علائم کمبود ید,خواراکی های حاوی ید,گواتر و کم کاری تیروئید

مواد غذایی حاوی ید,عوارض گواتر,درمان گواتر
مواد غذایی حاوی ید,عوارض گواتر,درمان گواتر

نکاتی درباره ید

مجله اینترنتی باعلم: علائم کمبود ید بسیار مشابه علائم کم کاری تیروئید هستند. ازآنجایی که ید برای تولید هورمون‌های تیروئید به کار می‌رود، کمبود ید به این معنی است که بدن شما نمی‌تواند به مقدار کافی از این هورمون‌ها تولید کند و منجر به کم کاری تیروئید می‌شود. ید مهم‌ترین عنصر برای رشد مغز انسان است. گیاه‌خواران و بخصوص گیاهخواران مطلق (وگان‌ها) که از خوردن مواد غذایی حیوانی خودداری می‌کنند یکی از بالاترین احتمالات ابتلا به بیماری‌های کمبود ید را دارند. زندگی در مناطق در معرض سیل نیز مناسب نیست. زیرا سیل ید موجود در خاک را با خود می‌برد.

علائم کمبود ید در بدن

  • تورم در گردن،افزایش وزن بی دلیل،ضعف و خستگی،ریزش مو
  • خشکی پوست،احساس سردی،تغییرات در ضربان قلب
  • مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن
  • مشکلات دوران بارداری،پریودهای نامنظم یا سنگین

مواد غذایی حاوی ید

موز: نه تنها میوه ای برای افزایش سطح انرژی و تامین پتاسیم بدن است، بلکه هر عدد از آن ۳ میکروگرم ید دارد. شما می توانید برای تامین ید، روزانه بیش از یک موز متوسط بخورید.

نمک ید دار: این نوع نمک بسیار متفاوت از نمک طبخ است و هر گرم از آن ۷۷ میکروگرم ید دارد.

گوشت بوقلمون: علاوه بر این که منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین ب، فسفر و … است، هر ۸۵ گرم از آن ۳۴ میکروگرم ید به بدن می رساند.

آلوی خشک: تنها ۵ عدد آلوی خشک نیاز شما را به فیبر، ویتامین آ و ویتامین کا تامین می کند ضمن این که منبع خوبی از ید است.

تخم مرغ آب پز: سرشار از ویتامین های A و D، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و … بوده و ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ید را تامین می کند.

سیب زمینی پخته شده: سرشار از ویتامین ها، فیبر و پتاسیم است. شما با مصرف یک عدد سیب زمینی پخته شده ۶۰ میکروگرم ید به بدن تان می رسانید. این یعنی ۴۰ درصد از میزان نیاز روزانه خود به ید را با مصرف یک سیب زمینی پخته شده برطرف کرده اید.

شیر: اکثر مردم به خاطر نگرانی از کمبود ویتامین دی و کلسیم، شیر را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند اما بهتر است بدانید این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسب ید نیز هست. در هر فنجان از شیر ۵۶ میکروگرم ید وجود دارد و ۳۷ درصد از نیاز روزانه شما را به این ماده معدنی تامین می کند.

میگو: ید به وفور در میگو یافت می شود. هر سه اونس میگو حاوی ۳۵ میکروگرم ید است. شما نه تنها این ماده معدنی را از میگو دریافت می کنید بلکه مقادیر مناسب کلسیم و پروتئین را نیز به بدن تان می رسانید.

کمبود ید و مشکلات دوران بارداری

اگر زنان در دوران بارداری به حد کافی ید دریافت نکنند بچه‌های آن‌ها با اختلال یادگیری یا تیروئید مادرزادی به دنیا می‌آیند. این اختلال به کرتینیسم شناخته می‌شود. کمبود ید باعث آسیب‌های مغزی به خصوص در جنین (ضریب هوشی پایین و ناتوانی‌های یادگیری) می شود. “عدم مصرف ید کافی در دوران بارداری و شیردهی” می‌تواند عوارض جانبی برای مادر و نوزاد داشته باشد. مادرها با علائمی چون تیروئید کم کار( گواتر)، ضعف، خستگی و احساس سرما روبرو می‌شوند. کمبود ید برای نوزادان نیز موجب جلوگیری از رشد جسمی و مغزی می‌شود. ضمنا کمبود ید شدید می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش بدهد.

**نکته اول: کلسترول بالا، خستگی، افسردگی، از علائم کمبود ید در بدن هستند.**

**نکته دوم: بهترین راه دریافت ید کافی، افزدن نمک ید دار به غذاهاست. نصف یک قاشق چایخوری ( 3 گرم) در طول روز، برای پیشگیری از کمبود ید کافیست.**

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:salamatnews.com