علائم و درمان تخمدان پلی کیستیک|تنبلی تخمدان و قاعدگی نامنظم

علائم تخمدان پلی کیستیک,درمان گیاهی تخمدان پلی کیستیک,تخمدان پلی کیستیک و ناباروری
علائم تخمدان پلی کیستیک,درمان گیاهی تخمدان پلی کیستیک,تخمدان پلی کیستیک و ناباروری

در این مطلب برای آشنایی بيشتر با تكنیک ها و شيوه‌های درمانی طب سنتی ايران در درمان بيماریهای شايع زنان با دكتر سعيد صانعي، مشاور گياه درماني به گفت‌وگو نشستيم تا از كاربردهای طب سنتی ايران و گياه درمانی برای درمان اختلال‌های تخمدان بيشتر بدانيم.

کیست تخمدان چیست؟

“کیست تخمدان” بیماری است که از تشکیل یک یا چندین کیست غیرطبیعی در تخمدان سرچشمه می‌گیرد. کیست‌ های تخمدان ساکهایی حاوی مایع هستند که درون تخمدان یا روی آن رشد میکنند. انواع مختلفی از کیستهای تخمدان وجود دارد که شایعترین آن کیست‌های فولیکولی است که در یکی از فولیکولهای تولیدکننده تخمک ایجاد می‌شود.

کیست‌های ساده (فولیکولی) با رشد قسمتی از تخمدان و تجمع مایع داخل آن مشخص می‌شوند، اندازه آن‌ها معمولاً بالای ۳ سانتی‌متر است و نباید با فولیکول تخمک که در زمان تخمک‌ گذاری گاهی حتی به اندازه ۲۵ میلی‌متر می‌رسد، اشتباه شوند. بیشتر این کیست‌ها خودبه خود یا با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خلال ۶ تا ۸ هفته از بین می‌روند و اغلب موجب بروز مشکلی نمی‌شوند البته گاه موجب درد شکمی میشوند.

کیستهای مرکب با حضور تیغه یا سپتوم در داخل کیست در سونوگرافی مشخص می‌شوند که آن‌ها را به حفره‌های متعدد تقسیم می‌کند؛ به‌طوری‌که کیست چند حفره‌ای ایجاد می‌شود

تشخیص و درمان کیست تخمدان

این بیماری می‌تواند موجب دردهای شدید شکمی، اختلالات قاعدگی و موهای زائد ، ناباروری و …شود. کیست تخمدان شما ممکن است حین معاینه لگنی یافت شود . اگر پزشک به وجود کیست مشکوک باشد، اغلب تست‌هایی را برای تعیین دقیق وجود آن و نوع آن نظیر سونوگرافی درخواست می‌کند.عموماً پزشک به سایز کیست و محتوای داخلی آن ( جامد یا مایع یا مخلوط ) به منظور درمان کیست توجه می‌کند .

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟,درمان تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان در طب سنتی
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟,درمان تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان در طب سنتی

کیست‌های پر از مایع معمولاً سرطانی نیستند . ولی کیست‌های پر شده از مواد جامد یا مخلوط جامد و مایع احتیاج به آزمایش‌های بعدی برای تعیین وجود سرطانی بودن کیست دارند. معمولاً با سونوگرافی قابل تشخیص است و بجز در موارد حاد که نیاز به جراحی می‌یابد با اقدامات تسکینی و دارو مشکل قابل حل است. معمولاً قبل از دوران یائسگی به دلیل وجود قائدگی کیست‌ها نیازی به عمل جراحی ندارند و تحت نظر پزشک از بین می روند.

اما در دوران یائسگی بعضی اوقات پزشک با معاینات خود متوجه بزرگ شدن کیست می‌شود و پیشنهاد عمل جراحی برای برداشتن کیست را می دهد.معمولاً خانم‌های 50 تا 70 ساله بیشتر در خطر کیست‌های بد خیم و سرطانی هستند.

ابتلا به كيست تخمدان با چاقی پايين تنه

ابتلا به كيست تخمدان يكي از رايج‌ترين “بيماری های زنان” است كه علت به‌وجود آمدن آن در بدن از ديدگاه طب سنتی تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردي مزاج اين اندام دروني است. علاوه بر اين عوامل مختلفي از قبيل تجمع چربي در اطراف لگن يا خوردن غذاهايي با طبع سرد نيز ممكن است موجب بروز كيست در تخمدان‌ها شود و گاهي ظاهري پر از كيست براي تخمدان‌ها ايجاد مي‌كند.

“كيست تخمدان” انواع مختلفي دارد كه يكي از آن‌ها كيست فيزيولوژيک است. اين نوع از كيست به‌ دليل بروز اختلال در فيزيولوژي تخمدان در اين عضو به‌وجود مي‌آيد. كيست‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه كيست‌های پاتولوژی ناميده می شوند. اين كيست‌ها به‌دليل خونريزي داخلي تخمدان يا زوايد درون تخمدان ايجاد مي‌شود. در برخي موارد نيز كيست‌ها ساده هستند و محتويات آب ميان بافتي تخمدان موجب تشكيل آن‌ها شده است.

ارتباط كيست تخمدان با قاعدگی نامنظم

كيست‌های تخمدان عموما در سايزهاي مختلفي ديده مي‌شوند. برخي از اين كيست‌ها به حدي بزرگ مي‌شوند كه بزرگي آن‌ها به اندازه يک هندوانه مي‌رسد و گاهي ديده شده كه اندازه آن‌ها به 20 تا 30 كيلوگرم نيز رسيده است. وجود اين كيست‌ها در تخمدان اختلال‌هاي زيادي ممكن است براي فرد به‌وجود آورد. يكي از مهم‌ترين اين اختلالات از بين رفتن تعادل و هماهنگي هورمون‌هاي بدن است.

اين اختلال ممكن است با افزايش ميزان موهاي زائد بدن و اختلال در زمان قاعدگی همراه باشد به‌گونه‌اي كه فرد را دچار قاعدگی های نامنظم و دردناك كند يا موجب قطع شدن قاعدگي در افراد مبتلا شود. خوشبختانه در طب سنتي ايران براي درمان بسياري از اين كيست‌ها درمان‌هايي وجود دارد كه بيمار را بي‌نياز از مصرف داروهاي شيميايي يا جراحي مي‌كند.

رژیم غذایی تخمدان pco

اولين قدم درمانگران طب سنتي ايران براي “درمان كيست‌های تخمدان” اصلاح تغذيه و رژيم غذايي بيماران است و پس از آن تجويز داروها و گياهان دارویی است كه موجب تخليه كيست‌ها از محتويات‌شان مي‌شود. اگر چه تجويز گياهان دارويي و داروهای گياهی براي بيماران بايد به وسيله متخصص و درمانگر طب سنتي انجام شود اما راهكارهايي طبيعي در طب سنتي ايران وجود دارد كه از سوي حكماي طب سنتی براي درمان برخی از كيست‌های تخمدان به آن‌ها اشاره شده است.

به‌عنوان مثال در بخش تغذيه اين دستورها اشاره شده كه افراد مبتلا به كيست تخمدان بهتر است از مصرف انواع قارچ‌ ها، گوجه، خيار، بال و گردن مرغ، شكلات، كاكائو و ماست پرهيز كنند و مصرف اين مواد را به حداقل برسانند يا آن‌ها را از سبدغذايی خود در مدت درمان حذف كنند. علاوه بر اين، پياده روي روزانه به‌منظور گرم نگه داشتن ناحيه لگن بسيار موثر است. از طرفي اين پياده‌روي و ورزش روزانه براي افراد چاقي كه دچار كيست تخمدان هستند موثر است زيرا چاقي يكي از عوامل بروز اين بيماري در برخي زنان است.

درمان تخمدان پلی کیستیک,پرهيزغذايي بيماران كيست تخمدان,رژیم غذایی تخمدان pco
درمان تخمدان پلی کیستیک,پرهيزغذايي بيماران كيست تخمدان,رژیم غذایی تخمدان pco

توصیه های کلیدی

فراموش نكنيد كه برخي از داروهاي گياهي اگر چه از منشأ طبيعي و گياهي تهيه مي‌شوند اما در مواردي به اندازه داروهاي شيميايي ممكن است تاثير مخرب بر سلامت شما داشته و عوارض جانبي به همراه داشته باشند. بنابراين هرگز بدون تجويز متخصص گياه درماني ، درمانگر طب سنتي و سرخود از گياهان دارويي و داروهاي گياهي براي درمان بيماري‌ها به‌ويژه بيماري‌ها و اختلال‌هاي مربوط به دستگاه زنان استفاده نكنيد زيرا ممكن است با استفاده از دارو يا شيوه غلط موجب بروز اختلال‌هايي در عملكرد اندام دروني خود شويد بنابراين حتما براي درمان به متخصص طب سنتي و درمانگراني كه در اين حوزه صاحب‌نظر هستند، مراجعه كنيد.

منبع: مجله سیب سبز/ برترین ها