ناخنک چشم چیست؟ | علل,علائم,تشخیص,پیشگیری,درمان خانگی (طب سنتی) و پزشکی

علت و دلایل بیماری ناخنک چشم و پیشگیری و درمان بیماری ناخنک چشم
علت و دلایل بیماری ناخنک چشم و پیشگیری و درمان بیماری ناخنک چشم

بیماری ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم (Pterygium) به پوسته نازکی که در گوشه چشم تولید می شود، میگویند. “ناخنک چشم” یک بافت اضافی دارای عروق است که در ناحیه سفیدی چشم (بیشتر در بخش داخلی چشم) در مجاورت قرنیه (بخش رنگی چشم) ایجاد می شود.

این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ های ملتحمه است. ناخنک معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد می شود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می کند. به علت وجود رگ های زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است.

علت ابتلا به بیماری ناخنک چشم چيست؟

دليل قطعی برای بروز اين بیماری پیدا نشده است. ناخنک اغلب در افرادی كه بسياری از وقت خود را در خارج از منزل، به ويژه در آب و هوای آفتابی سپری می كنند روی می دهد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به ويژه پرتو فرابنفش به مدت طولانی و خشكی و غبار می توانند نقش مهمی در ايجاد اين بيماری داشته باشند.

علائم و عوارض ناخنک چشم چیست؟

ناخنک گاهی ملتهب می شود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می کند و تا وسط قرنیه می رسد و جلوی دید را می گیرد؛ به علاوه حتی ناخنک های کوچکتر هم می توانند با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار کنند.

1- خارش، سوزش و قرمزی چشم: به خودی خود یا در صورت تحریک چشم، تماس چشم با آب، گرد و غبار و …. این مشکلات اغلب خفیف است، امّا گاهی ناخنک ملتهب می شود که در این حالت، این علائم تشدید شده و اشک ریزش چشم نیز به آنها اضافه می شود.

2- اختلال در بینایی: اختلال فیزیکی در انتقال نور از راه مردمک به داخل چشم به علّت رشد ناخنک بر روی قرنیه.

3- آستیگماتیسم: ایجاد آستیگماتیسم با تغییر شکل قرنیه بر اثر رشد ناخنک.

4- مزاحمت در استفاده از لنزهای تماسی.

5- مسایل مربوط به زیبایی ظاهری فرد.

تشخیص ناخنک چشم جیست؟

نحوه تشخیص ناخنک، در هنگام معاینه چشم توسط جشم پزشک، به راحتی قابل تشخیص است.

راههای پیشگیری از ناخنک چشم چیست؟

اشعه ماوراء بنفش خورشيد در بروز ناخنک تاثیر گذار می باشد، بنابراين توصيه مي شود افرادي كه در مناطق آفتابي زندگي مي كنند و مدت زيادي در معرض تابش آفتاب قرار دارند حتماً از كلاه های لبه دار و عينک آفتابی استفاده كنند. همچنين باد شديد و گرد و خاک ممكن است با تحريک چشم در ايجاد ناخنک مؤثر باشد.

در افرادی كه ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشم ها (در موقع شستن صورت يا حمام كردن) باعث تحريک چشم و ايجاد سوزش و قرمز شدن چشم ها مي گردد. بنابراين اين افراد بايد دقت كنند كه حتي الامكان آب وارد چشمشان نگردد.

راههای درمان ناخنک چشم چیست؟

1- اگر ناخنک کوچک باشد و ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نشود نیاز به درمان خاصی ندارد.

2- اگر ناخنک گهگاه ملتهب شود و سوزش و قرمزی چشم ایجاد کند مصرف قطره‌های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود. در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می‌توان با نظر چشم پزشک یک دوره درمان با قطره‌های استروئیدی یا سایر قطره‌های ضد التهاب انجام داد.

3- در مورد ناخنک‌ های بزرگتر که از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده‌اند می‌توان با جراحی ناخنک را برداشت.

البته اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است و به خصوص در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند در نیمی از موارد، حالت عود پیدا می کند. در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک از روشهای تکمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص (مثلا میتومایسین) در حین جراحی استفاده شود.

4- در ناخنک‌های خیلی بزرگ که وسط قرنیه را هم درگیر کرده‌اند ممکن است لازم باشد علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه‌ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده شود.

لازم به ذکر است که برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه گرفته شوند. پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریعی دارد و یا مکرراً عود می‌کند حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنیم.

ناخنک چشم چیست,علائم ناخنک چشم,درمان ناخنک چشم چیست
ناخنک چشم چیست,علائم ناخنک چشم,درمان ناخنک چشم چیست

درمان ناخنک با روش طب سنتی

  • روغن گل بنفشه در چشم بچکانید.
  • کُندر کوبیده را یک ساعت در آب گرم خیس کرده و صاف کنید، سپس روی ناخنک بمالید.
  • عناب را با هسته بادام کوبیده، بجوشانید تا آبش کم شود، سپس صاف کرده و روزی 3 مرتبه در چشم بچکانید.

درمان ناخنک با عرقیات

درمان خوراکی ناخنک

  • تمشک

موارد پرهیز

از خوراکی های ترش و سنگین پرهیز کنید.

منابع:gilankade.ir

daneshnameh.roshd.ir

markazhekmat.persianblog.ir