علت ترس و از خواب پریدن نوزاد | علت گریه کردن های نوزاد در خواب

 

چرا نوزادان از خواب بیدار می شوند,علت از خواب پریدن نوزادان در شب,ترس و گریه نوزاد
چرا نوزادان از خواب بیدار می شوند,علت از خواب پریدن نوزادان در شب,ترس و گریه نوزاد

چرا نوزادم به طور ناگهانی در طول شب بیدار می شود؟

قطع تنفس

ممکن است متوجه شوید که فرزندتان هنگام خواب خیلی آرام نفس می‌کشد و همین مسئله شما را بترساند که: “نکند دارد خفه می‌شود” در این حالت کودک ممکن است مدتی تنفس سریعی داشته باشد و بعد تنفسش آرام شود.

سپس حدود ۱۵ ثانیه نفس نکشد. نگران نباشید،‌ این حالت تا حدود ۶ ماهگی در کودکان طبیعی است اما اگر این مسئله شما را خیلی نگران کرده می توانید به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود. اگر نوزادتان بالای ۶ ماه است و هنوز این طور نفس می‌کشد، باید به پزشک مراجعه کنید. این حالت تنفسی در شیرخواران زیر ۶ ماه ممکن است حدود ۵ درصد زمان خواب کودک را به خود اختصاص دهد.

خرخر کردن و خرناس کشیدن

این مسئله جای نگرانی ندارد خصوصا اگر خرناس‌های شیرخوار ریتمی منظم دارد. معمولا کودک زمانی خرناس می‌کشد که بینی‌اش به دنبال سرماخوردگی گرفته باشد.

اگر خرخر کودک مداوم همراه با مکث و سپس نفس‌های بریده است احتمال دارد راه‌های هوایی‌اش- به دلیل مشکلات لوزه‌ای و آدنوئید گرفته باشد که باید او را به متخصص اطفال نشان دهید تا با بررسی گوش، حلق و بینی‌اش درمان‌های لازم شروع شوند. بعضی بچه‌ها هم چون آلرژی دارند خرناس می‌کشند، که دراین زمینه هم می‌‌توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

تعریق

بعضی از کودکان حین خواب عمیق شبانه‌شان بیش از حد عرق می‌کنند. عرق کردن مسئله پیچیده‌ای نیست اما تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی مادرزادی باشد.

در این حالت کودک برای نفس کشیدن تقلا می‌کند و همین امر سبب تعریق بیش از حد او می‌شود. یادتان باشد دمای اتاقی که کودک را در آن می‌خوابانید باید تنظیم باشد. دمای بیش از حد بالا می‌تواند سبب مرگ ناگهانی طفل در خواب شود. دمای مناسب برای اتاق شیرخوار باید 15 تا 20 درجه باشد.

حرکات گهواره‌ای

گروهی از حرکات در کودکان به دنبال محرک‌های محیطی ایجاد می‌شوند، مثلا صدایی شدید (به هم خوردن در)، جابه‌جایی هوا (خاموش یا روشن کردن کولر)، نور، تغییر دما و…. به دنبال چنین محرک‌هایی کودک ناگهان حرکتی می‌کند و دست‌هایش را جمع می‌کند یا شانه‌هایش می‌لرزد. چنین حالت‌هایی طبیعی هستند و سریع هم برطرف می‌شوند.

گاهی کودک در خواب حرکت‌هایی دارد که اگر دست او گرفته شود این حرکات قطع می‌شوند. در سایر موارد اگر کودک حین خواب حرکت‌های بی‌دلیل انجام داد، بهتر است او را به متخصص اطفال نشان دهید. گاهی شیرخوار حین خواب با حرکات متناوبی مرتبا به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند.

این حالت از حدود ۶ ماهگی خود را نشان می‌دهد و گاهی هم با چرخش سر همراه است. این تکان‌ها معمولا نشانه بیماری‌های حرکتی و مشکلات مغزی نیستند اما بهتر است درباره آن با متخصص صحبت کنید. یک گروه از حرکات خطرناک در شیرخواران به دنبال تشنج صورت می‌گیرند که عبارتند از: حالتی شبیه مکیدن، جویدن یا پدال زدن مکرر.

در موارد قولنج شیرخواری (از سه هفتگی تا 6 ماهگی) گاهی کودک به دلیل دردهایی که دارد به خود می‌پیچد، خود را سفت می‌کند، دست‌‌هایش را جمع می‌کند و… اما این حرکات با مواردی ناگهانی فرق دارند. در چنین موقعیتی کودک نشانه‌ای دیگر از درد هم دارد، مثلا گریه‌های بی‌امان.

گاهی هنگام شیرخوردن کودک به دلیل پدیده رفلاکس (برگشت غذا از معده به مری به دنبال حجم زیاد غذا در معده) ممکن است سرش را عقب بکشد و سفت کند.

پریدن ناگهانی کودک از خواب همراه با یک حرکت شدید

گاهی بعد از ۶ ماهگی شیرخوار ممکن است ناگهان از خواب بپرد و گریه کند. در این حالت نزدیک شدن پدر و مادر به فرزند به او احساس امنیت می‌دهد و در نتیجه ساکت می‌شود. با بالا رفتن سن ممکن است شیرخوار حین خواب کابوس ببیند و بیدار شود.

راههای پیشگیری از خواب پریدن نوزاد

کودکانی که با تن خسته و آشفته به بستر می‌روند بیشتر دچار هراس شبانه می‌شوند. شیرخواران (زیر یک سال) باید در شبانه روز 13 – 14 ساعت بخوابند که شامل دو چُرت روزانه هم می‌شود و کودکان بزرگ‌تر به 9 – 10 ساعت خواب با یک چرت یک‌ساعته‌ی روزانه نیاز دارند.

پس اجازه دهید مدت چُرت روزانه‌ی کودک‌تان افزایش یابد یا صبح‌ها بیشتر بخوابد یا زودتر به خواب برود. پیش از خواب هم مدتی وقت بگذارید تا کودک به آرامش برسد و کارهایی چون حمام‌کردن، لالایی، قصه‌خواندن و در آغوش کشیدن را انجام دهید.

چون هراس‌های شبانه در نخستین بخش شب و پس از گذشت 2 – 3 ساعت از به خواب رفتنِ کودک و معمولا در یک ساعت مشخص رخ می‌دهد، می‌توان پانزده دقیقه پیش از آغاز این حالت، کودک را به‌آرامی از خواب بیدار کرد تا الگوی خواب و مراحل آن تغییر کند و هراس شبانه به دلِ دلبند شما راه نیابد.

برخی از دلایل شایع که باعث بیدار شدن نوزادان در طول شب می شود

1– اگر نوزاد شما به شیشه یا پستانک برای خواب عادت دارد احتمال بیداری او در طول شب بیشتر است.

2– اگر نوزاد شما مریض باشد یا اخیرا مریض بوده احتمال بیداری او در شب بیشتر است.

3– در صورتی که نوری مزاحم خواب کودک شود ممکن است او بیدار شود.

4– هرگونه سر و صدای ناگهانی در طول شب بر خواب نوزاد اثر می گذارد.

5– در صورتی که روال عادی زندگی کودک دچار تغییری شده باشد، ممکن است خواب نوزاد را دچار اختلال کند، به عنوان مثال در موقع مسافرت نوزادان در طول شب ممکن است بیشتر بیدار شوند.

6– اگر نوزاد به تازگی مهارت جدیدی کسب کرده و خواهان انجام آن در طول شب باشد، باعث بیدار شدن و بر هم خوردن خواب شب او می شود.

7– اگر نوزاد شما احساس سرما یا گرمای بیش از حد کند.

8– در صورتی که نوزاد به خوابیدن با حرکت تاب مانند یا نوسانی عادت دارد در طول شب امکان بیداری او زیاد است.

9– و در آخر اگر کودک شما قبل از خواب به خوبی تغذیه نشده باشد، در طول شب به خاطر گرسنگی و تشنگی از خواب بیدار خواهد شد.

منبع: bartarinha.ir