نظریه های شخصیت

اگر شما هم دوست دارید با توجه به عطرهایی که بیشتر مورد پسندتان است بعضی از ویژگی‌های شخصیتی‌تان را بشناسید با ما همراه شوید. ببینید شما در کدام دسته قرار می‌گیرید و کدام عطر و بو را بیشتر می‌پسندید.

 

این روزها با گرم شدن هوا بازار خرید و انتخاب عطرهای مختلف گرم‌تر می‌شود. حتما برای شما هم پیش آمده که با حس کردن بوی خاصی، خاطره‌ای از گذشته در ذهن‌تان تداعی شود. حس بویایی یکی از حواسی است که احساسات را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد چون بوهای مختلف احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کنند از این رو اشخاص ناخودآگاه متناسب با اینکه می‌خواهند چه پیغامی را به اطرافیان منتقل کرده و به آنها اعلام کنند که چه علایق و شخصیتی دارند عطرهای مختلفی را انتخاب و استفاده می‌کنند.

 

دکتر تقوی، روانشناس سلامت افراد را براساس نوع عطرهای مورد پسندشان و رفتارها و عادت‌هایی که در انتخاب، خرید و مصرف عطر دارند به هشت گروه تقسیم کرده و بارزترین ویژگی‌های آنها را بیان می‌کند. اگر شما هم دوست دارید با توجه به عطرهایی که بیشتر مورد پسندتان است بعضی از ویژگی‌های شخصیتی‌تان را بشناسید با ما همراه شوید. ببینید شما در کدام دسته قرار می‌گیرید و کدام عطر و بو را بیشتر می‌پسندید.

 

گوشه‌گیرها (اسکیزوئیدها)؛ سرد  و تلخ را بیشتر می‌پسندند 

آنچه در آنها بسیار مشهود است، این است که کمتر به برقراری ارتباط با دیگران و داشتن روابط دوستانه علاقه‌مند هستند. از تعامل‌های انسانی ناراحت می‌شوند و فعالیت‌های انفرادی برای آنها در اولویت قرار دارد. این دسته افراد درونگرا هستند و عواطفی کند و محدود دارند و دیگران، آنها را آدم‌هایی نامتعارف،‌ منزوی و تک‌رو می‌دانند.  این افراد، دسته بوهای سرد و تلخ را بیشتر می‌پسندند. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌ای که دارند کمتر دوست دارند به چشم بیایند از این رو معمولا عطرهایی را انتخاب می‌کنند که کمتر توجه دیگران را به آنها جلب کند. بین عطرهای تند و ملایم هم غالبا این دسته طرفدار عطرهای ملایم هستند چون عطرهای ملایم جاذبه و حساسیت خاصی را در افراد برنمی‌انگیزد.

 

بدبین‌ها و بدگُمان‌ها (پارانوئیدها)؛ براساس عطرها نتیجه‌گیری می‌کنند 

این دسته افراد معمولا به هر آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد، سوءظن و شک دارند.  به همین دلیل معمولا متخاصم، تحریک‌پذیر و خشمگین هستند. این افراد بیشتر از اینکه به عطری که خودشان استفاده می‌کنند توجه نشان دهند به عطری که دیگران استفاده می‌کنند توجه نشان می‌دهند. ذهن این افراد به دنبال کوچک‌ترین سرنخ‌هایی برای قضاوت و نتیجه‌گیری است؛ بنابراین بیشتر از دیگران به بوهایی که از آنها به مشام‌شان می‌رسد معنا و مفهوم خاصی می‌دهند. اگر با آدم‌های بدبین و شکاک زیاد سر و کار دارید ترجیحا از عطرهای شیرین و ملایم که بوی آنها نمادی از رمانتیک و عاشقانه بودن است، استفاده نکنید چون شک‌، سوءظن و بدبینی آنها را تشدید می‌کند.

 

اسکیزوتایپال‌ها؛ طرفدار بوهای ملایم و خنک 

این دسته از افراد برخلاف دیگران از مسائل مختلف و عادی برداشتی عجیب و غیرعادی‌تری دارند. از آنجا که رمزآلودگی یکی از ویژگی‌های غالب این دسته افراد است معمولا عطرهایی با بوی تلخ و خنک را بیشتر می‌‌پسندند چون همیشه در سرما، تاریکی و تلخی، نوعی از رمزآلودگی وجود دارد. این افراد همچنین دوست دارند در پس پرده هر چیزی راز دیگری را جست‌وجو کرده و پیدا کنند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد به برند و حتی لوگوی برند عطری که انتخاب می‌کنند بیشتر از سایر تیپ‌های شخصیتی توجه نشان دهند. هرچه لوگو عجیب‌ و غریب‌تر و رمزآلودتر باشد، گرایش بیشتری به انتخاب و خرید عطرهای آن برند خاص پیدا می‌کنند.

 

شخصیت شناسی از روی عطر مورد علاقه

وابسته‌ها با نظر دیگران عطر می‌خرند ‎

 

شخصیت‌های خودشیفته‌ (نارسیسیتیک‌ها)؛ عطرهای خاص و گران را انتخاب می‌کنند 

این افراد خود را بزرگ و مهم می‌پندارند و چون خود را ویژه، فوق‌العاده و شایسته می‌دانند، انتظار دارند که دیگران تمام نظرات آنها را بپذیرند و به آنها احترام بگذارند. آنها معمولا تحمل انتقاد را ندارند و از انتقاد دیگران خشمگین می‌شوند. خودشان را بسیار خاص و مهم می‌پندارند و دوست دارند اطرافیان همواره آنها را مورد تحسین و تمجید قرار دهند و آنها را بی‌عیب، بی‌نقص، خاص و فوق‌العاده خطاب کنند؛ بنابراین عطرهای خیلی گران و برندهای خیلی معروف و لوکس را انتخاب می‌کنند تا بتوانند تعریف و تمجید دیگران را برانگیزند. درواقع هنگام انتخاب عطر نوع برند و میزان شهرت آن از بویی که آن عطر می‌دهد برای‌شان اهمیت بیشتری دارد. به‌هیچ‌وجه از عطرهای غیراصل و تقلبی استفاده نمی‌کنند. عده‌ای از افراد خودشیفته هم هستند که اصلا از عطر استفاده نمی‌کنند چون معتقدند وجودشان به اندازه‌ای که باید مهم هست که نیازی به خوشبو و معطر کردن خود نداشته باشند. این افراد در استفاده از عطر اهل افراط و تفریط‌ هستند؛ یعنی یا اصلا عطر نمی‌خرند یا اگر بخرند بهترین و گران‌ترین عطر را می‌خرند.

 

ضداجتماعی‌ها؛ گاهی ملایم و خنک، گاهی تند و تلخ 

این دسته افراد توانایی خوبی برای سازگاری با قوانین و موازین اجتماعی ندارند و به‌نوعی از آنها سر باز می‌زنند. دروغگویی و فریبکاری یکی از ویژگی‌های این افراد است. تحریک‌پذیر و پرخاشگر هستند همچنین بی‌احتیاط و بی‌مسئولیت. فریبکاری و اغواگری یکی از ویژگی‌های بارز این دسته افراد است و دوست دارند برای سوءاستفاده از دیگران اعتماد آنها را به نوعی جلب کنند تا بتوانند برای رسیدن به هدف‌شان آنها را فریب دهند. به نظر می‌رسد بسته به موقعیت،  بیشتر از عطرهای ملایم و خنک استفاده می‌کنند تا حالتی از حس اعتماد را در طرف مقابل‌شان ایجاد کنند.  تنوع عطر در این دسته بیشتر به چشم می‌خورد.

 

شخصیت‌های نمایشی؛ عطرهایی می‌زنند که توجه دیگران را جلب کند 

این افراد، تحریک‌پذیر و هیجانی‌اند و رفتاری پررنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند. اما با وجود رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقی که دارند، اغلب نمی‌توانند دلبستگی عمیقی را به مدت طولانی حفظ کنند. از آنجا که توجه‌طلبی افراطی، یکی از بارزترین ویژگی‌های این دسته افراد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد عطرهای شیرین، گرم و تند را بیشتر انتخاب می‌کنند چون هیجانات آنها را بیشتر برمی‌انگیزد. این افراد همیشه دوست دارند بوی خوب بدهند و با این بوی خوب روی دیگران تأثیر دلخواه‌شان را بگذارند. درواقع این افراد از عطر استفاده‌ ابزاری می‌کنند؛ یعنی عطری را استفاده می‌کنند که به وسیله آن بتوانند توجه دیگران را به خود جلب کنند. مصرف عطر در این دسته از افراد خیلی بالاست.

 

وسواسی‌ها؛ همیشه یک عطر خاص را انتخاب می کنند 

کمال‌گرایی و سختگیری بیش از حد و همچنین غیرقابل‌انعطاف بودن از ویژگی‌های بارز شخصیت‌های وسواسی است. آنها نسبت به وظایف خود تعهد بیش از حد دارند. اغلب افراد خشکی به نظر می‌رسند. معمولا در تصمیم‌گیری دچار مشکل هستند چون ترس از شکست خوردن دارند. روی نظرات و عقایدشان پافشاری می‌کنند؛ از این رو کمتر به احساسات دیگران توجه نشان می‌دهند. سختکوش هستند اما چون به جزییات اهمیت زیادی می‌دهند نمی‌توانند روی اصل موضوع تمرکز کنند. این افراد در انتخاب، خریدن و مصرف عطر هم حساسیت بیش از اندازه به خرج می‌دهند. معمولا تنوع عطر در این دسته زیاد دیده نمی‌شود چون تغییر دادن نوع عطر و انتخاب عطری دیگر برای آنها کار بسیار سختی است.

 

وابسته‌ها با نظر دیگران عطر می‌خرند 

شخصیت‌های وابسته شخصیت‌هایی هستند که برای نیازهای عاطفی و جسمی خود بیش از اندازه به دیگران وابسته‌اند. مدام به تأیید آنها نیاز دارند و معمولا به علت وابستگی زیادی که به دیگران دارند و ترسی که از طرد شدن توسط دیگران به آنها دست می‌دهد به‌هیچ‌وجه توانایی مخالفت با اطرافیان‌شان را ندارند و بیش از دیگران به نظر اطرافیان‌شان اهمیت می‌دهند. این افراد در انتخاب عطر هم علاقه و نیاز خودشان را در نظر نمی‌گیرند و بیشتر به دنبال گرفتن تأیید از افرادی هستند که به آنها وابسته‌اند. وابسته‌ها عطری را می‌خرند و استفاده می‌کنند که طرف مقابل‌شان دوست داشته باشد. تنوع عطر در این افراد بسته به تعداد افرادی که به آنها وابسته‌اند، فرق می‌کند. معمولا تنهایی اقدام به خریدن عطر نمی‌کنند و در انتخاب عطر نظر دیگران را جویا می‌شوند.

 

منبع: مجله زندگی ایده آل