طرز پخت “خورشت لوبیا سبز” | طرز تهیه “خورش لوبیا سبز” با گوشت

خورش لوبیا سبز,طرز تهیه خورش لوبيا سبزِ با گوشت,خورشت لوبیا سبز
خورش لوبیا سبز,طرز تهیه خورش لوبيا سبزِ با گوشت,خورشت لوبیا سبز

مواد لازم برای تهیه خورش لوبیا سبز خانگی

  • لوبیا سبز    1 کیلو گرم
  • گوشت قرمز قیمه شده   500 گرم (بسته به میل افراد گوشت گوسفندی یا گوشت گاو)
  • پیاز     1 عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی   2 قاشق سوپخوری
  • آب لیموترش تازه    2 قاشق سوپخوری
  • سیر     ۲ حبه
  • روغن    به اندازه نیاز
  • زعفران    به مقدار دلخواه
  • نمک, فلفل و زردچوبه   به مقدار لازم

طرز تهیه خورش لوبیا سبز خانگی

ایتدا پوست پیاز را کنده و بشویید، سپس به شکل خلالی خرد کنید بعد در مقداری روغن سرخ کنید. گوشت های قیمه شده را به پیاز داغ افزوده و خوب تفت دهید. لوبیا سبز‌ ها را با آب سرد بشویید و سر و ته آن ها را كوتاه كنید و بعد به اندازه دلخواه خرد کنید (برخی افراد بسیار ریز خرد می کنند و برخی هم به اندازه یک بند انگشت) و بعد آنها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا همراه با گوشت سرخ شوند. حبه‌های سیر را هم رنده کنید و به مواد بیفزایید.

نکته: استفاده از  سیر در این خورش الزامی نیس و بسته به ذائقه افراد دارد اگر طعم سیر پخته شده را دوست ندارید به خورش اضافه نکنید.

در ادامه، رب را هم به مواد افزوده و حدود 3 لیوان آب بریزید (می توانید برای خوشمزه تر شدن این خورش بجای آب نوشیدنی، از آب گوشت پخته شده استفاده کنید) و در ظرف را بگذارید تا مواد خورش 1 ساعت با حرارت ملایم بپزند. وقتی گوشت ها پختند، نمک، فلفل، زردچوبه را به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا حدود نیم ساعت دیگر خورش بجوشد تا مزه‌دار شود و در آخر آب لیموترش و مقداری زعفران داخل قابلمه بریزید تا خورش شما، هم طعم خوشمزه تر و هم رنگ بسیار زیبا تری داشته باشد.

نکته: این خورش خوشمزه را با برنج سرو کنید.

مطالبی مهم درباره لوبیا سبز

فواید و خواص درمانی لوبیا سبز

1- لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است.

2- لوبیا سبز منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین K، منگنز، ویتامین A (از نوع بتاکاروتن)، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، منیزیم، ویتامین B۱، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین، امگا۳ و نیاسین است.

3- لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌کند.

4- ویتامین C و بتاکاروتن موجود در لوبیا سبز سلول‌های روده را از تخریب توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

5- فولات (اسید فولیک) موجود در لوبیا سبز نیز از تخریب DNA و تغییر سلول‌های روده پیش‌گیری می‌کند.

6-فیبر ، منیزیم و پتاسیم موجود در لوبیا سبز با همکاری هم به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

7- لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین K، برای ساختن استخوان‌هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K۱، پروتئین استئوکلسین (پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می‌سازد.

8- لوبیا سبز به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار مؤثر است.

9- لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تأمین آهن است، همراه با تأمین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می‌باشد.

عوارض و مضرات مصرف لوبیا سبز

لوبیا سبز دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات‌ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری کنند. همچنین کسانی که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.

5 تا 6 عدد لوبیای سبز اگر نپخته باشند، می‌توانند جان کودکان خردسال را به خطر بیندازند. لوبیا سبزهای خام دارای **لِکتینی** به نام “PHA” هستند که می‌توانند منجر به خونریزی شدید معده شوند.

**لکتین‌ ها پروتئین‌هایی هستند که نقش عمده آنها در جانوران تسهیل اتصالات سلول به سلول است. PHA در مقدار بالا، یک ماده سمی محسوب می‌شود. حرارت دادن لوبیای سبز، PHA را از میان می‌برد.**

نحوه نگهداری و مصرف لوبیا سبز

مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم 3 تا 4 روز و در فریزر به صورت وکیوم (پلمپ کیسه فریزر) در کیسه فریزر 1 تا 6 ماه است. البته انجماد طولانی می‌تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد.

نکته: بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است.

منبع:انجمن عروسانه