درمان سرطان تیروئید + مهمترین علایم + تشخیص و پیشگیری سرطان تیرویید

علت و علائم و راههای درمان انواع سرطان تیروئید
علت و علائم و راههای درمان انواع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید چیست؟

سرطان تیروئید در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم‌ها شایع‌تر است. در اکثر مواقع این سرطان به‌طور کامل از بین می‌رود. خاصیت مهم سلول‌های سرطانی تیروئید که آن‌ها را از بقیه سرطان‌ها جدا می‌کند، این است که یُد را بشدت جذب می‌کند.

بنا به دلایل نامعلومی سرطان تیروئید در زنان سه برابر بیشتر از مردان رخ می دهد، این سرطان در هر سنی اتفاق می افتد اما پیک خطر برای زنان بین 40 یا 50 سالگی و برای مردان در سنین بین 60 یا 70 سالگی رخ میدهد.

علائم بیماری سرطان تیروئید چیست؟

  • وجود یک توده و یا یک ورم در گردن که این علامت شایع ترین علامت سرطان تیروئید است.
  • احساس درد در گردن و یا بعضی اوقات در گوش ها
  • اختلال و اشکال در بلع
  • بزرگی تیروئید یا ندول در غده تیروئید
  • اشکال در تنفس و یا خس خس ثابت در هنگام نفس کشیدن
  • تغییر صدا و خشن شدن آن
  • سرفه های مکرر که نمی توان آنها را به بیماری های دیگری مانند سرماخوردگی ارتباط داد.

نکته: ممکن است برخی از افراد فاقد علائم خاصی باشند. در چنین شرایطی ممکن است سرطان آنها با مشاهده یک توده یا یک گره در گردن آنها و در هنگام یک معاینه بالینی معمولی توسط پزشک تشخیص داده شود.

عوامل بروز سرطان تیروئید چیست؟

عوامل متعددی در ابتلا به این سرطان دخیل هستند. سابقه ارثی (در 5 درصد موارد)، وجود گره، کمبود ید و قرارگیری در معرض تشعشات یونی در دوره کودکی جزو عوامل ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود.

نحوه تشخیص سرطان تیروئید چگونه است؟

اگر شما یک توده در گردن خود دارید، ممکن است پزشک با انجام نمونه برداری (بیوپسی) از غده تیروئید و آزمایش کردن آنها سلول های سرطانی را تشخیص دهد. بیوپسی یک نوع آزمایش تشخیصی ساده است که در آن با استفاده از یک سوزن، یک تکه کوچک از بافت تیروئید برداشته می شود و مورد ازمایش قرار می گیرد.

گاهی اوقات نتایج آزمایش بیوپسی به درستی مشخص و روشن نیست. در چنین مواردی ممکن است لازم باشد که قبل از اینکه سرطانی شدن تیروئید شما به اثبات برسد، کل تیروئید و یا بخشی از آن توسط عمل جراحی برداشته شود.

انواع سرطان تیروئید کدامند؟

  • سرطان پاپیلری تیروئید

این سرطان در سلول‌های فولیکولار آغاز شده و به کندی رشد می‌کند. در صورت تشخیص زودهنگام، بیش‌تر مبتلایان به سرطان تیروئید

فولیکولار را می‌توان با موفقیت درمان کرد.

  • سرطان فولیکولار تیروئید

این نوع سرطان تیروئید در حدود ۱۵٪ کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد در حالی که نوع قبلی چیزی حدود ۷۵ درصد است.

  • سرطان مدولری تیروئید

این نوع سرطان در حدود ۳٪ کل موارد ابتلا به سرطان تیروئید را تشکیل می‌دهد. این سرطان در سلول‌های سی (C) موجود در تیروئید آغاز می‌شود.

  • سرطان تیروئید آناپلاستیک

این سرطان در سلول‌های فولیکولار موجود در تیروئید آغاز می‌شود. این سلول‌های سرطانی، اغلب به سرعت رشد و سرایت می‌کنند. مهار سرطان تیروئید آناپلاستیک بسیار دشوار است.

چه مواد غذایی برای درمان سرطان تیروئید مناسب هستند؟

اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی ید در رژیم غذایی خود قرار دهید. کمبود ید ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد. بیشتر افراد در ایالات متحده مقدار زیادی ید را در رژیم های غذایی خود دریافت می کنند. اما اگر در بخشی از جهان زندگی می کنید که کمبود ید شایع است ، یا اگر گمان می کنید کمبود ید وجود داشته باشد ، با پزشک خود در مورد اضافه کردن بیشتر ید به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

چگونه از ابتلا به سرطان تیروئید پیشگیری کنیم؟

بیشتر مردمی که دچار سرطان تیروئید می‌شوند هیچ عامل خطری ندارند از این رو پیشگیری در بیشتر موارد امکان‌پذیر نیست، اما برخی پزشکان معتقدند بهتر است که در کودکان تا حد امکان از اشعه ایکس استفاده نشود، مگر در موارد ضروری. ضمناً باتوجه به دسترس بودن تست‌های ژنتیکی برای شناسایی سرطان مدولری تیروئید، بیشتر موارد خانوادگی سرطان مدولری قابل شناسایی و پیشگیری است به گونه‌ای که وقتی یکی از افراد خانواده دچار سرطان مدولری شد بقیه افراد آن خانواده بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

راههای درمان بیماری سرطان تیروئید چیست؟

معمول‌ترین روش درمان، عمل جراحی است که در آن کل تیروئید برداشته می‌شود. در صورت تشخیص سرطان درمان استاندارد این است که بخشی یا تمام قسمت‌های تیروئید با عمل جراحی برداشته شده و سپس با شروع دوره ید رادیواکتیو پاکسازی سلول‌های سرطانی دیگر آغاز ‌شود. همچنین در برخی موارد برحسب میزان حمله یا شدت تومورهای سرطانی امکان دارد دوره شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیز تجویز شود که این مورد بسیار نادر است. از شیمی‌ درمانی برای “درمان سرطان تیروئید آناپلاستیک” استفاده می‌شود. گاهی از این روش برای کاهش علائم سرطان مدولاری یا دیگر انواع سرطان تیروئید نیز استفاده می‌شود.

نکته کلیدی درباره سرطان تیروئید

میزان بقای ده‌ساله سرطان تیروئید را بیش از 90 درصد تخمین زده‌اند. در صورت منتشر نشدن سلول‌های سرطانی (متاستاز) درمان این سرطان ساده است. بعد از درمان و برداشتن این غده، بیمار باید به‌طور مرتب تحت نظر باشد؛ چون خطر عود بیماری (5 تا 20 درصد) با افزایش سن بیمار و انتشار تومور بیشتر می‌شود.