درمان خانگی اسهال با داروهای گیاهی و ساده|مطلبی کامل و مفید

درمان اسهال با گیاهان دارویی و درمان خانگی اسهال با طب سنتی,علائم و علت اسهال
درمان اسهال با گیاهان دارویی و درمان خانگی اسهال با طب سنتی,علائم و علت اسهال

اسهال نوعی ناراحتی یا عفونت دستگاه گوارش است. اسهال باعث تخلیه مکرر و بیش از حد روده ها در قالب مدفوع غیرطبیعی و درد معده می شود. در وضعیت اِسهال، فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا آبکی دارد. این حالت می‌تواند چند روز به طول بیانجامد و موجب کم آبی بدن شود.

علائم کم آبی بدن

  • از بین رفتن کشش طبیعی پوست
  • تغییر در شخصیت
  • ضعف
  • مه مغزی (خستگی مغز)
  • ناراحتی معده
  • سرگیجه
  • تغییرات فشار خون

عوارض کم آب شدن بدن

  • کاهش ادرار
  • رنگ‌پریدگی
  • ضربان سریع قلب
  • کاهش در پاسخگویی شود

نکته: مدفوع روان اما بدون آب در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند می‌تواند طبیعی باشد.

علائم اسهال

  • حرکات مکرر روده، از جمله رفتن به حمام بیش از 1-2 بار در روز
  • مدفوع آبدار یا مدفوع شُل
  • دل پیچه و درد شکم، گرفتگی عضلات
  • گاهی اوقات تهوع و استفراغ
  • نفخ و تب
  • درد معده و گاهی اوقات از دست دادن اشتها، مشکل خوردن غذا و / یا کاهش وزن
  • افزایش تشنگی، به دلیل از دست دادن آب بیشتر از معمول

اگر در معرض هر کدام از علائم شناخته شده در بالا هستید، ممکن است دچار اسهال حاد شده باشید. “اسهال حاد” یک یا دو هفته طول می کشد، و در این حالت شما به طور موقت بیمار هستید، یا ممکن است “اسهال مزمن” داشته باشید که تا چندین هفته ادامه می یابد.

علت اسهال

عمده‌ترین “دلیل اسهال” عفونت روده‌ها است که ممکن است در پی این شرایط به وجود بیاید:

ویروس، باکتری، انگل یا وضعیتی که به عنوان اسهال و استفراغ شناخته می‌شود. این آلودگی‌ها معمولاً از طریق غذا یا آبی حاصل می‌شوند که آلوده به مدفوع شده‌اند یا مستقیماً از فردی منتقل می‌شوند که به این بیماری آلوده شده است.

انواع اسهال

  • اسهال آبکی کوتاه مدت
  • اسهال خونی کوتاه مدت
  • اسهال پایدار (اگر به مدت بیش از دو هفته ادامه یابد)

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ ریحان

ریحان، علاوه بر خواص ضد اسپاسم، داروی خوبی برای درمان اسهال و استفراغ است، همچنین ریحان می تواند معده را قوی تر کند و از بروز بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.

برای “درمان اسهال” و “کاهش درد معده” می توانید 3 راهکار زیر را انجام دهید:

1- مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل را ترکیب کرده و 2 یا 3 بار در روز میل کنید.

2- می توانید 10 تا 15 برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید تا کمی خیس شوند بعد ترکیب را صاف کرده و 2 بار در روز میل کنید.

3- می توانید چای ریحان را روزانه با مقداری عسل چند بار مخلوط کرده و نوش جان کنید.

درمان خانگی اسهال با داروهای گیاهی ؛ نعناع

نعناع خواص ضد میکروبی و ضد اسپاسمی دارد که به درمان گاز روده، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی عضلات شکم و روده کمک می کند. 1 قاشق چای خوری برگ های نعناع خشک را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا آب کاملا مزه نعناع را به خود بگیرد. برای طعم دار کردن این دمنوش می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. از این دم نوش گیاهی، 3 بار در روز و بین وعده های غذایی مصرف کنید. می توانید برای درمان نفخ و اسهال، از آدامس نعناع بدون قند نیز استفاده کنید.

درمان خانگی اسهال با داروهای گیاهی ؛ دارچین

ادویه دارچین مقوی معده می باشد، همچنین دارچین، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود.

روزانه می‌توان 4 تا 2 گرم از پودر دارچین استفاده کرد. دارچین به‌صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف می‌شود.

دم‌ کرده: به 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه می کنیم و 20 دقیقه صبر می کنیم . بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی لیوان قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف‌ شده را میل می‌کنیم. دم‌کرده برای “درمان اسهال”، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط: استفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود و یا با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف:

  • در زمان حاملگی
  • وجود زخم‌های گوارشی
  • وجود تب‌های با منشأ ناشناخته
درمان اسهال با گیاهان دارویی,درمان خانگی و گیاهی اسهال,علت اسهال
درمان اسهال با گیاهان دارویی,درمان خانگی و گیاهی اسهال,علت اسهال

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ زنجبیل

مصرف زنجبیل به دلیل خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اَش، درمانی بسیار موثر برای بیماری اسهال و استفراغ است. از گیاه زنجبیل می توان برای پیشگیری و درمان عفونت معده و همچنین کاهش علائم مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز استفاده کرد.

1 قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید سپس در نوک قاشق غذاخوری عسل بریزید و با این دمنوش قاطی کرده و بنوشید. این دمنوش را 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید تا زمانی که احساس کنید حالتان بهتر است.

شما همچنین می توانید کمی زنجبیل تازه را در آبجوش ریخته و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید  یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.

هشدار: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

درمان خانگی اسهال با داروهای گیاهی ؛ سرکه سیب

حتما از خواص بسیار مفید سرکه سیب بارها شنیده اید، معمولا ما سرکه سیب را بیشتر برای لاغری استفاده می کنیم. اما در این مطلب از آن به عنوان درمان اسهال یاد کرده ایم برای این کار، 1 قاشق چایخوری از سرکه سیب را با 1 لیوان آب ترکیب کرده و بنوشید.

توجه: باید 2 بار در روز این ترکیب را استفاده کنید تا وقتی که شرایط‌تان بهتر شود هم چنین سعی کنید هیچ وقت سرکه سیب را خالی نخورید و حتما آن را همرا با آب استفاده کنید.

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ بابونه

گیاه بابونه به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودنش، برای درمان ورم معده و روده بسیار مفید است و نقش بسیار موثری برای سلامت دستگاه گوارش دارد. همچنین بابونه می تواند علائمی مانند اسهال ، کرامپ های شکمی ، نفخ ، تهوع ، گازروده و معده را کاهش دهد. برای مصرف می توانید 2 قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا 1 قاشق غذا خوری گل بابونه تازه را به 1 فنجان آب گرم بریزید و 10 دقیقه بعد با آب لیمو و عسل بنوشید . این دمنوش را 2 یا 3 بار در روز و به مدت 3 روز بنوشید.

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ تخم شنبلیله

تخم شنبلیله سرشار از لیزاب است، که گزینه‌ بسیار خوبی برای درمان اسهال شناخته می‌شود. 1 قاشق تخم شنبلیله را با 1 کاسه متوسط ماست و مقداری زیره ترکیب کرده و نوش جان کنید و یا می توانید تخم های شنبلیله را به تنهایی بجوید.

نکته: یادتان باشد این ترکیب را باید سه بار در روز مصرف کنید تا هرچه زودتر اسهالتان درمان شود.

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ جوش شیرین

جوش شيرين اسيد معده را خنثی كرده و بعنوان يک آنتی اسيد طبيعی عمل ميكند که برای کاهش استفراغ و اسهال هم استفاده میشود. 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین، 1/2 قاشق چای خوری نمک و 4 قاشق غذاخوری شکر را در 1 لیتر آب مخلوط کنید و 2 یا 3 بار در روز بنوشید.

توجه: افرادی که دارای فشار خون بالا هستند باید از مصرف جوش شیرین بپرهیزند، چون حاوی سدیم است.

درمان خانگی اسهال با داروهای گیاهی ؛ بومادران

ازجمله خواص اصلی بومادران

  • اثرات ضداسپاسم
  • ضدنفخ
  • ضدالتهاب
  • مقوی معده
  • صفراآور
  • درمان بی‌اشتهایی

مصرف خوراکی بومادران، برای برطرف کردن مشکلات روده‌ای ، معده‌ای ازجمله اسهال ، دلپیچه و دل‌ درد بسیار موثر است. بومادران از سالیان دراز در طب عوام به‌عنوان بندآورنده خونریزی ازجمله هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد پریود می‌گردد.

اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به‌عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به‌عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

طریقه و مقدار مصرف

مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌ های گل‌دار را با حدود 1 لیوان آب به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن مصرف می کنیم. این مقدار مصرف را می‌توان بین 1 تا3 بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده گیاه بومادران بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

احتیاط: بهتر است در دوران حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ آنقوزه

آنقوزه منبع خوبی از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروسی می باشد، آنقوزه با ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کند و در نتیجه علائم اسهال و استفراغ را کاهش می دهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.

برای استفاده می توانید 1/2 قاشق چای خوری پودر آنقوزه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید. 2 بار در روز و به مدت 2 تا 3 هفته استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی آنقوزه به ادویه کاری و مواد غذایی روزانه اضافه کنید.

نکنه: حتماً برای مصرف تمام گیاهان دارویی با متخصص داروی گیاهی مشورت کنید. آنقوزه را در دوران شیردهی و برای کودکان مصرف نکنید. کومارین‌ های موجود در این گیاه ممکن است با داروهای ضد انعقاد تداخل کند. در گزارشی آمده‌ است که مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم این گیاه در افرادی که مشکل عصبی دارند باعث تشنج شده‌ است.

درمان اسهال با گیاهان دارویی,علت و علائم اسهال,داروی گیاهی اسهال
درمان اسهال با گیاهان دارویی,علت و علائم اسهال,داروی گیاهی اسهال

درمان اسهال با داروهای گیاهی ؛ نمک

نمک یک الکترولیت است که حاوی سدیم می باشد و می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ مورد استفاده قرار بگیرد. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظ سطح pH  دستگاه گوارش کمک میکند. ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده اضافه کنید ، سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و در فواصل زمانی کوتاه در طول روز بنوشید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منابع:tebyan.net
persianteb.com