تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا همه با هم اشتباه گرفته میشوند . این دو بیماری علائم و نشانه های مشترک بسیاری دارند .در حالی که این دو بیماری توسط ویروس های متفاوتی ایجاد میشوند .

برخی از علائم مشترک آنفولانزا و سرماخوردگی عبارتند از :

  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • خستگی شدید
  • عطسه
  • سرفه
  • گلودرد
  • تب

در حالت کلی ، این علائم در آنفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی است . یکی دیگر از تفاوت های این دو بیماری این است که سرماخوردگی به ندرت باعث ایجاد بیماری دیگری میشود ولی آنفولانزا میتواند باعث بیماری هایی مانند سینوزیت، عفونت گوش ، عفونت گلو ، مننژیت و … شود .

برای تشخیص اینکه آیا دچار سرماخوردگی شده اید یا آنفولانزا ، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید . در صورتی که پزشک ، بیماری شما را سرماخوردگی تشخیص دهد ، با مصرف داروهای سرماخوردگی و استراحت و مصرف مایعات ، براحتی بهبود خواهید یافت .

رایج ترین علائم آنفولانزا

تب : بیماری آنفولانزا معمولا باعث ایجاد تب میشود . حرارت بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا میتواند بین ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد تا ۴۰ درجه باشد . این تب باید در عرض دو الی سه روز بهبود پیدا کند . در صورتی که کودک شما دچار آنفولانزا و تب شدید شده است سریعا به پزشک مراجعه نمایید

سرفه : یکی از علائم رایج آنفولانزا ، سرفه خشک و پی در پی است . این سرفه به مرور بدتر شده و معمولا باعث خراش گلو و احساس درد در گلو هنگام سرفه کردن میشود . در اوج بیماری آنفولانزا ، سرفه های شدید ممکن است علاوه بر درد و خارش گلو ، باعث درد در سینه و تنگی نفس شود . سرفه های خشک مربوط به آنفولانزا معمولا ۱۰ روز تا دو هفته ادامه خواهند داشت .

بدن درد و درد عضلات بدن : این درد معمولا در گردن و بازوها و بیشتر اوقات به صورت ناراحت کننده ای در عضلات پا مخصوصا عضلات پشت پا احساس میشود . این درد کاملا ناراحت کننده و ناتوان کننده بوده و باعث اختلال در خواب و عملکرد روزانه بیمار میشود .

سردرد : تقریبا اولین دردی که با ابتلا به آنفولانزا به سراغ بیمار خواهد آمد ، سردرد است. در برخی از موارد ، این سردرد همراه با حساسیت به نور بوده و درد چشم نیز به سردرد اضافه خواهد شد .

خستگی : احساس خستگی نیز یکی از علائم رایج آنفولانزا میباشد . این خستگی با استراحت و حتی خوابیدن کاهش نمیابد و بسیار ناتوان کننده است .

توجه : آنفولانزا یک بیماری خطرناک و واگیر دار محسوب میشود . جوان بودن و یا داشتن سیستم ایمنی قوی ، دلیلی بر عدم ابتلای شما به این بیماری نیست . بیماری آنفوالانزا در افراد بالای ۶۵ سال بسیار خطرناک بوده و مرگ در اثر آنفولانزا در افراد سالخورده ، بسیار رایج است .

واکسن آنفولانزا :

در حال حاضر بهترین و رایج ترین روش برای پیشگیری از آنفولانزا ، تزریق واکسن آنفولانزا میباشد . وقتی که واکسن آنفولانزا تزریق میشود ، بدن شما شروع به ساخت انتی بادی های مناسب برای مقابله با این ویروس میکند . پزشکان توصیه میکنند که همه افراد بالای ۶ ماه از واکسن آنفولانزا استفاده کنند . تزریق واکسن آنفولانزا در افراد بالای ۶۵ سال ، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ( یا دچار بیماری های خودایمنی هستند ) ضروری است . بعد از تزریق واکسن آنفولانزا ، تقریبا دو هفته زمان لازم است تا انتی بادی های مورد نیاز توسط بدن تولید شود .

مدت زمان لازم برای بهبود آنفولانزا چقدر است ؟

مدت زمان لازم برای بهبود آنفولانزا چقدر است ؟

بیماری آنفولانزا معمولا در عرض یک هفته درمان میشود که ممکن است در برخی افراد چند روز بیشتر نیز طول بکشد . سرفه های ناشی از آنفولانزا معمولا تا چند روز بعد از بهبود انفولانزا ادامه دارند . هر فرد یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا تا دو روز بعد از بهبود یافتن ، ناقل بیماری محسوب شده و میتواند آنفولانزا را به دیگران منتقل کند . بسیار مهم است که در این دوره از حضور در جمع ( مدرسه ، دانشگاه ، اداره ، مترو و … ) خودداری نمایید .

ترس از تزریق واکسن آنفولانزا :

همه ساله تعداد بسیاری از مردم ( بخصوص سالمندان ) از ترس اینکه تزریق واکسن آنفولانزا ، باعث بیماری آنها شود ، از تزریق واکسن آنفولانزا  خودداری میکنند . در حالی که این واکسن نمیتواند شما را بیمار کند . واکسن آنفولانزا حاوی ویروس مرده آنفولانزا بوده و بیماری زا نیست .

 

برخی از عوارضی که به ندرت در افراد بعد از تزریق واکسن انفولانزا بروز میکند عبارتند از :

درد و تورم خفیف محل تزریق واکسن

تب خفیف و احساس خستگی و سفتی عضلات

این علائم معمولا بعد از دو روز به صورت خودبخود و بدون نیاز به دارو بهبود میابد . بسیاری از افراد هیچکدام از این عوارض ا تجربه نمیکنند.

برخی از عوارضی که به ندرت در افراد بعد از تزریق واکسن انفولانزا
برخی از عوارضی که به ندرت در افراد بعد از تزریق واکسن انفولانزا

روش های درمان آنفولانزا :

بیماری آنفولانزا در بیشتر موارد بسیار خفیف است و با طی دوره بیماری ، به راحتی درمان میشود . ولی برای بهبود هرچه سریعتر آنفولانزا موارد زیر را رعایت نمایید .

از سایر افراد دوری کنید تا باعث سرایت و انتقال آنفولانزا به دیگران نشوید .

  • به پزشک مراجعه نمایید . در صورت تجویز دارو توسط پزشک ، داروها را به صورت مرتب مصرف نمایید .
  • تا جایی که امکان دارید ، از مایعات و دمنوش های مفید استفاده نمایید .
  • استراحت کافی داشته باشید و از خانه خارج نشوید
  •  دست های خود را به صورت مرتب شستشو نمایید .
  • در موقع سرفه کردن ، خلط و ترشح ها را از دهان بیرون بریزید ( تف کنید ولی روی دستمال یا سینک دستشویی و نه روی زمین !! ) و هیچگاه این ترشحات را قورت ندهید ( که بسیار در بین افراد رایج است )

داروها و درمان های رایجی که معمولا برای درمان آنفولانزا استفاده میشود :

مسکن ها : معمولا برای تسکین سردرد و درد عضلات و تب ، از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده میشود .

درباره استامینوفن پیشنهاد میشود بخوانید :

استامینوفن – موارد مصرف و عوارض جانبی Acetaminophen
توجه : استفاده از آسپرین برای تسکین علائم بیماری آنفولانزا در کودکان به دلیل احتمال بروز بیماری کشنده و خطرناک نشانگان ری ( REYE ) به هیچ عنوان توصیه نمیشود .

دکونژستان ها ( آنتی هیستامین دکونژستانت ) : داروهای دکونژستان (به انگلیسی: Antihistamine Decongestant) میتوانند گرفتگی بینی را کاهش داده و ترشحات بینی را از بین ببرند . همچنین این داروها ، فشار سینوس ها و گوش را کاهش میدهند.

آنفولانزای معده یا آنفولانزای ۲۴ ساعته چیست ؟

آنفولانزای معده که به نام انفولانزای ۲۴ ساعته نیز معروف است ، یک بیماری متفاوت بوده و به آنفولانزا ربطی ندارد . انفولانزای معده توسط یه نوع ویروس متفاوت بنام نورو ویروس ایجاد میشود که میتواند علائم زیر را ایجاد کند :

  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • درد معده
  • کاهش اشتها

اکثر علائم انفولانزای معده معمولا در دستگاه گوارش بروز میکند و با وجود اینکه به آنفولانزای ۲۴ ساعته معروف است ولی معمولا ۳ روز به طول می انجامد .

درمان های طبیعی و خانگی برای آنفولانزا :
درمان های طبیعی و خانگی برای آنفولانزا :

درمان های طبیعی و خانگی برای آنفولانزا :

با وجود اینکه بیماری آنفولانزا معمولا بعد از چند روز و با استراحت به راحتی درمان میشود ، ولی با استفاده از روش های زیر میتوانید دوره درمان آنفولانزا را راحت تر و سریع تر کنید :

سوپ مرغ برای درمان آنفولانزا مفید است

سوپ مرغ گرم و کم چرب میتواند برای درمان بیماری مفید باشد . سوپ گرم میتواند درد و خارش گلو را کاهش داده و به دریافت مایعات بیشتر کمک کند . از آنجایی که در طول دوره بیماری ، فرد مبتلا به آنفولانزا میلی به غذا و مایعات ندارد ، خوردن سوپ مرغ میتواند مایعات بدن و انرژی بدن را تامین کند . همچنین ثابت شده است که سوپ مرغ در زمان بیماری میتواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و به کاهش عفونت ها کمک کند .

عسل میتواند برای کاهش سرفه مفید باشد

از زمان های خیلی دور از عسل برای درمان سرفه استفاده میشد . عسل خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری دارد . با اضافه کردن مقداری عسل به چای ، میتوانید زودتر از شر سرفه های خشک خلاص شوید . لطفا توجه داشته باشید که این خاصییت فقط در عسل های طبیعی وجود دارد و عسل های ارزان قیمت و تقلبی موجود در بازار از این بابت هیچ خاصیتی نداشته و برای آنفولانزا میتواند بسیار مضر نیز باشد .

زنجبیل ( زنجفیل ) : مقداری زنجفیل را به چای اضافه کرده و بنوشید . زنجبیل میتواند گلودرد شما را تسکین داده و به بهبود سرفه کمک کند . همچنین زنجبیل میتواند حالت تهوع را کاهش دهد .

تهیه و ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی باعلم دات نت

منابع ترجمه :

  • Children, the flu, and the flu vaccine. (2016, August 5).
  • Cohn, H. A., Rozen, J., Kristal, H., Laks, Y., Berkovitch, M., Uziel, Y., … Efrat, H. (2012, September). Effect of honey on nocturnal cough and sleep quality: A double-blind, randomized, placebo-controlled study. Pediatrics, 130(3), 465-471.
  • Cold versus flu. (2016, August 11).
  • Colds versus flu: How to tell the difference. (2016)
  • Ernst, E., & Pittler, M. H. (2000, March). Efficacy of ginger for nausea and vomiting: A systematic review of randomized clinical trials. British Journal of Anaesthesia, 84(3), 367-371
  • How flu spreads. (2014, August 15)
  • Flu symptoms & severity. (2016, May 26)
  • Hao, Q., Lu, Z., Dong, B. R., Huang, C. Q., & Wu, T. (2011, September 7). Probiotics for preventing acute upper respiratory tract infections.
  • Influenza (flu) [Fact sheet]. (2016, October)
  • Key facts about seasonal flu vaccine
  • Mayo Clinic Staff. (2016, October 20). Influenza (flu): Self-management
  • Mayo Clinic Staff. (2016, October 20). Influenza (flu): Symptoms and causes
  • Mayo Clinic Staff. (2014, December 2). Viral gastroenteritis (stomach flu): Definition
  • Norovirus. (2015, May 10).
  • Preventive steps. (2016, September 1)
  • Rennard, B. O., Ertl, R. F, Gossman, G. L., Robbins, R. A., & Rennard, S. I. Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro. (2000, October). Chest, 118(4), 1150-1157
  • Seasonal influenza, more information. (2016, May 4)
  • Steckelberg, J. M. (2016, October 12). Does my child need a flu shot this year?
  • The flu: What to do if you get sick. (2016, August 18)
  • The flu season. (2016, July 26)
  • Treatment of flu. (n.d.).nt/