کلسترول , راههای کنترل کلسترول خون

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و برای برخی افراد مصرف دارو به منظور کنترل کلسترول و سلامت قلب مفید هستند.

دنبال کردن توصیه های پزشک در زمینه کاهش کلسترول نیز می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، از جمله حمله قلبی، کمک کند.

 

پس چرا کاهش کلسترول همچنان موضوعی چالش برانگیز باقی مانده است؟ موانعی شایع در این مسیر وجود دارند و ممکن است برخی اشباهات تلاش های شما برای کاهش کلسترول را بی اثر سازند.

 

قند و الکل در رژیم غذایی خود را نادیده می گیرید

 

هنگامی که ابتلا به کلسترول بالا در شما تشخیص داده می شود، تمرکز بر محدود کردن چربی های بد – چربی های اشباع و ترانس – در رژیم غذایی طبیعی به نظر می رسد.

اما ممکن است مواد غذایی قندی و الکل نادیده گرفته شوند، که آنها نیز در کلسترول بالا نقش دارند.

 

در بدن انسان، کالری های اضافی از قند و الکل به کلسترول و تری گلیسیرید تبدیل می شوند که می تواند به سطوح ناسالم کلسترول در خون منجر شود.

برخی به این نکته توجه ندارند و درک نمی کنند چرا حتی با کاهش مصرف چربی و انجام ورزش سطوح کلسترول خون آنها افت نمی کند.

برای حرکت در مسیر درست، مصرف منابع قندی از جمله نوشیدنی های شیرین شده، الکل، و کربوهیدارت های پالایش شده مانند نان سفید و پاستا باید متوقف شده و غلات کامل که سرشار از فیبر کاهنده کلسترول هستند جایگزین آنها شوند.

 

تنها بر سطوح کلسترول بد (LDL) مترکز هستید

ممکن است تنها به اعداد مربوط به کلسترول بد خون خود توجه داشته باشید، که به طور معمول باید زیر ۱۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر باشد.

اما شما باید به سطوح تمام چربی های خون خود شامل کلسترول کلی، کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید توجه داشته باشید و همگی در محدوده سالم قرار داشته باشند.

 

در برنامه دارویی خود وقفه ایجاد می کنید

داروهایی که برای درمان کلسترول بالا تجویز می شوند، از جمله استاتین ها، در مدیریت سطوح کلسترول تاثیرگذار هستند و ممکن است از حمله قلبی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری کنند.

با این وجود، برخی بیماران آن گونه که پزشک توصیه کرده است، داروها را مصرف نمی کنند.

یک بررسی که در سال ۲۰۱۴ توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا انجام شد، نشان داد، نیمی از افرادی که برای آنها استاتین ها تجویز شده بود طی یک سال مصرف دارو را متوقف کرده اند که اغلب عوارض جانبی دارو دلیل این کار اعلام شده بود.

 

زمانی که بر اساس برنامه ارائه شده داروهای خود را مصرف نمی کنید از فواید سلامت قلب مرتبط با آنها نیز بهره‌مند نخواهید شد.

داروهای خود را با توجه به تجویز پزشک مصرف کنید و در صورت نگرانی از مواجهه با مشکل – زمان بندی، هزینه یا عوارض جانبی – با وی در این زمینه صحبت کنید.

 

هر چه دوست دارید مصرف می کنید

مصرف داروهایی مانند استاتین ها به معنای آن نیست که می توانید توصیه ها درباره دنبال کردن یک رژیم غذایی کاهنده کلسترول را نادیده بگیرید.

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که داروها بدون در نظر گرفتن آن چه مصرف می کنند می توانند کلسترول اضافی را خنثی کنند.

 

حتی اگر برای کاهش کلسترول دارو مصرف می کنید، باید نظارت دقیق بر کالری دریافتی افزون بر چربی ها و کربوهیدارت ها داشته باشید که می تواند به سطوح ناسالم کلسترول منجر شود.

مصرف مواد غذایی کاهنده کلسترول مانند لوبیاها، سیب های سرشار از فیبر و غلات کامل را مد نظر قرار دهید.

 

مصرف تمام چربی های غذایی را قطع می کنید

نیازی نیست برای کاهش کلسترول مصرف تمام چربی ها را متوقف کنید.

بدون تردید باید مصرف چربی های ترانس و چربی های اشباع را کاهش دهید، اما نیازی نیست تا مصرف چربی های مفید برای قلب مانند چربی های غیر اشباع تک پیوندی و چند پیوندی که در مواد غذایی مانند روغن زیتون، زیتون، مغزهای خوراکی مانند گردو و بادام یافت می شوند و اسیدهای چرب امگا-۳ که در ماهی وجود دارند را نیز متوقف کنید.

حفظ اعتدال در مصرف این قبیل چربی های سالم مشکلی ایجاد نمی کند. اما به میزان کالری دریافتی توجه داشته باشید زیرا حتی با مصرف چربی های سالم می تواند به سرعت افزایش یابد.

 

انجام آزمایش را نادیده می گیرید

کلسترول بالا تقریبا بدون نشانه است و بر همین اساس، اگر آزمایش ندهید متوجه آن نمی شوید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند از سن ۲۰ سالگی به بعد هر چهار تا شش سال یک بار – یا با فواصل زمانی کوتاه‌تر برای افرادی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند – سطوح کلسترول از طریق انجام آزمایش خون کنترل شود.

 

مصرف مواد غذایی اشتباهی را ممنوع می کنید

اگر با کلسترول بالا مواجه هستید باید میزان چربی موجود در رژیم غذایی خود، به ویژه چربی های ترانس و چربی های اشباع را کنترل کنید.

این به معنای آن است که باید درباره انتخاب های غذایی خود بیشتر فکر کنید و از مصرف پروتئین کافی اطمینان حاصل کنید.

تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. از این رو، می توانید در صورت تمایل یک تخم مرغ مصرف کنید، اما نباید به همراه آن استیکی چرب و یک لیوان شیر پر چرب نیز مصرف کنید.

 

می توانید به جای لبنیات پر چرب نمونه های کم چرب یا بدون چربی را جایگزین کنید و در شرایطی که مصرف مواد غذایی مورد علاقه خود را ادامه می دهید، روند کاهش سطوح کلسترول را نیز دنبال کنید.

 

ورزش را متوقف می کنید

رژیم غذایی به تنهایی برای کاهش کلسترول کافی نیست و باید با ورزش ترکیب شود. کسب موفقیت در کاهش سطوح کلسترول به رویکردی چند جانبه نیاز دارد.

 

رژیم غذایی پر نوسان دارید

رژیم های غذایی که به نظر می رسد بهترین عملکرد را در ارتقا سلامت قلب و کاهش سطوح کلسترول دارند لزوما نمونه های جدیدی نیستند.

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از گزینه هایی است که برای کاهش کلسترول توصیه می شود زیرا از محتوای میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و ماهی سود می برد.

به این رژیم غذایی پایبند باشید، و میزان پروتئین و کالری مصرفی را زیر نظر داشته باشید تا در دستیابی به اهداف کاهش وزن، مقابله با کلسترول بالا، و خلاص شدن از امتحان کردن رژیم های غذایی جدید و مد روز موفق شوید.

 

استاتین ها را به همراه با آب گریپ فروت مصرف می کنید

اگر برای کاهش کلسترول از استاتین ها استفاده می کنید، مصرف گریپ فروت یا آب این میوه می تواند با این داروها اختلال ایجاد کند.

با پزشک خود درباره احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن داروهای کاهنده کلسترول به واسطه مصرف آب گریپ فروت صحبت کنید.

بهتر است بین مصرف آب گریپ فروت و داروهای کاهنده کلسترول چند ساعت فاصله باشد. به عنوان مثال، صبح می توانید آب گریپ فروت مصرف کرده، اما استاتین را بعد از ظهر مصرف کنید.

این برنامه اغلب توصیه می شود زیرا کبد هنگام شب کلسترول بیشتری تولید می کند.

منبع:asriran.com

قرص کاهش کلسترول علائم کلسترول خون,  کاهش کلسترول با طب سنتی,  پایین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید کاهش سریع کلسترول,  کاهش کلسترول بد درمان کلسترول با گیاهان دارویی,  کلسترول بالای ۲۰۰,