سیتریزین چیست ؟

نتیجه تصویری برای سیتریزین

سِتیریزین که در ایران با نام “سیتریزین ” معروف شده است نوعی آنتی هیستامین است که برای درمان علائم آلرژی و حساسیت مانند : خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ناشی از آلرژی ،عطسه و سرفه ، خارش پوست و سایر علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد .

میزان مصرف سیتریزین چقدر است ؟

میزان و نحوه مصرف هر دارو توسط پزشک متخصص تعیین می شود ولی معمولا از این دارو در بزرگسالان به صورت روزانه 5 الی 10 میلیگرم و یکبار در روز استفاده می شود . مصرف بیش از این مقدار و یا دوبار در روز اصلا توصیه نمی شود . در هر صورت باید طبق نظر پزشک رفتار کنید .

میزان مصرف سیتریزین چقدر است ؟
میزان مصرف سیتریزین چقدر است ؟

آیا سیتریزین خواب آور است ؟

بله ولی خیلی خیلی کمتر از سایر آنتی هیستامین ها . این دارو به عنوان آنتی هیستامینی که ایجاد خواب آلودگی نمیکند معروف است . در زمان تجویز این دارو ، در صورتی که از سایر داروهای خواب آور و یا داروهای مسکن و … استفاده می کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید . در صورتی که شغل شما طوری است که مجبور هستید رانندگی کنید و یا باید با دستگاههای که به تمرکز بالا نیاز دارند کار کنید ، بهتر است سیتریزین را شب ها و قبل از خواب مصرف کنید . ولی توجه داشته باشید که مصرف این دارو با سایر داروهای خواب آور و مسکن ، قبل از خواب ، خطرناک است .

آیا می توانم روزانه 20 میلی گرم سیتریزین مصرف کنم ؟

مصرف 20 میلی گرم از این دارو ، بیشتر از حداکثر مجار مصرف سیتریزین است . لطفا توجه داشته باشید که مصرف مقدار زیادی از این دارو هیچ مزیتی نسبت به مصرف 10 میلی گرم از این دارو ندارد . حداکثر میزان مصرف مجاز این دارو در بزرگسالان 10 میلی گرم و یک بار در روز  است .

بعد از مصرف سیتریزین ، چقدر طول می کشد تا دارو اثر کند ؟

بعد از مصرف دارو معمولا در عرض 1 ساعت نشانه ها و علائم آلرژی کاهش میابد و این تاثیرگذاری دارو تا 24 ساعت ادامه دارد .

رایج ترین عوارض جانبی سیتریزین چیست ؟

سرگیجه / خواب آلودگی (خیلی کمتر نسبت به سایر آنتی هیستامین ها) / خشک شدن دهان و گلو / گلو درد / حالت تهوع / استفراغ / یبوست . .. برای مشاهده توضیحات کامل درباره داروی سیتریزین و عوارض جانبیِ آن مطلب : “عوارض جانبی سیتریزین”  را مطالعه نمایید

مصرف بیش از حد سیتریزین چه خطراتی دارد ؟

مصرف بیش از حد سیتریزین معمولا عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمیکند ( برای مثال اگر فراموش کنید و 2 یا حتی 4 بار در یک روز قرص 10 میلیگرمی مصرف کنید) ولی در صورتی که به قصد خودکشی با قرص سیتریزین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . خودکشی نمایشی با این دارو ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

آیا سیتریزین باعث افزایش وزن و چاقی می شود ؟

معمولا خیر . مصرف سیتریزین در اکثر اوقات تاثیری بر افزایش وزن و چاقی ندارد .

لوراتادین و سیتریزین چه تفاوتی دارند ؟

لوراتادین بهتر است یا سیتریزین ؟

این دو داروی آنتی هیستامین ، اثراتی مشابه به هم دارند . ولی سیتریزین نسبت به لوراتادین کمتر ایجاد خواب آلودگی می کند . پزشک شما ممکن است به دلیل داروهایی که هم اکنون در حال مصرف کردن هستید و جلوگیری از تداخلات احتمالی ، یکی از این دو دارو را برای شما تجویز کند

آیا مصرف سیتریزین در دوران بارداری مجاز است ؟

این دارو در رده B قرار دارد ، در هر صورت قبل از مصرف دارو ، باردار بودن خود را به پزشک اطلاع دهید .

آیا مصرف سیتریزین در دوران شیردهی مجاز است ؟

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و حتما قبل از مصرف دارو باید با پزشک مشورت نمایید .

چه داروهایی با سیتریزین تداخل دارند ؟

برخی از داروها می توانند با این دارو تداخل ایجاد کرده و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند . ممکن است با تغییر ساعات مصرف داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . در هر صورت قبل از تجویز سیتریزین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید . برخی از رایج ترین داروهایی که با سیتریزین تداخل دارند عبارتند از :

دیفن هیدرامین / داروهای ضد تشنج / کاربامازپین / آلپرازولام / دیازپام / زولپیدم/ کدئین / آمی تریپتیلین / ریتالین / کلرپرومازین / ترازودون / متادون / ترامادول / آسپرین / استامینوفن / کاپتوپریل و …

گروه سلامت / baelm.net