“علائم آبله مرغان نوزاد” | “درمان آبله مرغان نوزاد” و علت آبله مرغان کودک

آبله مرغان در نوزادان,درمان آبله مرغان در نوزادان,علائم آبله مرغان نوزاد
آبله مرغان در نوزادان,درمان آبله مرغان در نوزادان,علائم آبله مرغان نوزاد

علت ابتلا به آبله مرغان

“آبله مرغان” که به آن “واریسلا” نیز می‌گویند توسط ویروس واریسلا- زوستر ایجاد می‌شود که از خانواده ویروس هرپس است. این بیماری در افراد بالای 50 سال شیوع زیادی دارد. هرچند این بیماری اغلب در قشر جوان بروز می‌کند، براساس آمار مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده این بیماری می‌تواند کودکان و نوزادان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علت ابتلا نوزاد به آبله مرغان

1- نوزاد زمانی که در معرض ویروس واریسلا قرار می‌گیرد مبتلا به آبله مرغان می‌شود.

2- زمانی که نوزاد توسط فردی که این بیماری را دارد لمس شده یا نگهداری شود.

3- استنشاق قطرات عطسه یا قرار گرفتن در تماس با بزاق فردی که آبله مرغان دارد.

4- تماس با اقلام شخصی فرد آلوده به آبله مرغان، لوازمی مانند: ظروف، اسباب بازی و …

علائم آبله مرغان نوزاد

دوره انکوباسیون ویروس واریسلا بین 10 تا 21 روز است. این به آن معناست که کودک می‌تواند 21 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس علائم را نشان دهد. بثورات قرمز از اولین “علائم آبله مرغان” است. بثورات برای اولین بار در سر و صورت ظاهر می‌شود و در نهایت در سراسر بدن گسترش می‌یابد. بثورات در 5 مرحله ایجاد می‌شود و هر کدام به مدت 24 ساعت طول می‌کشد.

این 5 مرحله عبارتند از: قرمزی، ایجاد حباب‌های آبدار، حباب‌های ابری، باز شدن زخم و ایجاد پوسته‌های خشک قهوه‌ای. مجموعه جدیدی از بثورات 3 تا 4 روز بعد دوباره ظاهر می‌شود. بنابراین شما ممکن است هر 5 مرحله را در قسمت‌های مختلف بدن ببینید. ضمن آنکه نوزاد تب بالای 38 درجه نیز دارد. علائمی همچون نشانه های سرماخوردگی مانند: آبریزش بینی، سرفه و عطسه، درد شکم دائمی و کاهش اشتها، بدن درد و خستگی عمومی نیز در نوزاد دیده می‌شود

“بثورات‌ پوستي‌” كه‌ تقريباً در هر جاي‌ بدن‌ مي‌تواند پديد آيد، از جمله‌ روی پوست‌ سر، آلت‌ تناسلی، و داخل‌ دهان‌، بينی، گلو يا مهبل‌. تاول‌ها ممكن‌ است‌ در نواحي‌ بسيار وسيعي‌ از پوست‌ گسترده‌ شده‌ باشند، اما در دست‌ و پا كمتر ظاهر مي‌شوند. تاول‌ها در عرض‌ 24 ساعت‌ مي‌تركند و در محل‌ آنها دلمه‌ تشكيل‌ می شود. هر 3 تا 4 روز مجموعه‌هاییی از تاول‌های جديد به‌ وجود می آيند.

راههای تشخیص آبله مرغان در نوزادان

پزشک متخصص با دو روش می‌تواند بیماری را تشخیص دهد؛ یکی مشاهده است که پزشک از طریق بررسی بثورات به وجود آبله مرغان پی می‌برد. روش دوم آزمایش خون است که در صورتی که پزشک درباره تشخیص قطعی شک داشته باشد آن را تجویز می‌کند.

درمان آبله مرغان در نوزادان

آبله مرغان نیازی به درمان‌های پزشکی ندارد زیرا آبله مرغان یک بیماری ویروسی است و بنابراین هیچ درمان پزشکی ویژه‌ای ندارد. باید منتظر باشید سیستم ایمنی نوزاد این ویروس را از بین ببرد. پزشک ممکن است به نوزاد آنتی هیستامین تجویز کند تا خارش نوزاد را کاهش دهد. با این حال برخی داروهای ضدویروسی وجود دارد که برای نوجوانان و افراد بزرگسال تجویز می‌شود که در صورت داشتن شرایط آلرژیک مانند: اگزما و آسم قطعا باید تجویز شود. بدون دارو کودک مبتلا به آبله مرغان طی 5 تا 10 روز از اولین ظهور علائم، بهبود می‌یابد.

کمک والدین به نوزاد مبتلا به آبله مرغان، برای سرعت بخشیدن به بهبود نوزاد

  • استراحت مناسب

مانند هرگونه بیماری ویروسی دیگر در آبله مرغان نیز استراحت به سریع تر درمان شدن نوزاد کمک می‌کند. بنابراین اجازه دهید کودک بخوابد و کاملا در آرامش استراحت کند.

  • شستشوی روزانه نوزاد

استفاده از آبی که در دمای اتاق قرار دارد به صورت روزانه برای شستشوی کودک می‌تواند به کاهش شدت خارش کمک کند.

  • مایعات زیاد

به نوزادتان همچنان شیر خودتان را بدهید اگر کودک بالای یک سال است میتوانید مواد غذایی مانند آب مرغ و سوپ عدس را به او بدهید. رژیم غذایی مایعات می‌تواند به تغذیه کودک کمک کند زیرا غذاهای جامد به دلیل درد و زخم معده به سختی قابل خوردن است.

  • کوتاه کردن ناخن‌ها

کودک به دلیل خارش بثورات مدام می‌خواهد آنها را با ناخن دستکاری کند بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است ناخن‌های کودک را کوتاه کنید تا آسیبی به خود نزند.

راههای پیشگیری و جلوگیری از آبله مرغان نوزاد

“واکسن آبله مرغان” می‌تواند کودک را در مواجهه با ویروس محافظت کند. اما سایر اقدامات درمانی مانند: دور نگهداشتن نوزاد از افراد آلوده و حفظ بهداشت عمومی می تواند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا نوزاد به آبله مرغان باشد. محیط اطراف کودک را تمیز نگهدارید و مدام دستهای خودتان را بشویید و اسباب بازی‌های کودک را تمیز کنید زیرا ویروس‌ها می‌توانند در سطوح بی‌جان همچنان زنده بمانند.

گفتنی است نوزادانی که به عوارض واکسن واکنش شدید نشان می‌دهند دور دوم واکسن آبله مررغان را نمی توانند دریافت کنند. نوزادان مبتلا به ایدز به دلیل سیستم ایمنی ضعیف نمی‌توانند واکسن دریافت کنند. همچنین نوزادان سرطانی یا آنهایی که حساسیت دارند قادر به دریافت واکسن نیستند.

علت و علائم آبله مرغان نوزاد,راههای پیشگیری و جلوگیری از آبله مرغان نوزاد,درمان آبله مرغان
علت و علائم آبله مرغان نوزاد,راههای پیشگیری و جلوگیری از آبله مرغان نوزاد,درمان آبله مرغان

عواقب‌ مورد انتظار

بهبود خود به‌ خودي‌: كودكان‌ معمولاً در عرض‌ 7 تا 10 روز بهبود مي‌يابند. اما در بزرگسالان‌ اين‌ مدت‌ بيشتر است‌ و احتمال‌ بروز عوارض‌ در آنها بيشتر است‌. پس‌ از بهبود، فرد برای تمام‌ عمر در مقابل‌ آبله‌ مرغان‌ ایمنی دارد. گاهي‌ پس‌ از طي‌ شدن‌ طول بيماري‌ آبله‌ مرغان‌، ويروس‌ در بدن‌ به‌ حالت‌ خفته‌ باقي‌ مي‌ماند (احتمالاً در ريشه‌ اعصاب‌ نزدیک نخاع‌). اين‌ ويروس‌ خفته‌ ممكن‌ است‌ سال‌ها بعد دوباره‌ بيدار شود و بيماری عفونی زونا را ايجاد كند.

عوارض‌ احتمالی آبله مرغان

  • عفونت‌ باكتریایی ثانويه‌ برروي‌ تاول‌ هاي‌ آبله‌ مرغان‌
  • عفونت‌ ويروسي‌ چشم‌
  • التهاب مغز یا آنسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی)
  • احتمال‌ بروز زونا در سال‌ها بعد در دوران‌ بزرگسالي‌
  • به ندرت باقي‌ماندن‌ جاي‌ تاول‌، در صورتي‌ كه‌ تاول‌ عفوني‌ شود
  • ميوكارديت‌ (التهاب‌ عضله‌ قلب‌)
  • آرتريت‌ (التهاب‌ مفصل‌) به‌ طور گذرا
  • ذات‌الريه‌
  • نشانگان ری

نشانگان ری چیست؟

سندروم ری یا نشانگان ری: نشانگان ری یک بیماری نادر در کودکان و نوجوانان است که مغز و سایر اعضای مهم را درگیر می سازد. نشانه‌های آن عموماً استفراغ، کاهش هوشیاری، تشنج یا حمله‌های عصبی، تغییرات شخصیتی و گیجی را شامل می‌شود. علی‌رغم اینکه در این سندروم مسمومیت کبدی رخ می‌دهد، معمولاً زردی مشاهده نمی‌شود.

دوبینی چشم، کاهش قدرت شنوایی، از دست دادن عملکرد عضلات، فلج بازوها یا پاها، مشکلات در گفتار و ضعف در بازوها یا پاها از دیگر نشانه‌های این سندروم هستند. 20 تا 40 درصد موارد به مرگ منجر می‌شود و یک سوم رهایی یافتگان با آسیب‌های مغزی قابل توجهی روبرو خواهند بود. از آنجا که این بیماری در 90 درصد موارد همراه مصرف آسپرین دیده شده‌است، لذا در حال حاضر مصرف آسپرین جز در مورد بیماری کاوازاکی در کودکان ممنوع شده‌است و با این اقدام پیشگیرانه شیوع این سندروم به میزان زیادی (تا حد 90 درصد) کم شده‌است.

منبع: ninisite.com