نکات مهم درباره مانیکور و پدیکور ناخن در دوران بارداری

انجام مراقبت‌های زیبایی مربوط به ناخن‌ها در دوران بارداری، فقط در صورتی که از پاکیزگی و بهداشت ابزار کار موجود در سالن زیبایی مطمئن هستید، مجاز است.

خطر انتقال عفونت از طریق استفاده از ابزار غیر استریل برای هر شخصی وجود دارد. اما انتقال این عفونت در دوران بارداری می‌تواند زندگی جنین را به خطر بیاندازد.

مانیکور و پدیکور ناخن در دوران بارداری

اگر میخواهید در دوران بارداری، یک سالن زیبایی را برای انجام مراقبت‌های زیبایی مربوط به مانیکور و پدیکور انتخاب کنید، به نکات زیر باید توجه بکنید:

شخصی که اقدامات مراقبتی زیبایی را برای شما انجام می‌دهد باید از دستکش استفاده کند. باید مراقب باشد تا به کوتیکول ناخن شما، یعنی لایه‌ای از پوست که ناخن را در خود نگه می‌دارد و از ورود باکتری و جرم به داخل بدن پیشگیری می‌کند، آسیب وارد نکند. همچنین دقت داشته باشید که مدیر آرایشگاه و تمامی افرادی که در بخش زیبایی مشغول به کار هستند، مدرک حرفه‌ای و تأییدیه وزارت بهداشت را داشته باشند.

قیچی، ناخن‌گیر، پنس، انبر، سوهان و یا هر وسیله‌ای که در تماس با پوست و گوشت شما قرار می‌گیرد باید در ظروف مخصوص استرلیزه، استریل و ضدعفونی شوند. ابزار غیر فلزی مانند اسفنج، ابر شستشودهنده، چسب‌ها و مواردی از این دست، نباید مجدد استفاده شوند. حمام و حوضچه‌های پدیکور نیز باید کاملا ضد عفونی شوند. البته بهترین کار این است که ابزار مانیکور و پدیکور خودتان را همراه خود به سالن ببرید تا از این بابت خیالتان راحت باشد.

برای همۀ افرادی که مانیکور و پدیکور انجام می‌دهند، در صورت استفاده از وسایل استریل‌نشده، خطر ابتلا به عفونت‌ هایی مانند هپاتیت وجود دارد که این عفونت‌ ها در زمان بارداری می‌تواند سلامت کودک را تهدید کند.

هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قرار گرفتن در معرض بخارات و مواد شیمیایی به کار رفته در مانیکور و پدیکور، برای مادر یا جنین ضرر داشته باشد. اما ممکن است بوهای مختلف باعث بروز حالت تهوع در برخی از زنان باردار شود. بنابراین بهتر است سالن از تهویه مناسبی برخوردار باشد.

در قسمت هلالی سفید پایین محل رویش ناخن، پوستتان کمی روی ناخن آمده است. این پوست در مانیکور برداشته می‌شود که در بارداری می‌تواند مشکل‌ساز شود. از مانیکورکار بخواهید که قسمت پایین ناخن‌هایتان را سوهان نزد. هرچند به نظر نمی‌رسد، اما برداشتن پوست پایین آن، ناخن شما را مستعد عفونت‌ های قارچی و باکتریایی می‌کند.

منبع:سیمرغ