همه ما از نقش ویتامین ها و تغذیه مناسب در جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی و عروقی آگاه هستیم . ولی اکثر اوقات از تاثیر تغذیه بر سلامت چشم و جلوگیری از بیماری ها و مشکلات چشم غافل می شویم .

تاثیر ویتامین ها بر سلامت چشم
تاثیر ویتامین ها بر سلامت چشم

تاثیر ویتامین ها بر سلامت چشم

ویتامین ها به صورت محلول در آب و محلول در چربی طبقه بندی می شوند . ویتامین های محلول در چربی ، در چربی های بدن ذخیره می شود مانند ویتامین های : A , D , E و K . در حالی که ویتامین های محلول در آب ، امکان ذخیره سازی در بدن را ندارند و مازاد مصرف این ویتامین ها از بدن دفع می شود . مانند ویتامین های : C و B .

اگرچه ما می توانیم اکثر ویتامین های مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه به دست آوریم ، ولی عملا اینکار در زمان فعلی تقریبا غیر ممکن است و ما گاها مجبور هستیم برای تامین ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ، از مکمل ها و مولتی ویتامین ها استفاده کنیم .در این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از ویتامین های مورد نیاز برای سلامت چشم ، اشاره کرده ایم .

  • ویتامین A

ویتامین A اولین ویتامینی بود که به طور کامل در مورد فواید آن بر سلامتی انسان ، مورد برسی دانشمندان قرار گرفت . ویتامین A  نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست مفید است و برای سلامت شبکیه چشم و تولید اشک نقش بسزایی ایفا می کند . برای مصرف میزان مناسب ویتامین A  باید با پزشک مشورت کنید  زیرا مصرف مقدار زیادی از این ویتامین می تواند باعث مسمومیت شود . همچنین کسانی که سابقه سیگار کشیدن دارند و یا هم اکنون در حال سیگار کشیدن هستند ، با مصرف ویتامین A  ، احتمال ابتلا به سرطان ریه در آنها افزایش پیدا می کند .

برخی از خوراکی های حاوی ویتامین A  عبارتند از :

هویج / اسفناج / زردآلو و …

  •  ویتامین B1

ویتامین B1 با نام تیامین نیز شناخته می شود . کمبود ویتامین B1 در سیستم عصبی و قلب تاثیر می گذارد . همچنین مطالعاتی نشان داده است که سطح ویتامین B1 در بیماران مبتلا به گلوکوم ، در مقایسه با کسانی که به این بیماری مبتلا نبودند ، بسیار کمتر بوده است .

  • ویتامین B2

ویتامین B2 که ریبوفلاوین نیز نامیده می شود ، برای واکنش های شیمیایی و اکسیداسیون در بدن ، ضروری است . همچنین ویتامین B2 به حفظ سطح کافی از نیاسین و پیریدوکسین در بدن کمک می کند . کمبود ویتامین B2 می تواند احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد .

  •  ویتامین B3

ویتامین B3 یا همان نیاسین ، نقش موثری در تنظیم تجزیه و تولید کربوهیدرات ها ، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ، در بدن دارد و به جلوگیری از ابتلا به آب مروارید کمک می کند .

  •  ویتامین B6

ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می شود ، نقش موثری در شکل گیری ویتامین B3 دارد . عملکرد سلول های قرمز خون به صورت مستقیم با این ویتامین در ارتباط است و ویتامین B6  در واکنش های شیمیایی سیستم عصبی بدن تاثیر دارد . به طور کلی هر چقدر شما پروتئین بیشتری مصرف کنید ، نیاز شما به دریافت ویتامین B6  نیز بیشتر می شود . کمبود ویتامین B6 می تواند منجر به افزایش سطح آمینو اسیدهای خاص در بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد .

ویتامین هایی که در سلامت چشم نقش دارند
ویتامین هایی که در سلامت چشم نقش دارند
  •  ویتامین B12

ویتامین B12 در تولید DNA و همینطور در تولید پروتئین در بدن نقش دارد .کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به آسیب های برگشت ناپذیر به مغز و نخاع شود . علائم اولیه کمبود ویتامین B12 شامل مشکلات حافظه و فراموش کاری و همچنین اختلال در تمرکز و تفکر است . کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به آسیب به عصب بینایی و کاهش دید شود . در صورتی که از طریق تغذیه قادر به تامین ویتامین B12 بدن نیستید ، ممکن است نبیاز داشته باشید تا این ویتامین را از طریق مصرف مکمل هایی ، تامین کنید

اسید فولیک نیز از گروه ویتامین B  است که به واکنش های شیمیایی بدن کمک می کند . کمبود اسید فولیک می تواند باعث بروز کم خونی شود و زنان باردار در این مورد در معرض خطر بیشتری هستند . کمبود اسید فولیک منجر به دژنراسیون عصب بینایی و التهاب عصب بینایی می شود .

  •  ویتامین C

ویتامین C به صورت طبیعی در عدسی چشم موجود است . همچنین ویتامین C به جلوگیری از آب مروارید کمک میکند . ویتامین C در تشکیل کلاژن نقش موثری دارد . کلاژن برای تولید بافت همبند صلیبیه چشم ضروری است . همچنین ویتامین C به فعالیت و جذب سایر ویتامین ها مانند ویتامین E کمک میکند .

  •  ویتامین D

آیا می دانید ویتامین D در اصل ویتامین نیست ؟ ویتامین D در واقع نوعی هورمون است و برخلاف سایر ویتامین ها که در خوراکی ها یافت می شود ، ویتامین D را به سختی می توان از طریق تغذیه تامین کرد . بهترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است . همچنین از طریق دریافت مکمل های دارویی می تواند ویتامین D بدن را تامین کرد ولی تامین این ویتامین از طریق نور خورشید ترجیح داده می شود . ویتامین D نقش موثری در سلامت انسان دارد اعم از حفظ سلامت و استحکام استخوان های بدن و تنظیم مقادیر کلسیم در کلیه ها . کمبود ویتامین D تاثیر مستقیمی با ابتلا به آب مروارید و قوز قرنیه دارد .

  • ویتامین E

ویتامین E نیز مانند ویتامین سی ، در عدسی چشم وجود دارد . ویتامین E یکی از ویتامین های تاثیر گذار در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن دارد . ویتامین E به پیشگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک می کند .

گروه سلامت / باعلم / baelm.net