درمان انواع جوش و آکنه + درمان خانگی آکنه (جوش) + علت بروز آکنه و جوش

علت ایجاد جوش صورت,درمان جوش های زیر پوستی,درمان آکنه و جوش صورت
علت ایجاد جوش صورت,درمان جوش های زیر پوستی,درمان آکنه و جوش صورت

آکنه (جوش) چیست؟

به جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه و برآمدگی‌های زیرپوستی چرکی میتوان اشکال مختلفی از آکنه گفت. که مردم آن را با عنوان جوش‌های ناشی از جوانی می‌شناسند یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است.

چربی ترشح شده در پوست به مجرای فولیکول مو می‌ریزد تا بتواند خود را به سطح پوست برساند و در سطح پوست پخش شود، اگر به هر دلیلی این مجرا مسدود شود ،( عمدتا به دلیل انباشت سلول‌های مرده‌ی پوست) این چربی ها زیر پوست جمع میشوند و با عفونت باکتریایی همراه می‌شود و به شکل آکنه روی پوست دیده می‌شود.

گرچه عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد این وضعیت پوستی می‌شود، اما اکثر متخصصان معتقدند آکنه به طور عمده با افزایش سطح هورمون آندروژن به نام تستوسترون به وجود می‌آید که در طی بلوغ اتفاق می‌افتد. افزایش سطح آندروژن باعث می‌شود که غدد چربی زیر پوست شما رشد کنند.

این غدد بزرگ شده سبب تولید مایعی می شود و این مایع صمغ مانند با سلول های مرده پوست مخلوط می‌شود و هر دو ماده یک پلاگین در فولیکول ایجاد می‌کنند. هنگامی که این فولیکول به سطوح پوست شما نزدیک می‌شود، در واقع زمانی است که شما نقاط سرسفید یا سرسیاه را روی پوست خود تجربه می‌کنید.

آکنه متداول ترین مشکل پوستی در بالغین و جوانان بین ۱۲ تا ۳۵ سال است. آکنه علت ۱۵% تمام مراجعات درماتولوژی می باشد. هر دو جنس به یک اندازه مبتلا می شوند، هر چند در دختر ها شروع آکنه اندکی زودتر است که ممکن است به علت بالغ شدن زودتر دخترها نسبت به پسرها باشد.

علت بروز انواع جوش و آکنه در قسمت های مختلف صورت چیست؟

  • آکنه روی گردن

جوش و لکه در این ناحیه نشان دهنده این است که بدنتان برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها تقلا می کند.

درمان

با مراجعه به دکتر برای مطمئن شدن از مشکل و اینکه آیا بدنتان دچار عفونت شده یا نه به این مشکل پایان دهید، همچنین با خواب کافی، تنفس عمیق، نوشیدن آب فراوان زود تر بهبود خواهید یافت.

  • جوش اطراف چشم ها

جوش های اطراف چشم ها نشان می دهند که کبدتان به زحمت افتاده است. در واقع زمانی که در عملکرد کبد اختلالی بروز کند، این جوش ها سر بر می آورند. معمولا بعد از مصرف شکلات و محصولات لبنی پرچرب یا نوشیدنی های الکلی این مشکل بروز می کند.

درمان

برای کمک به کبد و سم زدایی آن، هر روز صبح به صورت ناشتا داخل یک فنجان آب گرم آب لیموترش بریزید و میل کنید.

  • آکنه روی گوش ها

کلیه ها دچار مشکل شده اند

درمان

مصرف نوشیدنی های گازدار، قهوه و الکل را قطع کنید چرا که باعث از دست دادن آب بدنتان می شود.

  • آکنه روی چانه

نشانه استرس زیاد است.

درمان

بخور دادن باعث از بین رفتن کثیفی، سلول های مرده و دانه های سیاه که به آکنه تبدیل می شود، خواهد شد.

روغن میخک یا میخک خرد شده جوشانده شده در آب را روی آکنه قرار دهید و پس از 15 دقیقه با آب بشویید.

شستن صورت، پوست را تمیز نگه می دارد و مانع از بروز آکنه می شود.

پودر چوب صندل را با ماست یا آرد نخود و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و به تمامی صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب بشویید.
عسل را به چانه بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. عسل علاوه بر مرطوب کردن پوست یکی از بهترین درمان های رفع جوش روی چانه است.
مصرف آب را افزایش دهید تا سموم از بدن دفع شود.

  • آکنه روی بینی

نشانه برنامه غذایی ناسالم و غیرمقوی، نفخ، گردش خون ضعیف و سوء هاضمه است.

درمان

با دست زدن به آکنه، آن را از پوست جدا نکنید؛ از دستمال یا پنبه استفاده کنید.
صورت را با آب بشویید، تا پوست مرده، چربی اضافه و کثیفی از بین برود.
آکنه را فشار ندهید وگرنه جای آن می ماند.

  • آکنه اطراف لب ها

نشانه نبود تعادل هورمونی است.

درمان

خمیر دندان را روی آکنه بمالید و بگذارید خشک شود.
پودر برگ چریش را با کمی آب مخلوط کنید و آرام آرام روی آکنه بمالید تا آکنه در عرض 2 روز از بین برود.
کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل را حرارت دهید و روی آکنه بمالید این کار باعث ترکیدن و از بین رفتن آکنه می شود.

  • آکنه روی پیشانی

نشانه مصرف زیاد غذای فرآوری شده و نداشتن خواب کافی است.

  • آکنه روی گونه راست

نشانه مصرف زیاد لبنیات و مشکل ریوی است.

  • آکنه روی گونه چپ

نشانه استرس و حساسیت است.

چه عواملی موجب ایجاد آکنه می‌شوند؟

  • حاملگی و تغییرات هورمونی
  • مواد پاک‌کننده پوست و رطوبت بیش از حد
  • لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوصا کِرِم های نامرغوب و بی کیفیت
  • تعریق زیاد
  • عدم تغذیه خوب: غذاهای پر چرب مثلا چیپس ، لبنیات پرچرب و شکلات می ‌توانند باعث وخامت آکنه شوند .
  • وراثت
  • استفاده از هورمون‌های آنابولیک (فراگَشتی)(که مورد استفاده بدن‌سازان قرار می‌گیرد)
  • تحریک پوست با خاراندن و همچنین ایجاد زمینه التهاب و عفونت
  • تجمع سلول‌های مرده و ایجاد زمینه مناسب برای بسته شدن دهانه فولیکول مو
  • استرس با مکانیزم افزایش هورمون‌های فوق کلیوی که آندروژن‌ها هم در آن وجود دارند
  • داروهای دارای هالوژن (ید، کلرید، برومید) مثل لیتیوم، باربیتورات‌ها و غیره
  • غذاهای دریایی که حاوی ید زیاد هستند
  • غذاهای حاوی قند و چربی زیاد
  • غذاهای حاوی پروتئین کم
  • کاهش مصرف ویتامین E و ویتامین A

تغذیه مناسب برای رفع و درمان و پیشگیری از بروز جوش و آکنه

1- بطور منظم ماهی بخورید. ماهی‌ها، مخصوصا انواع چربش، غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا۳ بشمار می‌روند. این اسیدها التهاب را از بین برده و مسدود شدگی منافذ را برطرف می‌کنند. بدین ترتیب از بوجود آمدن جوش‌ها پیشگیری خواهد شد. بعنوان نمونه ماهی‌های سالمون و ساردین ماهی‌هایی هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند.
2- غذاهایی مصرف کنید که به سم‌زدایی کمک می‌کنند. بعضی از مواد غذایی، مخصوصا آنهایی که کمی تلخ یا تند هستند، به پاکسازی بدن شما از سموم کمک می‌کنند. در نتیجه این مواد غذایی شانس ابتلا به آکنه و جوش را کاهش خواهند داد.

ورود چنین مواد غذایی به رژیم غذایی شما به از بین بردن آکنه و لکهای دیگر هم کمک می‌کند. بعنوان نمونه از برخی از این غذاهای اعجاب انگیز می‌توان ریشه‌ی چغندر، پیاز، کلم بروکلی، کلم، کاهو، مارچوبه و در کل سبزیجات تند و تیز را نام برد.

3- انگور قرمز بخورید.میوه‌ها و هسته‌هایشان حاوی آنتی اکسیدان و موادی طبیعی هستند که التهاب و تورم‌هایی مانند اگزما و صدفک را کاهش می‌دهند. همچنین برای درمان آکنه هم ایده‌آل هستند. هر واکنش آلرژیکی روی پوست می‌تواند توسط انگور قرمز کنترل شود.

4- سیر مصرف کنید. آلیسین، یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی موجود در سیر است. این ماده، با ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناکی که باعث ایجاد آلودگی در پوستتان می‌شوند مبارزه کرده و آنها را از بین می‌برد و شما را از جوش‌هایتان خلاص می‌کند. سیر جزو غذاهای تند و تیز به حساب می‌آید و در مجموع برای پوستتان خوب است.

5-بجای مصرف هله ‌هوله‌ های مختلف، میان ‌وعده‌هایی مانند سبزیجات و میوه‌جات بخورید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. به صورت منظم سبزیجات رنگی استفاده کنید، کارشناسان تغذیه، توصیه می‌کنند که در روز یک مشت سبزیجات بخورید، مخصوصا آنهایی که خیلی براق و رنگی هستند، این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد که بسیار برای بدن ضرر دارند را از بین می‌برند.

6- آووکادو مصرف کنید. ویتامین E بعنوان بهترین غذای پوست شناخته می‌شود. آووکادو سرشار از ویتامین C و E است و مرطوب کنندگی طبیعی داردt مصرف منظم آووکادو، بصورت قابل توجهی التهابات پوستی‌تان را کاهش خواهد داد.

انواع آکنه و جوش

  • آکنه کونگلوباتا

فرم مزمن و شدیدا التهابی آکنه کیستیک میباشد. گروههایی از پاپول ، کیست و ندول در صورت و تنه بیمار بوجود می‌آید، که ممکن است به یکدیگر نقب زده و سینوسهای متعددی را ایجاد کنند. 85 درصد از بیماران به این نوع آکنه ، سیاه پوست هستند. در این نوع آکنه ، تب یا کاهش وزن وجود ندارد. در این نوع آکنه ، مفاصل محیطی نیز درگیر می‌شوند.

  • آکنه ولگاریس

آکنه معمولی یا جوش جوانی بیماری شایع دوران بلوغ ، شایعترین بیماری مربوط به مو و غدد چربی است. این بیماری مناطقی مانند پوست ، صورت و سینه را که دارای غدد چربی فراوان هستند درگیر می‌کند. این بیماری به دلیل پایینتر بودن سن بلوغ در دخترها زودتر از پسرها بروز می‌کند. این بیماری در تمام نژادها دیده می‌شود. در ژنوتیپ xxy (سندرم کلاین فلتر) شایعتر و از شدت بالینی بیشتری برخوردار است.

  • آکنه استروئیدی

در افراد مستعد ، شروع ناگهانی پاپولها طی 5 تا 2 هفته پس از شروع مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی شروع می‌شود. تفاوت ضایعات این آکنه با وولگاریس در اندازه یکسان و توزیع متقارن آن بر روی گردن ، سینه و پشت است. این ضایعات به رنگ صورتی مایل به قرمز بوده و درمان موضعی با بنزوئیل پراکسید و یالوسیون سولفاستامید ، موثر است.

  • آکنه نوزادی (acneinfanta)

در نوزادان ضایعات آکنه‌ای شکل ، محدود به بینی و گونه‌ها بوده و ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشند یا در اوایل شیر خوردگی پدیدار شوند. بتدریج با کوچکترین شدن و کاهش فعالیت غدد چربی تحریک و بزرگ شده که ناشی از آندروژنهای مادری است، تعداد این ضایعات کاهش یافته و بدون درمان ناپدید می‌شوند.

صدمات از بین بردن غیر اصولی جوش های جوانی

درست است كه این جوش ها مزاحم هستند و برای شما مشكل ایجاد میكنند ،‌ اما بدانید كه آنها دیگر جزیی از پوست صورت شما هستند و صدمه به آنها ، در واقع صدمه به پوست خودتان است و كندن آنها میتواند عوارضی داشته باشد مانند :‌

  • به وجود آمدن زخم های عمیق در صورت و عفونی شدن آنها
  • ماندن جای جوشهای كنده شده بر روی صورت تا سال ها و حتی تا اخر عمر
  • ایجاد چروك در صورت كه مدتها به طول می انجامد
  • ترشح مایع درونِ جوش ها به سمت بیرون كه موجب میشود جوشهای زیادتری روی پوست ایجاد شده و اوضاع را بدتر نمایند
  • چرب شدن پوست صورت و به وجود آمدن چربی های زاید
  • حساس شدن پوست و آسیب پذیر شدن آن در مقابل عوامل خارجی و ایجاد آلرژی و حساسیت های شدید پوستی

نکته مهم : بعضی از این جوش ها ،‌به خصوص جوش هایی كه روی دماغ و پیشانی در امده اند ، ریشه ی عصبی دارند و به عصب های پوستی متصل میباشند ،‌بنابراین كندن آنها موجب میشود كه درد شدیدی در ناحیه كنده شدن جوش ایجاد شود و برخی عصب ها پاره شده و ایجاد سردرد های شدید كنند .

راه های پیشگیری از بروز آکنه و جوش های غرور جوانی

اول

بهداشت پوست را رعایت كنید و حداقل روزی یكبار صورت خود را با صابون های آرایشی ملایم و آب ولرم شستشو دهید و برای تاثیر بیشتر اجازه دهید صابون حداكثر دو دقیقه روی پوست شما قرار داشته باشد ، سپس بعد از شست و شوی صورت ، آن را با حوله نرم و تمیز خشک كنید .

دوم

حمام رفتن را زور به زود انجام دهید و در ضمن از صابون حمام برای شست و شوی صورت استفاده نكرده و به جای آن از صابون آرایشی ملایم استفاده كنید، در ضمن از لیف كشیدن صورت خودداری كنید .

سوم

اگر برای اصلاح صورت خود از تیغ استفاده میكنید، خواهشا دیگر این كار را نكنید،‌ زیرا تیغ كشیدن روی پوست علاوه بر صدمات شدیدی كه در آینده به صورت شما وارد میكند، باعث حساس شدن پوست صورت و به وجود آمدن جوش و آکنه بر روی صورت میشود.

چهارم

سعی كنید در دوران بلوغ از خیر استفاده كرم و یا موادی كه پوست را چرب و لایه ای بر روی آن می اندازند ( مانند : اكثر مواد آرایشی ، وازلین ، پماد و… ) گوناگون بگذرید ،‌زیرا استفاده از این مواد در دوران بلوغ باعث بسته شدن روزنه های تبادل هوای پوست میشود و موجب مشود كه جوشهای زیادی در صورت پدید آیند .

پنجم

تغذیه خود را سامان ببخشید و از زیاده روی در خوردن انواع : آجیل ها ، شیرینی ها ، غذا های تند ،‌ شكلاتها ، غذا های چرب و فست فود ها ،‌نوشابه ها و انواع نوشیدنی های صنعتی و چیپس و پفك پرهیز كنید و تا میتوانید میوه و سبزی های مناسب و شیر و عسل و… بخورید .

ششم

از زدن عطر و همچنین سایر مواد آرایشی غیر استاندارد خارجی ،‌ بر روی پوست صورت خودداری كنید .

نکته: اما بدانید كه جوش های بلوغ بسیار متفاوتند و شاید علی رغم رعایت تمام كارهای بالا ،‌باز هم به آنها دچار شوید ، اما رعایت این كارها در كاهش جوش ها و از بین رفتن آنها بسیار موثر است.

درمان خانگی جوش و آکنه با انواع ماسک

ماسک های ضد آکنه خانگی“، راهکارهای بسیار خوبی جهت “درمان آکنه و جای جوش” می باشند. به کمک مواد طبیعی به کار رفته در این ماسک های طبیعی علاوه بر از بین بردن آکنه، می توانید پوست خود را نیز تغذیه نمایید. در ادامه به توضیح طرز تهیه و استفاده چند “ماسک ضد آکنه” خواهیم پرداخت:

ماسک سرکه سیب ضد آکنه/اسکراب

مواد لازم، طرز تهیه و روش استفاده

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در ظرف مناسبی بریزید، 2 قاشق چایخوری چای سبز سرد شده و 5 قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید، در نهایت 1 قاشق چایخوری عسل در داخل  مواد بریزید. این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. برای قوام بیشتر آن می توانید کمی بیشتر شکر به آن بیافزایید.

ماسک را به کمک یک پد پنبه ای بر روی صورت خود کاملا پخش کنید و برای چند دقیقه پوست صورت خود را به آرامی ماساژ دهید. این کار به حذف سلول های مرده پوست و بهبود گردش خون کمک خواهد کرد. شکر موجود در این ماسک به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و باعث شکستن و تجزیه بافت اسکار و منافذ بسته پوست می گردد. ماسک را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس آن را با آب بشویید. از این ماسک زیبایی هفته ای یک یا دو بار می توانید استفاده کنید.

رفع جوش و آکنه با استفاده از ماسک سیب زمینی آب پز

برای رفع جوش و آکنه صورت ، ابتدا ۲ عدد سیب زمینی را آب پز کنید. سپس پوست سیب زمینی ها را بگیرید و بعد سیب زمینی ها را با استفاده از گوشت کوب له کنید. در مرحله بعد یک قاشق چای خوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سیب زمینی های له شده اضافه کنید و این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید در مرحله آخر چهار قاشق غذاخوری شیر را به مخلوط تهیه شده اضافه نمایید و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس ماسک را بر روی صورت خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه صورت تان را با آب ولرم بشویید. این ماسک خشکی پوست صورت شما و جوش های صورت را از بین می برد.

ماسک ضد آکنه دارچین و عسل

مواد لازم، طرز تهیه و نحوه استفاده

یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک کاسه مناسب بریزید، 2 قاشق چایخوری عسل به آن اضافه نمایید و این مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید. چنانچه مخلوط غلیظ شد، کمی عسل به آن بیفزایید. با استفاده از انگشتان خود این ماسک عالی را بر تمام پوست صورت خود به جز پوست دور چشم پخش نمایید. بهتر است قبل از استفاده این ماسک، ابتدا صورت خود را کمی مرطوب سازید. ماسک ضد آکنه دارچین و عسل باید 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند.

در نهایت، پوست خود را با آب ولرم بشویید و از یک تونر استفاده نمایید. چنانچه تونر در دسترس ندارید می توانید فقط از آب لیمو و یا ترکیب سرکه سیب و آب مقطر ( یک سوم فنجان سرکه سیب و دو سوم فنجان آب مقطر) استفاده کنید. ماسک ضد آکنه را می توانید هر روز به کار ببرید.

ماسک ضد آکنه زردچوبه، شیر و عسل

مواد لازم و روش تهیه و طرز استفاده

یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک ظرف بریزید، یک قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق چایخوری شیر به آن اضافه کنید، این مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید تا ماسک رقیقی به دست آید.

برای جلوگیری از رنگ شدن دست ها و انگشتان خود، ماسک را به کمک یک برس آرایشی کاملا تمیز و نرم به روی پوست صورت و گردن خود بمالید. از زدن ماسک به پوست دور چشم خودداری نمایید. چنانچه رنگ پوست شما کمی زرد شد، کمی پنبه برداشته، آن را در مقداری شیر خیس کنید و به آرامی قسمت های زرد شده پوستتان را تمیز نمایید. از این ماسک می توانید هفته ای 2 تا 3 روز استفاده کنید.

بخور آویشن، جوش‌های سرسیاه را کم می‌کند

يك ليوان پر آب را در ظرفي ريخته، هنگامي كه به جوش آمد، 4 قاشق غذاخوری آویشن شیرازی را درون آن ريخته، حرارت را خيلي كم كنيد، به طوريكه بخار از ظرف متساعد شود. با انداختن حوله‌اي بزرگ روي سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتيمتري بخار قرار داده و اين عمل را حدود 15 دقيقه ادامه دهيد. بعد محلول موردنظر را صاف كرده و با پنبه‌اي محلول را روي پوست صورت بماليد و بعد از 10 دقيقه، صورت را با آب ولرم بشوييد. بهتر است بعد از بخور از كرم‌هاي تقويت‌كننده استفاده شود. با تكرار اين روش، جوش‌هاي سرسياه از بين خواهند رفت.

استفاده از تمرهندی

عصاره تمرهندی کارایی فراوانی در درمان این عارضه دارد. قرار دادن عصاره تمرهندی روی پوست همچنین به درمان جراحات و اثار ناشی از جوش جوانی کمک می‌کند.

استفاده از گردو

از گردو نیز می‌توان در رفع رفع آکنه و منافذ باز پوست استفاده کرد. بدین منظور، مقداری پودر گردو را با کمی شیر بخوبی مخلوط کنید و بر روی مناطق آسیب دیده پوست قرار دهید.

درمان دارویی آکنه و جوش صورت

آكنه بیماری التهابی مزمن پوست است كه در دوران نوجوانی بیشتر شایع است، اما گاه به شكل متناوب در سنین مختلف خود را نشان میدهد. مشخصه این بیماری به وجود آمدن جوشهای چركی و سرسیاه روی صورت، قفسه سینه و كمر است. این بیماری در مردان شایعتر از زنان است.

در آكنه شدید ممكن است كیست و آبسه در بدن به وجود بیاید. كیست مانند تورمی بزرگتر و سفت تر از جوشهای معمولی در پوست پدیدار میشود و آبسه هم یک ناحیه عفونی متورم، ملتهب، دردناک و حاوی چرک است. آكنه اثرات روانی بسیاری روی فرد میگذارد و درمان آن اهمیت بسیار زیادی دارد. توصیه میشود كه درباره بیماری آكنه تحقیق کرده و راههای مختلف درمان آن را بررسی كنید.

1- برای كنترل آكنه از دارویی با تركیب ایزوترتینویین با اسم تجاری كترل استفاده میشود. این دارو با برداشتن و پوسته ریزی یك لایه از سطح پوست و تغییر میزان ویتامین A در پوست موجب میشود سر این مجاری عروق و چربی باز بماند و خود به خود مكانیزم ایجاد جوش كمتر شود.

2- همچنین داروهای آنتی بیوتیكی مانند: آزیترومایسین، سفكسین، سفالکسین هم برای این درمان تجویز میشود. بعد از مصرف این داروها التهاب و عفونت جوش ها كمتر میشود.

3- داروهای شبه هورمونی مانند: اسپلین و لاكتون هم برای جوش داده میشود و این دارو با تغییر میزان هورمونهایی كه از غدد فوق كلیوی آزاد میشود، در درمان جوش ها تأثیر دارد.

4- داروی دیگری به نام فلوتامید وجود دارد كه به شكل رقابتی با تستسترون عمل میكند و میتواند مكانیزم هورمونی ایجاد جوش را از بین ببرد.

نکته: بعضی داروها مانند: آزاتیوپرین ، هیدانتوئین ،ویتامین B12 ، ریفامیپین ، ایزونیازید و بسیاری از داروهای دیگر میتوانند در ایجاد و تشدید آکنه موثر باشند.

درمان غیر دارویی جوش و آکنه

1- بازکردن سوراخ کومدون با دست یا سوزن و وارد کردن فشار به آن‌ها برای تخلیه که این کار در نهایت اغلب به لک شدن پوست منجر می‌شود
2- استفاده از صابون گلیسرین یا ضدباکتری
3- پیلینگ سطحی با استفاده از گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید
4- استفاده از فوتوتراپی با نور قرمز، نور آبی یا بعضی از انواع لیزرها

جوش و آکنه چه مزایایی دارند؟

جوش و آکنه کابوس میلیون ها نفر در سرتاسر جهان است. این جوش های بدریخت به طور ناگهانی زمانیکه به مهمانی و عروسی دعوت هستید و یا جلسه کاری مهمی دارید، مانند خروس بی محل سر بر می آورند و آرامش تان را سلب می کنند. در اینجاست که جنگ شروع می شود و به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از شر این دشمن دیرینه پوست می گردید.

اما گاهی بهتر است نیمه پر لیوان را نیز ببینید، این جوش ها گاه جنبه مثبتی نیز دارند.

پوستتان دیر پیر می شود

متخصصان پوست مدت هاست مشاهده کرده اند پوست افرادی که قربانی “جوش و آکنه” هستند، کندتر از پوست افرادی که اصلا جوش نمی زند پیر می شود. علائم پیری پوست همچون چین و چروک و نازک شدن پوست اغلب در بین افرادی که جوش می زنند دیرتر بروز می کند. راز این جوانی نیز به تولید سبوم بیشتر مربوط می شود.

این نوع جوان ماندن پوست در خصوص همه افرادی که پوست چرب دارند صدق می کند. البته شاید عوامل دیگری بر جوان ماندن پوست های چرب و جوش دار موثر باشد که محققان در پی کشف آنها هستند.

بهبود بهداشت زندگی

بهتر است بدانید که آکنه بهداشت زندگی شما را با تغییرات مثبتی همراه می کند. در واقع جوش ها باعث می شوند که شما از خیر مواد غذایی چرب و شیرین که احتمالا وضعیت جوش ها را بدتر می کنند بگذرید. حتما هم می دانید که چربی و قند چندان برای سلامتی خوب نیستند.

علاوه بر این افرادی که جوش می زنند، وقت بیشتری به مراقبت از پوست خود اختصاص می دهند. در واقع جوش زدن نشان می دهد که رسیدگی به پوست خیلی با اهمیت است.