصورت دقیق و جز به جز به تجزیه و تحلیل ویژگی های محدوده مورد نظر می پردازد تا از دریافت هشدار های بیهوده جلوگیری کند. با ورود هر شخص، وسیله نقلیه و یا سایر اشیا خارج  از منطقه سریعا توسط سیستم هوشمند شناسایی می شود و زنگ هشدار برای آن فعال می شود