توفو که به پنیر سویا نیز معروف است فواید بسیار زیادی دارد . توفو از شیر سویا مانند درست کردن پنیر از شیر حیوانی تهیه می شود . این محصول جانبی سویا ، فواید و خاصیت های زیادی برای سلامتی درد . مانند : کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ، کمک به درمان کم خونی ، پیشگیری از پوکی استخوان ، کاهش کلسترول و حفظ سلامت قلب و عروق .

در این مطلب از سایت باعلم ، به ” خواص و فواید توفو ” اشاره شده است .

توفو چیست ؟
توفو چیست ؟

توفو که به پنیر سویا نیز معروف است از شیر سویا و تقریبا به همان روشی که پنیر از شیر حیوانی تهیه می شود ، درست می شود . این ماده غذایی مغذی ، یکی از مواد غذایی محبوب گیاه خواران و کسانی که از فراورده های لبنی و حیوانی استفاده نمی کنند ، می باشد . توفو یک غذای ارگانیک طبیعی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در عین حال خوشمزه است . این ماده غذایی ، کالری کمی دارد ولی سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مهم ارگانیک است .

  • ارزش غذایی توفو

توفو چربی بسیار کمی دارد ولی حاوی مقدار مناسبی پروتئین است که برای عملکرد و سلامت بدن بسیار مناسب است . البته میزان پروتئین توفو به مقداری نیست که بتواند تمام نیاز بدن افراد گیاه خوار را تامین کند . همچنین به علت این که کالری بسیار پایینی دارد برای کسانی که تحت رژیم های غذایی هستند گزینه بسیار مناسبی است . همچنین میزان چربی بسیار پایین و داشتن مقدار کمی سدیم ، نشان دهنده مفید بودن این ماده غذایی برای سلامت قلب و عروق است .

توفو منبع پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین است و مقدار کمی کالری تولید می کند . همچنین چربی و سدیم بسیار کمی دارد !

از نظر داشتن ویتامین ها و مواد معدنی ، توفو منبع بسیار خوبی از آهن ، منیزیم ، مس ، فسفر ، سلنیوم و … بوده و مقادیر خوبی کلسیم و منگنز دارد . همچنین توفو ، حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین K ، تیامین ، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین B6 و فولات است .

  • فواید و خواص مصرف توفو

توفو (پنیر سویا) میزان پروتئین خوبی دارد

بدن ما برای سلامت خود ، به میزان معینی پروتئین نیاز دارد . معمولا اکثر ما پروتئین مورد نیاز خود را از طریق محصولات گوشتی تامین می کنیم . ولی مصرف مکرر و زیاد گوشت می تواند پیامدهای مضرری برای سلامت ما داشته باشد . با جایگزینی توفو در رژیم غذایی خود ، می توانید مقداری از پروتئین مورد نیاز خود را از این منبع گیاهی و طبیعی تامین کنید . کسانی که گیاه خوار هستند نیز می توانند با استفاده از پنیر سویا ، بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند .

توفو به کاهش علائم نقرس کمک می کند

تحقیقات انجام شده نشان می دهد ، این منبع پروتئین می تواند در کسانی که دچار نقرس هستند ، جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد . در هر صورت کسانی که به نقرس و ترشح بیش از حد اسید اوریک دچار هستند باید از مصرف بیش از حد توفو و هر نوع محصولی که از سویا تهیه شده است خودداری کنند .

توفو می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند

افزایش سطح کلسترول خون یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی است . در مقایسه با انواع گوشت ها ، پنیر سویا میزان بسیار پایینی چربی دارد. همچنین توفو منبع خوبی برای اسید لسیتین  و اسید لینولئیک است که می تواند به تنظیم سوخت و ساز بدن و همچنین کاهش ذخایر کلسترول بدن کمک کند .

لینولئیک اسید متعلق به یکی از دو خانواده اسید های چرب ضروری است. این یعنی خود بدن نمی‌تواند آن را از غذاهایی که به دست می آورد سنتز کند. در یک رژیم غذایی میزان مناسب این اسید چرب ضروری است. در تحقیقاتی که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، میزان کم این اسیدچرب سبب ریزش موها، پوسته پوسته شدن پوست و تاخیر در بهبود زخم ها مشاهده شد

پنیر سویا (توفو) به پیشگیری از کم خونی کمک می کند

طبق تحقیقات انجام شده در چین ، مزایای مصرف توفو برای جلوگیری از کم خونی در بزرگسالان اثبات شده و نشان می دهد که این ماده غذایی ، خطر ابتلا به کم خونی را در بزرگسالان کاهش می دهد .

توفو به کاهش وزن کمک می کند

مصرف پنیر سویا به طور موثری در کاهش اشتها و کاهش وزن تاثیر گذار است . از آنجایی که این ماده غذایی کالری بسیار کمی دارد ، در رژیم های لاغری می تواند به کاهش وزن کمک کند.

توفو دارای خواص ضد سرطان است

این خاصیت پنیر سویا به دلیل داشتن ایزوفلاون است که در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها بسیار مفید است . همچنین تحقیقات در مورد مصرف نیر سویا و نقش آن در جلوگیری از سرطان آندومتر نشان می دهد که مصرف این ماده خوراکی می تواند تا حد زیادی از ابتلا به این سرطان ، در زنان و در دوران بعد از یائسگی ، پیشگیری کند . زنان یائسه ای که به سرطان ریه مبتلا هستند ، با مصرف توفو می توانند به درمان این بیماری کمک کنند . علاوه بر این ، پنیر سویا به کاهش علائم یائسگی در زنان کمک می کند و برای پیشگیری از سرطان سینه و سرطان پروستات نیز مفید است

توفو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند
توفو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند

توفو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند

سلامت قلب و عروق ، رابطه مستقیمی با رژیم غذایی و تغذیه ما دارد . مصرف منظم محصولات سویا و توفو می تواند سطح کلسترول و چربی اشباع شده بدن را کاهش دهد و در نتیجه برای سلامت قلب و عروق مفید است /

توفو به پیشگیری از پوکی استخوان کمک میکند

پنیر سویا {توفو} حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است . دریافت این میزان کلسیم از سایر مواد غذایی کاری دشوار است و کمتر خوراکی یافت می شود که به اندازه توفو دارای کلسیم باشد . کمبود کلسیم در بدن می تواند منجر به پوکی استخوان شود .

توفو گردش خون را افزایش میدهد

آهن نقش بسیار مهمی در تامین اکسیژن اندام های بدن دارد . اکسیژن از طریق هموگلوبین به اندام های بدن منتقل می شود .برای تشکلیل هموگلوبین ، بدن به مقداری آهن نیاز دارد . توفو به دلیل داشتن مقدار مناسبی از آهن و مس ، نقش موثری در بهبود گردش خون دارد .