چگونه کودک را به تغذیه مناسب و خوردن سبزیجات عادت دهیم ؟

,سبزی برای کودکان,فواید سبزی

داشتن تغذیه ی سالم در کودکان یکی از دغدغه های پدر و مادرهاست و یکی از پایه های داشتن تغذیه ی سالم هم مصرف کافی سبزیجات است که متاسفانه این مواد غذایی جزء کم طرفدارترین ها در کودکان است.

یکی از گلایه‌های همیشگی پدر و مادرها از کودکانشان در مورد غذا این است که بچه‌ها خیلی وقت‌ها غذاهای مفید و مناسب برای سلامتی از جمله سبزیجات را نمی‌خورند

یا اینکه این مواد غذایی با اکراه یا به اجبار به آنها خورانده می‌شود.
چند نکته مهم را والدین باید مدنظر داشته باشند:
* الگو و گرایش‌های غذایی کودکان از همان طفولیت شکل می‌گیرد که والدین باید به این نکته توجه داشته باشند.

اگر بچه‌ها در این سنین با غذاهای سالم آشنا شوند، مشکلات خوردنشان در سنین بالا کمتر بوده و انتخاب غذای سالم‌تری خواهند داشت.

* بچه‌ها در خوردن و انتخاب‌های غذای خود از والدین و بزرگ‌ترها تقلید می‌کنند. پدر و مادری که خود علاقه به خوردن سبزیجات ندارند و کمتر از این مواد غذایی استفاده می‌کنند،

نباید انتظار داشته باشند که بچه‌ها مشتاقانه این مواد غذایی را مصرف کنند. پس بهتر است به انتخاب‌های غذایی خود، توصیفی که از غذا داریم و حرف‌هایی که روی میز غذا و سفره رد و بدل می‌شود، توجه بیشتری کنیم.

* در دسترس بودن مواد غذایی سالم بسیار مهم است. یخچال، فریزر و کابینت‌های آشپزخانه‌ای که با سوسیس و کالباس، انواع غذاهای آماده، انواع سس‌ها و نوشابه‌ها، کیک و شیرینی‌ها پر می‌شود،

معمولاً جای کمتری برای سبزیجات و میوه‌های تازه دارد و خود به خود ذائقه و الگوی غذایی خانواده و خصوصاً بچه‌ها نیز به همین نوع غذاها کشیده می‌شود.

 فواید سبزی برای کودکان،فواید سبزیجات برای کودکان

حال با توجه به موارد بالا راهکار عملی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به خوردن غذاهای سالم مثل سبزیجات چیست؟
* از بچه‌ها برای تهیه غذا، چیدن میز و تزئین غذاها و حتی خرید مواد غذایی کمک بگیرید.

خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بچه‌ها خود علاقه‌مند به کمک کردن به مادر یا پدر در این موارد هستند.

علاقه کودک را سرکوب نکنید. از همین فرصت برای ترغیب آنها به خوردن غذاهای سالم کمک بگیرید.

بچه‌ها با کمک، نظارت و کنترل شما می‌توانند به عنوان مثال یک سالاد سبز تهیه کنند. از بچه‌ها می‌توانید در شستن کاهو، کلم، خیار، گوجه فرنگی و…، تکه و خرد کردن این سبزیجات با نظارت شما، افزودن کشمش، کنجد یا تخم آفتابگردان برای تزئین سالاد کمک بگیرید.

* برای تزئین خوراک مرغ و گوشت و سالاد الویه با سبزیجات فراوان، از بچه‌ها کمک بگیرید.

با این کار هم بچه‌ها با این مواد غذایی رنگارنگ و پرفایده آشنا می‌شوند و همین عامل روی ترجیحات و انتخاب غذایی آنان نیز اثرگذار است.

* علاوه بر راه‌هایی که اشاره شد، روش‌های آسان، جذاب و ساده بسیار زیادی برای افزایش دریافت سبزیجات وجود دارد که کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و از امتحان غذاهای جدید نترسید و اشتیاق برای امتحان غذاهای جدید و متنوع داشته باشید.
* تا حد امکان از سبزیجات تازه استفاده کنید. سبزیجات شسته تازه و خرد شده را در یخچال یا فریزر در ظرف‌های جداگانه نگهداری کنید تا همیشه برای تهیه غذا در دسترس باشند.

* به گفته ریچارد روزنکرانز، دانشیار تغذیه و سلامت دانشگاه ایالت کانزاس، سلیقه کودکان از وقتی که درون رحم هستند شروع به شکل‌گیری می‌کند. وی گفت: «جنین در طول حاملگی راجع به دنیای بیرون اطلاعات جمع می‌کند. مادرها می‌توانند قبل از به دنیا آمدن فرزندانشان، صحنه را برای آنها مهیا کنند.»

* والدین باید همان سبزیجاتی را بخورند که به نوزادان و کودکان خود می‌دهند، زیرا کوچک‌ترها از والدین خود الگو می‌گیرند. روزنکرانز گفت: «بچه‌ها پیش خودشان فکر می‌کنند که چرا پدر و مادر این غذا را جلوی من می‌گذارند اما خودشان نمی‌خورند؟ کودکان از سنین بسیار پایین مراقب رفتار ما هستند.»

* پیشنهاد کارشناسان این است که والدین از سبزیجات شیرین‌تر مثل هویج و ذرت شروع کنند.

* یکی از راه‌های تشویق کودکان مدرسه‌ای به خوردن سبزیجات، برش مواد به شکل صورتک یا حیوانات است. در واقع اگر سبزیجات تازه را به شکل‌های بامزه درآورید یا از گوجه‌های کوچک به جای چشم استفاده کنید، کودکان ناگهان غذای سالمی می‌خورند که قبلاً امکان نداشت بخورند و تازه از آن لذت هم می‌برند.

منابع:
 دنیای تغذیه
سلامانه

تبیان

چگونه کودک را به تغذیه مناسب و خوردن سبزیجات عادت دهیم ؟