یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: خطر مصرف مواد مخدر در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر محمدرضا ناظر اظهار کرد: ترامادول یک داروی نارکوتیک (ضد درد) است که خیلی افراد با مصرف طولانی مدت ممکن است، در معرض خطر اعتیاد به آن قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه این اعتیاد با احساس نیاز اجباری به مصرف مداوم و مکرر قرص شناخته می‌شود، ادامه داد: احساسی که به فرد دستور می‌دهد به مرور مصرف قرص را افزایش دهد، به طوری که بدون مصرف ترامادول هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد.

این متخصص بیماری‎‌های عفونی افزود: خطر مصرف مواد مخدر در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می‌یابد، چراکه به مرور نیاز بیشتری به مصرف قرص در خود می‌بیند و گاهی برای تامین این نیاز از مخدرهای قوی‌تر و البته غیر قانونی کمک می‌گیرد.

ناظر به تاثیرات کوتاه مدت ترامادول اشاره کرد و با بیان اینکه ترامادول با مهار ارسال پیام درد از اندام‌ها به مغز، تاثیر خود را به عنوان داروی مسکن بر بدن می‌گذارد، تصریح کرد: از این رو بیماران به مرور مصرف آن را خودسرانه افزایش می‌دهند، با این هدف که به آرامش بیشتری برسند.

وی احساس شادی، کاهش استرس و اضطراب، از بین رفتن درد و … را از تاثیرات افزایش مصرف کوتاه مدت ترامادول، بر بدن انسان دانست و با بیان اینکه ترامادول تاثیری مشابه داروهای ضد افسردگی دارد که با افزایش سطح سروتونین در مغز، باعث احساس شادی و انرژی بیشتر می‌شود، بیان کرد: همچنین به دلیل تاثیر ترامادول بر عملکرد مغز، احساس آرامش کاذب در فرد ایجاد شده و از این‌رو امروزه به دارویی تبدیل شده که متاسفانه نوجوانان و جوانان در هنگام رویارویی با مشکلات و شکست‌ها، آن را تنها راه برای کسب آرامش می‎دانند.

ناظر افزود: ترامادول یک مسکن قوی است که با مهار کردن ارسال پیام درد به مغز باعث سرکوب احساس درد شده و این تاثیر می‎تواند از آن جهت خطرناک باشد که فرد در این شرایط هیچ دردی را حتی در زمان جراحت احساس نمی‌کند و نمی‌تواند از خود محافظت کند.

وی گفت: این علائم و نشانه‌ها بدون شک برای بسیاری از افراد و مخصوصا جوانان مطلوب است و آنها را به مصرف هرچه بیشتر قرص و در نتیجه اعتیاد به آن وا می‌دارد، مخصوصا اگر فرد دچار افسردگی و یا اضطراب باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآورشد: بسیاری از افراد معتاد به ترامادول، در خیابان‌ها دنبال آن نمی‎گردند، بلکه بیشتر افراد شروع مصرف خود را با تجویز پزشک گزارش کرده‌اند، در حالی که خودسرانه مقدار مصرف را افزایش داده و بنابر دستور پزشک، مصرف‌شان را توقف نکرده‌اند.

وی با اشاره به عوارض مصرف این قرص بیان کرد:گذشته از تمام اثرات ترامادول که برای بیمار دارویی مطلوب و آرامش‌دهنده است، اما مصرف ترامادول بیش از یک مدت کوتاه درمانی، عوارض سوء زیادی نیز بر بدن بر جای می‎گذارد.

ناظر با تاکید براینکه افرادی که سابقه حملات عصبی مانند صرع و تشنج دارند نباید از ترامادول استفاده کنند، چراکه مصرف این دارو می‌تواند باعث حمله عصبی مجدد شود، تصریح کرد: ترامادول همچنین باعث بی‌ثباتی، عدم تعادل، سرگیجه و احساس بی‌خیالی در افراد می‌شود.

وی به اثرات بلند مدت مصرف ترامادول اشاره کرد و گفت: به دلیل عوارض نامطلوب، این دارو معمولا برای درمان و مصرف طولانی مدت توصیه نمی‎شود، چراکه اثرات سوء مصرف درازمدت ترامادول بسیار متنوع بوده که از میان آنها به برخی موارد ازجمله تحمل و عادت کردن به دارو اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآورشد: از آنجایی که ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی تاثیرات خود را می‌گذارد، خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالاست.

وی با تاکید براینکه وقتی بدن به حضور ترامادول عادت می‌کند، برای رسیدن به تاثیرات اولیه سرکوب درد و سایر تاثیرات مطلوب آن، فرد نیاز دارد مقدار داروی مصرفی را بالا و بالاتر ببرد، افزود: وابستگی همراه با تحمل دارو از دیگر اثرات مصرف بی‎رویه ترامادول بوده و خیلی از افراد در اثر مصرف بلندمدت این دارو به آن عادت کرده و وابسته می‌شود و این درحالیست که از تاثیرات درمانی دارو خبری نیست و در حقیقت بدن فرد ترامادول را به عنوان ماده ضروری و اصلی برای عملکرد طبیعی بدن می‌شناسدکه در این هنگام، توقف مصرف و یا حتی کاهش مقدار مصرف دارو، فرد را به شدت ضعیف و بیمار می‌کند.

ترامادول – عوارض -تداخل دارویی – ترک اعتیاد به “ترامادول”

ترامادول یک داروی مسکن برای دردهای خفیف تا شدید است . خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود ۱۰ برابر ضعیف‌تر از مرفین است.در صورتی که مشکلات تنفسی ، انسداد روده دارید نباید از ترامادول استفاده کنید . همچنین مصرف ترامادول با الکل ، داروهای آرام بخش و مسکن ، مواد مخدر ، ایسوکاربوکازید، لینزولید، فنلزین، رازاگالیل، سلیگلیین و ترنسی سپیروم میتواند عوارض جانبی شدید و ناخواسته ای ایجاد کند .

ترامادول - عوارض -تداخل دارویی - ترک اعتیاد به "ترامادول"
ترامادول – عوارض -تداخل دارویی – ترک اعتیاد به “ترامادول”

ترامادول برای افراد زیر ۱۲ سال خطرناک است و برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود .

توجه : مصرف ترامادول با الکل و یا داروهای خواب آور بسیار خطرناک است و میتواند باعث مرگ شود

ترامادول خوراکی را فقط به صورت دهانی مصرف کنید . پودر کردن قرص و استنشاق پودر ترامادول میتواند مرگبار باشد .

قبل از تجویز ترامادول توسط پزشک ، در صورتی که شرایط زیر را دارید به دکتر خود اطلاع دهید :

  •  اگر انسداد روده دارید
  • در صورت داشتن مشکلات معده
  • در صورتی که الکل مصرف می کنید
  • در صورتی که معتاد هستید و یا سابقه اعتیاد دارید
  • در صورتی که تحت درمان با آرامبخش ها و داروهای خواب آور هستید مثلا : دیازپام، الپرازولام، لورازپام، آتیمان، کلونوپین، ترتیلیل
  • در صورتی داروهای  درمان افسردگی مصرف می کنید
  • در صورتی که به ترامادول حساسیت دارید
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • اگر در دوران شیردهی هستید
  • اگر آنتی بیوتیک مصرف میکنید
  • در صورت مصرف داروهای ایدز
  • در صورت مصرف داروهای ضدقارچ و ضد ویروس
  • در صورت مصرف داروهای ضد تشنج  و صرع
  • اگر سابقه اقدام به خودکشی دارید

مصرف ترامادول در دوران بارداری

در صورتی که بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید نباید از ترامادول استفاده کنید . در صورتی که پزشک برای شما ترامادول تجویز کرده است ، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید . اگر در طول دوره مصرف ترامادول متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک اطلاع دهید . ترامادول میتواند باعث زایمان زودرس شود . همچنین مصرف ترامادول در طول حاملگی باعث اعتیاد و وابستگی جنین به ترامادول خواهد شد که بعد از زایمان باید تحت درمان های پزشکی و تخصصی قرار گیرد .

مصرف ترامادول در دوران شیردهی

ترامادول از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل می شود و میتواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد . در دوران شیردهی نباید از ترامادول استفاده کنید . جهت راهنمایی های بیشتر ، با پزشک متخصص تماس بگیرید .

مصرف ترامادول در دوران بارداری
مصرف ترامادول در دوران بارداری

هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک ، ترامادول مصرف نکنید . مصرف طولانی مدت ترامادول می تواند باعث اعتیاد شود . این دارو را به هیچ کس پیشنهاد ندهید و هرگز با پیشنهاد دیگران از ترامادول استفاده نکنید . مصرف ترامادول حتما باید تحت نظر پزشک باشد . در زمان مصرف ترامادول نباید در وعده شب و قبل از خواب هیچ داروی خواب آور و مسکن را مصرف کنید . مصرف هم زمان ترامادول با این گونه داروها می تواند باعث مرگ ناگهانی در خواب شود . هیچ گاه به صورت ناگهانی ترامادول را قطع نکنید . قطع مصرف ترامادول باید به تدریج و تحت نظر پزشک باشد .

هرگز بیش از دوره ای که پزشک تجویز کرده است ترامادول مصرف نکنید

در صورت فراموش کردن مصرف ترامادول چه کنم ؟

 در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداروی ، قرص خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، جهت جلوگیری از مصرف دوز بیش از حد ، وعده فراموش شده را رها کنید .

 

در صورت مصرف بیش از حد ترامادول چه میشود ؟

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با ترامادول  ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد ترامادول میتواند شدیدا کشنده باشد .

توجه : ترامادول میتواند باعث اختلال در تمرکز شود . در صورت مصرف این دارو از انجام کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارد و رانندگی خودداری کنید .
نکته مهم : یکی از عوارض مصرف ترامادول ایجاد تفکرات خودکشی و تمایل به خودکشی کردن است . در صورتی که یکی از نزدیکان شما ترامادول مصرف میکند و یا به ترامادول معتاد است ، رفتارهای او را تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه رفتار مشکوک به خودکشی ، سریعا به پزشک گزارش دهید . این افراد معمولا با همین قرص ترامادول اقدام به خودکشی میکنند

عوارض ترامادول

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .
در صورتی که با مصرف ترامادول هرگونه علائمی از حساسیت و آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند ، خارش و قرمز شدن چشم ها ، تورم زبان و لب ، خارش و کهیر پوست ، تنگی نفس ، دردقفسه سینه ، تغییر رنگ لب ها یا آبی شدن لب

سایر عوارض جانبی احتمالی ترامادول  عبارتنداز :

  • خروپف کردن
  • تنفس همراه باصدا و خس خس سینه و سوت
  • کم شدن تعداد ضربان قلب
  • احساس سرگیجه و مشکل حفظ تعادل
  • تشنج
  • ناباروری
  • مشکلات جنسی
  • از دست دادن دوره های قاعدگی و نامنظم شدن پریود ، تاخیر در پریود
  • ناتوانی جنسی ، مشکلات نعوظ
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • دیرانزالی
  • ارضا نشدن
  • کاهش کورتیزول
  • از دست دادن اشتها
  • لاغری
  • افسردگی
  • سفتی عضلات
  • تب
  • استفراغ
  • اسهال
  • گلودرد
  • استفاده طولانی مدت میتواند باعث نازایی و ناباروی شود . مشخص نیست که با قطع مصرف ترامادول این عارضه از بین میرود یا خیر .

ترامادول شدیدا اعتیاد آور است

ترامادول شدیدا اعتیاد آور است
ترامادول شدیدا اعتیاد آور است

نحوه ترک اعتیاد به ترامادول و قطع کردن مصرف ترامادول

دردهای جسمی ترک ترامادول به علت خواص ضدافسردگی این دارو (جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین) شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک می‌باشد، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بی خوابی، سندروم پای بی‌قرار (RLS) و افسردگی بروز می‌کند. مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند، مدتی بعد از قطع مصرف ترامادول مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوئیدی به حالت اولیه بر می‌گردد.

با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین[۱] است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملاً مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد.

چه داروهایی با ترامادول تداخل دارند ؟

ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد و مصرف ترامادول با برخی از داروها میتواند باعث مرگ ناگهانی شود . در صورتی که الکل مصرف میکنید نباید از ترامادول استفاده کنید . همچنین مصرف مواد مخدر در دوره مصرف ترامادول میتواند کشنده باشد .

در زمان تجویز ترامادول ، مصرف تمام داروها خود را به پزشک اطلاع دهید . برخی از داروهایی که با ترامادول تداخل دارند عبارتنداز :

  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای مسکن
  • داروهای ضدسرفه
  • داروهای خواب آور و آرامبخش
  • شل کننده های عضلات
  • آنتی بیوتیک های قوی
  • و …

علائم اعتیاد به ترامادول

ممکن است شما به یکی از نزدیکان خود شک کرده باشید و این سوال برای شما بوجود آید که ” علائم اعتیاد به ترامادول چیست ” . علائم اعتیاد به این دارو اکثرا شبیه به اعتیاد به تریاک و هروئین است .

علائم زیر در صورت اعتیاد به ترامادول قابل تشخیص هستند :

  • خیره شدن به جایی و مات و مبهوت بودن
  • گم کردن کلمات در هنگام صحبت کردن
  • کاهش سرعت حرف زدن و فراموش کردن حرفی که در حال گفتن هستند
  • حدف حفظ تعادل
  • لاغر شدن و کاهش اشتها
  • عصبانیت و افسردگی
  • شلختگی و عدم رسیگی به خود و نظافت بدن
  • کاهش میل جنسی
  • بوهای غیرعادی از دهان
  • خواب آلودگی
  • استفراغ
  • تشنج

ترک اعتیاد به ترامادول :

ترک اعتیاد به ترامادول باید تحت نظر پزشک انجام شود . قطع ناگهانی مصرف ترامادول میتواند عوارض جدی و حتی مرگ در پی داشته باشد . معمولا قطع مصرف ترامادول به صورت کاهش تدریجی دوز مصرف و به صورت کاهش هفتگی میباشد . برای کاهش علائم ترک اتیاد به ترامادول و کاهش درد ، میتوان از ایبوبوفن استفاده کرد .

توجه : با استفاده از برخی روش ها میتوان نتایج آزمایش اعتیاد به ترامادول را تحت تاثیر قرار داد . در صورتی که آزمایش اعتیاد فرد مورد نظر شما منفی باشد ممکن است از روش های تقلب در نتایج آزمایش استفاده کرده باشد . برخی از داروها میتوانند نتایج آزمایش اعتیاد به ترامادول را تحت تاثیر قرار دهند
توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۰/۰۴  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .

مصرف ترامادول برای درمان زودانزالی

ترامادول در برخی موارد و به صورت بدون نسخه ، برای درمان زودانزالی ( انزال زودرس ) و برخی مشکلات جنسی مصرف می شود . مصرف ترامادول برای درمان زودانالی به هیچ عنوان توصیه نمی شود . مگر با تجویز و تشخیص پزشک متخصص
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.