گرفتگی عضلات و درمان گرفتگی عضلات,گرفتگی عضلات پا در خواب

علت گرفتگی عضلات,درمان گرفتگی عضلات
Cramps-گرفتگی عضلات ساق پا,درمان گرفتگی عضلات

زمانی که ما به عنوان مثال می‌دویم عضله به‌طور غیرهوازی کار می‌کند. یعنی فعالیت آن‌قدر سریع است که عضله فرصت جذب اکسیژن از خون را ندارد که به شکل هوازی کار کند. با فعالیت غیرهوازی، ترکیباتی در عضله باقی می‌ماند که ایجاد درد می‌کند. این ترکیبات همان اسید لاکتیک است. به دنبال استراحت، بدن این اسید را دفع می‌کند.

علت انقباض شدید و دردناک عضله ساق پا (سندرم پای بی قرار) هنگام خواب چیست؟

سندرم پای بی قرار یا آرال اس ( Restless Leg Syndrome یا RLS) بیماری پای بیقرار نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد.

این احساس ناخوشایند معمولاً در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا گرفته تا ران و حتی ندرتا در دستها و شکم نیز احساس شود. این احساس معمولاً وقتی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند. فردی که دچار این حالت می‌شود به ناچار پای خود را حرکت می‌دهد. حرکت پاها، راه رفتن، مالش یا ماساژ پاها یا خم کردن زانوها به طور موقت تا حدی علایم را کاهش می‌دهد و عدم تحرک و استراحت، سبب تشدید علائم بیماری می‌شود. این بیماران معمولاً در به خواب رفتن دچار مشکل هستند و معمولاً بهترین خواب را در انتهای شب و ساعات صبح تجربه می‌کنند. چون این افراد خواب کافی را تجربه نکرده‌اند ممکن است در طول روز خواب آلود باشند.

گاهی بیماری پای بیقرار، به همراه حرکات متناوب اندامها حین خواب دیده می‌شود. این بیماران به صورت بی‌اختیار حرکات دوره ای پا در حین خواب دارند. این حرکات به طور معمول هر ۱۰ تا ۶۰ ثانیه رخ می‌دهد. بعضی افراد صدها بار در طی شب اندام‌های خود را حرکت می‌دهند. این حرکات نه تنها باعث اختلال خواب این افراد می‌شود بلکه سبب اختلال خواب اطرافیان آنها نیز می‌گردد.

علت بروز سندرم پای بی قرار

  1. در بعضی خانواده‌ها به صورت ارثی این حالت بیشتر دیده می‌شود.
  2. در حاملگی بخصوص در ماههای آخر بیشتر دیده می‌شود. معمولاً بعد از زایمان مشکل بیمار بر طرف می‌شود.
  3. کم خونی و پایین بودن سطح آهن خون.
  4. بیماریهای مزمن مثل نارسایی کلیوی، دیابت، آرتریت روماتویید (التهاب مفاصل) و نوروپاتی‌های محیطی (بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی).
  5. مصرف قهوه و ترکیبات حاوی کافئین.
  6. افراد مسن و سالمند بیشتر به این بیماری مستعدند.
  7. قطع مصرف اپیوییدها ( درصورت وجود وابستگی ) که ممکن است این بیماری به صورت بسیار شدید ظاهر گردد
  8. تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال، معاینات و پاراکلینیک است که توسط پزشک داده می‌شود و بر اساس عوامل مؤثر، درمان آن صورت می‌گیرد.

آیا اسپاسم مکرر و دائم باعث کوتاهی عضله می‌شود؟

اسپاسم مکرر یعنی وجود یک مشکل. خیلی مواقع افراد به خاطر درد، خودشان را درحالتی قرارمی دهند که فشار به آن قسمت وارد نشود. در نتیجه آرام‌آرام محدودیت حرکت ایجاد می‌شود. در این حالت باید فرد بررسی شود.

اقدامات لازم برای سفتی عضلات پشت پا و کمر بیماران مبتلا به ام اس

ام اس طیف فراوانی دارد. هر کاری که ما انجام می‌ دهیم، بیماری را کنترل می‌کنیم نه درمان. این افراد نباید از آب داغ استفاده کنند و باید ازآب ولرم استفاده کنند. در جکوزی و استخر داغ نروند. آب سرد، هم اسپاسم را بیشتر می‌کند. این افراد باید عضلات را حرکت بدهند و ورزش کششی خاص کمر و پشت ساق پا داشته باشند. اگر مجبورید پشت میز‌ بنشینید باید بیش از دیگران فعالیت فیزیکی داشته باشید.

راههای پیشگیری از گرفتگی عضلات، بعد از کار زیاد روزانه

باید ورزش کنید و به اندازه کافی استراحت داشته باشید. آب به اندازه بنوشید تا مواد سمی موجود در عضله را دفع کند. اگر کار سنگین باعث بروز علائم می‌شود، یک دوش گرم بگیرید. بعد از آن کشیدن عضله را انجام دهید که اسپاسم بشکند. عضو را گرم نگه دارید. اما داروهای شل کننده عضلات که عارضه دارد، توصیه نمی‌شود.

علت گرفتگی رگ در برخی افراد چیست؟

این افراد به نوع خوابیدن خود باید توجه کنند. شاید بد می‌خوابند یا بالش خوبی ندارند. روی شکم نباید بخوابند. ممکن است مشکل از دیسک گردن باشد که این مساله را تشدید می‌کند. به طورکلی برای این که دچار درد نشوید اگر با کامپیوتر کار می کنید ، بهتر است محیط کار خود را اصلاح کنید. یعنی میز کار و صفحه کلید را تنظیم کنید و استراحت داشته باشید. قبل از این که مشکل تشدید شود، ورزش کنید.

اما از ورزش توقع معجزه نداشته باشید. هیچ ورزشی 24ساعته مشکل را حل نمی‌کند. خیلی وقت‌ها ورزش درد را کم نکرده که تشدید هم می‌کند. گاه نیاز به درمان دارویی و فیزیوتراپی داریم. فعالیت فیزیکی باید ممتد باشد. اسپاسم طی 24 تا 48 ساعت باید بهبود یابد. اگرخوب نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:salamatnews.com