فواید کرفس برای پیشگیری و درمان انواع بیماری|آب کرفس|سوپ کرفس

فواید کرفس,خاصیت کرفس برای پیشگیری از بیماریها,خواص آب کرفس
فواید کرفس,خاصیت کرفس برای پیشگیری از بیماریها,خواص آب کرفس

کرفس یک خوراکی کم کالری است که شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی و برخی از فلاونوئیدها است که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. مطالعات متعددی در مورد کرفس انجام شده است که نتایج آن بسیارحیرت انگیز است. افزودن کرفس به یک رژیم غذایی معمول باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، سرطان سینه و تومور و حتی سرطان پانکراس شد . همچنین کرفس برای بهبود سلامت سیستم گوارش نیز مفید است.

  • کاهش فشار خون بالا

امروزه خیلی از افراد با بیماری فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند. کرفس شامل یک فیتوشیمیایی به نام فتالید است که دیواره شریانی را شل میکند و جریان خون را افزایش می دهد ، به این ترتیب فشار خون کاهش می یابد. یک محقق ایرانی، خواص ضد فشار خون کرفس را به همان فیتوشیمیایی نسبت داد . فیتوشیمیایی همچنین عضلات صاف را در اطراف رگهای خونی شل می کند.
کرفس همچنین غنی از نیترات است که فشار خون را پایین می آورد. با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عصاره بذر کرفس نیز می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. در طب سنتی چینی، کرفس به عنوان یک غذای سرد که فشار خون را کاهش می دهد نامیده می شود.

  • کاهش کلسترول

یکی از دلایل اصلی این که کرفس می تواند بخشی از رژیم غذایی کم کلسترول شما باشد، فراوانی فیبر و تعداد کمتر کالری آن است. کرفس باعث کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول می شود و در عین حال سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد – در نتیجه درمان هیپر لیپیدمی نیز می شود.

  • کاهش التهاب

کرفس دارای آنتی اکسیدان های فیتوتویتین است که خواص ضد التهابی دارند. این گیاه نیز منبع مهمی از فلاونول ها است. آب کرفس یا عصاره کرفس نیز فعالیت پروتئین های خاصی را که با التهاب مرتبط است کاهش می دهد . کرفس همچنین حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که می تواند از التهاب در سلول های ریه، پروستات، لثه ها و مغز جلوگیری کند. هلیکوباکترپیلوری (H.PYLORI‌) تنها باکتری است که می تواند در معده زنده بماند و رشد کند لوتئولین رشد این باکتری، را که باعث گاستریت (یا التهاب معده می شود) مهار می کند.

  • کمک به کاهش وزن

کرفس یکی از معدود غذاهای ایده آل است که می توانید برای کاهش وزن سالم مصرف کنید. زیرا کالری کم و فیبر بالایی دارد. فیبر کرفس باعث می شود که بعد از خوردن غذای خود احساس سیری کرده و از خوردن غذای زیاد جلوگیری می کند و در نهایت باعث کاهش وزن می شود. مقدار بالای آب کرفس می تواند یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز آن برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند چون مصرف آب ناکافی باعث کم آب شدن بدن می شود که شما را خسته و مضطرب می کند.

کرفس همچنین متابولیسم لیپید را تنظیم می کند و از این رو یک گزینه ارزشمند در رژیم های کاهش وزن است. همچنین می توانید کرفس را با سایر سبزیجات مصرف کنید که دارای انرژی بیشتری هستند.

  •  جلوگیری از انواع سرطان

سرطان یک بیماری مرگبار است. اما پیشگیری از ابتلا به آن راحت است. کرفس دارای بهترین خواص شیمیایی است. کرفس حاوی پلی‌استیلن‌ ها می باشد که شامل ترکیباتی است که مانع شکل گیری سرطان های متعدد می شود. فلاونوئیدهای فعال (apigenin و luteolin) کرفس با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و هر سلول سرطانی را در بدن می کشد.

فلاونوئید های موجود در کرفس به کشتن سلول های سرطانی پانکراس و لوتئولین نیز برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان کمک می کند. فلاونوئیدها در کرفس به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند که خواص پیش گیرنده شیمیایی دارند. در یک مطالعه مشخص شده است که شروع درمان سرطان با مصرف فلاونوئیدها، قبل از مصرف آپی ژنین و لوتئولین ، می تواند اثرات درمان های شیمیایی سرطان را بیشتر کند.

  • کمک به هضم غذا

فیبرهای طبیعی در کرفس برای سیستم گوارش یک غذای مهم محسوب می شود. فیبر محلول در کرفس توسط باکتری در روده بزرگ تخمیر می شود. این فرایند تخمیر باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره می شود، که یکی از آنها (butyrate) باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود. کرفس همچنین حاوی فیبر نامحلول است که باعث می شود تا مدفوع به راحتی عبور کند.

  • کمک به درمان دیابت

خواص ضد دیابت کرفس می‌تواند به ویتامین K موجود در آن نسبت داده شود. این ویتامین باعث کاهش التهاب می‌شود، در نتیجه حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و سبب بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که بالاترین میزان ویتامین K را مصرف کرده بودند، کم‌ترین ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را داشتند.

علاوه بر این، دیابت همچنین می‌تواند توسط هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شود، دقیقا همان باکتری‌ که می‌تواند سبب بروز مشکلات معده شود. و چنان‌چه قبلا ذکر شد، کرفس دارای توانایی منحصر به فردی برای جلوگیری از رشد این باکتری است.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

کرفس منبع غنی از ویتامین C می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد. بیش از 20 نتیجه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که ویتامین ث بهترین ویتامین برای جنگ با سرماخوردگی است و همینطور با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.

رادیکال های آزاد می توانند با اکسیداسیون کلسترول احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. بنابراین مصرف ویتامین ث در سلامت قلب و عروق تاثیرگذار است و شما را از بیماری های قلبی، سکته و سرطان دور نگه می دارد. پس میتوانیم نتیجه بگیریم که یکی دیگر از خواص کرفس کاهش ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی ست.

  • درمان سنگ های کلیوی

اسانس روغن کرفس حاوی لوتئولین و سایر ترکیبات ضروری است و از این رو به طور گسترده ای برای درمان سنگ های کلیه استفاده می شود.

  • کنترل میگرن با مصرف کرفس

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن مزمن کسب آرامش پس از مصرف نوشیدنی کرفس را گزارش کرده اند. نوشیدنی کرفس می تواند سطوح مایع و فشار خون را کنترل کند که ارزش این ماده غذایی در تسکین سردردها و میگرن ها را توضیح می دهد. از دست دادن آب بدن می‌تواند میگرن را تشدید کند، و کرفس به میزان فراوانی آب دارد، و می‌تواند به از بین بردن این بیماری کمک کند.

  • پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری

خاصیت ادرارآور بودن دانه های کرفس به تحریک دفع ادرار و پاک نگه داشتن مثانه از باکتری های مضر کمک می کند. این خبر خوبی است، زیرا باکتری هایی که موجب بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری می شوند در برابر درمان با آنتی بیوتیک مقاوم شده اند.

  • سلامت کبد با کرفس

پژوهشگران دپارتمان علوم تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه هلوان در مصر طی یک مطالعه موش ها را با کرفس تغذیه کردند. این موش ها کاهش رسوب چربی در کبد خود را تجربه کردند. همچنین، عملکرد آنزیمی کبد و سطوح چربی خون آنها نیز بهبود یافت.

  • درمان سوزش سر دل

کرفس یک غذای قلیایی است که اسید را از طریق مری به سمت بالا حرکت می کند. مقدار آب بالای این گیاه حتی اسید معده را خنثی می کند و اغلب برای رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل توصیه می شود.

  • خواص کرفس برای درمان یبوست

کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود بیش از هر چیز کرفس بخورند.

  • تسکین اعصاب با مصرف کرفس

اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را بیشتر در برنامه غذایی تان بگنجانید.از دیگر خواص کرفس میتوان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد.

  • کرفس برای چشم مفید است

کرفس غنی از ویتامین A است که برای چشم‌ها عالی عمل می‌کند. ویتامین A قسمت عمده‌ای از چشم را تشکیل می‌دهد و کمبود آن می‌تواند عوارضی را ایجاد کند.

  • از بین بردن بوی بد دهان

خواص کرفس به شما کمک می‌کند که بوی بد دهان خود را از بین ببرید و حتی وقتی که آن را می‌خورید، باکتری‌ها از روی زبان شما پاک می‌شوند.

  • خواص آب کرفس

یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از خواص کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویژه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است. از ساقه ها و برگ های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می کند.

نکته مهم: تخم کرفس یا کرفس می‌تواند سبب خونریزی رحم و انقباض رحم شود و از این رو زنان باردار باید از مصرف این گیاه خوراکی به میزان زیاد پرهیز کنند. کرفس همچنین می‌تواند سبب سقط جنین شود.

خواص کرفس و فواید آب کرفس و آب کرفس برای لاغری
خواص کرفس و فواید آب کرفس و آب کرفس برای لاغری

مواد لازم برای تهیه سوپ کرفس و هویج

  • کرفس  2 ساقه
  • پیاز  1 عدد متوسط
  • هویج   3 عدد کوچک
  • سینه مرغ یا گردن وبال  1 عدد
  • آرد  1.5 قاشق غذا خوری
  • سیر  4 حبه
  • آب قلم  3 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
سوپ کرفس و هویج,نحوه پخت سوپ کرفس و هویج
سوپ کرفس و هویج,نحوه پخت سوپ کرفس و هویج

طرز تهیه سوپ کرفس و هویج

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید. سپس زردچوبه، فلفل و نمک را اضافه کنید. بعد سیر را کاملا ریز کنید و به پیاز سرخ شده اضافه کنید. هویج را نیز ریز کنید ولی اگر به صورت دایره ای باشد نمای بهتری در سوپ خواهد داشت. کرفس را به صورت نگینی خرد کنید حال هویج و کرفس را به مواد قبلی اضافه کنید.

اگر از سینه مرغ استفاده می کنید آنرا جداگانه با نمک و 1 پیاز آبپز کنید سپس آنرا به صورت ریش ریش کرده و به بقیه مواد اضافه کنید. و اگر از بال و گردن استفاده می کنید می توانید آنها را از همان ابتدا به بقیه مواد اضافه کرده و همه را تفت دهید. آب قلم را اضافه کنید و بگذارید سوپ شما جا بیفتد.

آرد را با شیر سرد مخلوط کنید و هم بزنید تا حل شود حال که سوپ شما با حرارت کم جا افتاد بدون اینکه شعله را زیاد کنید مخلوط شیر و آرد را کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شیر در سوپ نبرد. سوپ حاضر است می توانید آنرا سرو کنید. برای تزیین آن از چند برگ گشنیز یا جعفری استفاده کنید.

نکته: میتوانید از 2 قاشق غذاخوری رب گوجه نیز برای خوشمزه شدن آن استفاده کنید در این روش شیر نباید بریزید.

مواد لازم برای تهیه سالاد کرفس

  • مغز کاهو   ۱۲۰ گرم
  • مغز کرفس خرد شده   ۱۲۰ گرم
  • قارچ کنسرو شده  ۲۵۰ گرم
  • گردو پوست گرفته و خرد شده  ۳ قاشق سوپخوری
  • سس مایونز   ۳ قاشق سوپخوری
  • آب لیموترش   ۲ قاشق سوپخوری
  • روغن زیتون   ۳ قاشق سوپخوری
  • سرکه   ۲ قاشق سوپخوری
  • فلفل  به مقدار دلخواه

طرز تهیه سالاد کرفس

ساقه کرفس را خلال می کنیم مغز کاهو را نیز به رشته های نازک می بریم. سس مایونز را با نمک، فلفل، سرکه و روغن زیتون مخلوط می کنیم، بعد قارچ را تمیز می نمائیم و خلال مانند خرد و کمی سرخ می کنیم، سپس تمام مواد را باسس مخلوط می کنیم و در ظرف می ریزیم. روی سالاد را با مغز گردو و زیتون تزیین می کنیم.

سالاد کرفس,طرز تهیه سالاد کرفس,نحوه درست کردن سالاد کرفس
سالاد کرفس,طرز تهیه سالاد کرفس,نحوه درست کردن سالاد کرفس

چگونه کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

کرفس خام بهترین گزینه است، زیرا مواد مغذی کرفس به واسطه پخت بیش از حد به راحتی از بین می روند. بخارپز یا سرخ کردن در تابه انتخاب های بهتری برای پخت کرفس هستند. اگرچه رایج نیست، اما یک آلرژی به کرفس می تواند زندگی فرد را در معرض تهدید قرار دهد که شرایطی بسیار شبیه به آلرژی به بادام زمینی است. حتی کرفس پخته نیز در این مورد گزینه ای بی خطر محسوب نمی شود. در صورت ابتلا به هر گونه آلرژی غذایی پرهیز از مصرف کرفس احتمالا بهترین گزینه است.

توصیه های کلیدی در زمان خرید کرفس

هنگام خرید کرفس ها آنهایی را انتخاب کنید که سفت و ترد به نظر می رسند و برگ هایشان به راحتی شکسته می شود. ساقه کرفس باید یکدست و فشرده باشد. به رنگ ساقه ها هم دقت کنید. کرفس تازه رنگش سبز کمرنگ است و آنهایی که سبز تیره یا لکه های قهوه ای دارند از مرز تازگی گذشته اند و در این صورت از “خواص کرفس” کاسته شده است.

برای اینکه از خریدتان مطمئن تر شوید لا به لای ساقه ها را به آرامی باز کنید تا اثری از لکه های سیاه و قهوه ای به چشم تان نخورد. برای نگهداری از کرفس ها به یک ظرف دربسته نیاز دارید تا ساقه ها را داخل آن قرار دهید یا اینکه می توانید یک کیسه پلاستیکی دورشان بپیچید و در یخچال بگذارید.

یک راه دیگر هم هست. کرفس ها را در یک پارچه نمدار قرار دهید تا تازگی شان حفظ شود. یادتان باشد که برای استفاده از حداکثر خواص کرفس بهتر است آنها را ظرف یکی دو روز بعد از خرید مصرف کنید. اگر ساقه ها را خرد کرده و شسته اید باید بگذارید آب آنها کاملا خشک شود و بعد در یخچال بگذارید، در غیر این صورت خیلی زود با ساقه های فاسد و کم خاصیت رو به رو می شوید. کرفس ها در فریزر قابل نگهداری هستند تا در سایر فصول سال هم بتوانید خورش کرفس نوش جان کنید.

 

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منابع: عصر ایران-برترینها-stylecraze.com