آیا شامپو تاثیری در رشد یا ریزش مو دارد؟ | علت ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو

اصلی ترین علل ریزش مو هم در زنان و هم در مردان,شامپوی قطع ریزش مو
اصلی ترین علل ریزش مو هم در زنان و هم در مردان,شامپوی قطع ریزش مو

آیا واقعا مصرف شامپو ها تاثیری در جلوگیری از ریزش موی افراد دارد؟

تعویض شامپو تاثیری در رشد مو یا توقف ریزش مو ندارد، بسیاری از افراد تصور می‌کنند می‌توانند با تعویض مداوم شامپو رشد مو را زیاد و از ریزش آن جلوگیری کنند در صورتی که این اقدامات به هیچ عنوان موثر نیست.

در شامپوها معمولا مواد آنیونی و کاتیونی را طوری ترکیب می کنند که میزان چربی زدایی آنها فرق کند و برای انواع موهای خشک و معمولی استفاده شود. افرادی که موهای چرب دارند، می توانند هر روز موهایشان را بشویند اما این افراد باید تنها یک بار به سرشان شامپو بزنند چون شامپو زدن مکرر به موها، باعث می شود موهای مرده ای که روی سر هستند زودتر از موعد مقرر بریزند.

در صورتی که این موها می توانند تا ۳ ماه روی سر باقی بمانند و سپس ریخته شوند. در هر صورت این افراد باید سعی کنند از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنند تا چربی کف سرشان بهتر پاک شود.

باید هرازگاهی افراد نوع شامپوهایشان را تغییر دهند، افراد باید ببینند چه نوع شامپویی با موهایشان سازگار است، در صورتی که، شامپویی تمام انتظارات یک فرد را برآورده کند یعنی موها دچار شوره نشود و موهایشان را خوش حالت نگه دارد، دیگر نیازی به تعویض شامپو نیست، مگر اینکه فردی به دلخواه بخواهد شامپویش را عوض کند.

به طور کلی عقیده بر این است که شامپوها زیاد نمی توانند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشند اگر چه موادی که در شامپوها به کار می روند، می توانند مفید باشند ولی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و برای جلب توجه مشتریان از آنها استفاده می شود. مانند شامپوهای حاوی سیر و نعنا که بسیار کم اثر هستند.

علل اصلی ریزش مو

عوامل ارثی و ژنتیک شایع‌ترین “علت ریزش موی” سر افراد است، با تجویز برخی داروهای خاص می توان از ریزش موی ناشی از عوامل ارثی جلوگیری کرد اماهیچ درمان قطعی برای ریزش موی ارثی وجود ندارد. رویش و ریزش تعدادی از موهای سر در مدت زمان خاص طبیعی است، به طور طبیعی 90 درصد موی سر افراد در تمام طول عمر در فاز رویش و 10 درصد آن در حال ریزش است.

این نوع ریزش مو از سنین 20 سالگی به بالا شروع می شود و به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا ریزش موی ناشی از عوامل ژنتیک در برخی از افراد در سنین پایین و در برخی در سنین بالا اتفاق می‌افتد.

بیماری‌ها و مصرف داروهای خاص از دیگر علل ریزش مو می باشد، بیماری‌های فقر آهن، فقر اسید فولیک، حاملگی و زایمان، جراحی‌ها، بیهوشی، کم‌کاری و پرکاری تیروئید و در نهایت مصرف برخی داروهای خاص منجر به ریزش مو می‌شود که در این موارد با درمان بیماری، رشد مو به حالت طبیعی خود برمی گردد.

عوامل روانی از علل دیگر ریزش موی سر است، در این نوع ریزش، تکه‌هایی از موی سر و ریش افراد به طور ناگهانی می‌ریزد و استرس می تواند این نوع ریزش را تشدید کند اما علت اصلی این نوع ریزش مشخص نیست.

2 درصد از افراد جامعه دچار ریزش موی ناشی از علل فکری هستند، به جز در 5 درصد موارد، با تجویز یک سری داروهای خاص می توان ریزش موی ناشی از عوامل فکری را درمان و برطرف کرد.

برخی ریزش‌های مو ناشی از عوامل پوستی مانند: قارچ، سوختگی و سایر بیماری های پوستی است که می توان با درمان این بیماری‌ها ریزش مو را برطرف کرد.

نقش موثر تغذیه در رشد و ریزش موی سر نباید نادیده گرفته شود، متاسفانه بسیاری از افراد جامعه در رژیم‌های غیراصولی خود نیاز مو به مواد غذایی پروتئینی، میوه‌جات و سبزیجات جهت رشد طبیعی آن را در نظر نمی گیرند و این امر باعث ریزش شدید موی سر در این افراد می شود.

نکته: ریزش بیشتر از صد تار مو در روز زنگ خطری برای ریزش مو است، افرادی که دچار ریزش‌های ناگهانی مو به میزان بیشتر از صد تار مو در روز می شوند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

منابع : Isna.ir

بهداشت نیوز