کله پاچه بدون شک از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانه . اصلا باورم نمیشه کسی خوشش نیاد . علاقه ایرانیها به این خوشمزه چرب و چیلی اونقدر زیاده که از نزدیک طباخی که رد میشی خودبخود دست و پات شل میشه . خاصیت شل کنندگی عضلاتش بسیار بالاست .
این خوراکی خوشمزه در عین حال با چربی و کلسترول بالای خودش تا بحال ، افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده . ولی چی میشه کرد ؟ نه کلسترول و نه مرگ ، زورش به شکم نمیرسه و ایرانی ها همچنان کشته مرده کله پاچه هستند .

اما کله پاچه که اونهمه تلفات داشته و اینهمه خاطرخواه ، روش طبخ و سرو ش از دوران باستان تا الان ، تغییر عمده ای نداشته . جالبه بدونید اولین آثار کله پاچه خوری ایرانیان در کاوش های باستانشناسی خراسان امروزی مربوط به 4000 سال پیشه ! یعنی ایرانی نسل در نسل کله پاچه خور بوده و این خوراکی سنتی با اقتدار تا الان ، پا به پای قورمه سبزی تاخته .
گزارش امروز ، درباره یک طباخی متفاوت در کرج هست که حیفم اومد بی خبر باشید .

با اینکه خودمم عاشق کله پاچه و بناگوش و چشم و مغزم ، ولی چند سالیه زیاد به کله پزی ها نمیرم . عمده ترین دلیلی که باعث شد دوری از کله پاچه رو مثل استخون تو گلو تحمل کنم ، مساله بهداشتی بود .
اون دفعات آخری می دیدم طباخ ، با همون دستی که گوشت رو بشقاب برای مشتری میزاشت ، پول می گرفت ، با مشتری ها دست می داد ، احیانا دستی هم به سروصورت می کشید و یه دستمال کنار دیگ که واقعا تحملش برام سخت بود . اینطوری شد که یواش یواش قید کله پاچه رو زدم . متاسفانه هنوز این فرهنگ جا نیفتاده که پول از آلوده ترین اشیاست و کسی که بصورت مستقیم با غذا ارتباط داره نباید همزمان نقش صندوقدار را داشته باشه .

این بود ، تا یکروز که از پشت شیشه دستکش های سفید طباخ توجهمو به خودش جلب کرد . رفتم داخل فهمیدم که اینجا ، اوضاع متفاوته و با دیدن صحنه آه از نهادم بلند شد چرا زودتر اینجا رو ندیدم !

گزارشی از یک کله پاچه خوری گرم و بهداشتی!
طباخی آزادگان ، 29 سال سابقه داره و 12 سال هست که در ادرس فعلی ( میدان آزادگان ) مستقر و فعاله . وارد که شدم اولین نکته دستکش های سفید و تمیز طباخ بود و خیلی خوشم اومد . اقای رضایی که 29 سال شغلش طباخیه میگه از یکسال پیش با دستکش ، کار میکنه و اینطوری مشتری ها راضی ترن .

گزارشی از یک کله پاچه خوری گرم و بهداشتی!

داخل مغازه هم تمیز و مرتبه و مشتری ها بعد از خوردن غذاشون ، خودشون میرن کارت میکشن و یا دو نفر پرسنل طباخی با مشتری تسویه میکنن و خود اقای رضایی کارش عمدتا همون سرو غذاست و من ندیدم از کسی پول بگیره . آدم خنده رو خوش برخوردی هم هست .
در ادامه تصاویری از طباخی آزادگان می بینیم .

گزارشی از یک کله پاچه خوری گرم و بهداشتی!

گزارشی از یک کله پاچه خوری گرم و بهداشتی!

طباخی آزادگان کجاست ؟

برای رفتن به طباخی آزادگان ، کار بسیار راحته . با تاکسی و شخصی و پیاده برای میدان آزادگان کرج را همه میشناسن . همین بغل کنار ایستگاه تاکسی برغان تابلوی طباخی آزادگان را می بینید . کروکی شم هست که متوجه میشید کجاست .