“هپاتیت B”|واکسن هپاتیت ب قبل از بارداری,علائم,انتقال,درمان هپاتیت

علایم و نشانه‌های هپاتیت B,واکسن هپاتیت B قبل از بارداری
علایم و نشانه‌های هپاتیت B,واکسن هپاتیت B باید قبل از زمان بارداری تزریق شود

واکسن هپاتیت قبل از بارداری

مسعود مردانی، فوق‌ تخصص بیماری‌ های عفونی با اشاره به ضرورت تزریق “واکسن هپاتیت B” برای تمام افراد گفت: بهتر است “واکسن هپاتیت ب قبل از بارداری” به خانم‌ ها تزریق شود.  واکسن هپاتیت B باید توسط تمام افراد جامعه استفاده شود و یکی از مهمترین این افراد، بانوانی هستند که در شرف بارداری‌ قرار دارند. بهتر است این بانوان قبل از آغاز بارداری، واکسن هپاتیت B را دریافت کنند.

چرا بهتر است قبل از بارداری واکسن هپاتیت B زده شود؟

مردانی گفت : واکسن هپاتیت B در زمان بارداری نیز منع مصرف ندارد، اما با توجه به شرایط خاص مادر در زمان بارداری و دوری از استرس و حتی رفت و آمد برای دریافت هر سه دوز واکسن، بهتر است پیش از بارداری به تزریق واکسن اقدام کند. وی افزود: متأسفانه متخصصان زنان و زایمان، پیش از بارداری و حین بارداری، بانوان را تحت نظر دارند و طی مراجعات متعدد، قند، اوره و پتاسیم فرد را با تجویز آزمایش‌های مختلف می‌سنجند، و همین که بانوان باردار شدند، آنها را برای تزریق واکسن به مراکز معرفی می‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به نقش 45 درصدی انتقال از مادر به فرزند در شیوع هپاتیت B در ایران گفت: این موضوع نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم واکسن هپاتیت B را به موقع به مادران تجویز کنیم، تا حد زیادی از شیوع هپاتیت B پیشگیری کرده‌ایم.

هپاتیت ب چیست؟

هپاتیت ب (Hepatitis B) یک عفونت حاد و جدی کبدی است، که توسط ویروس هپاتیت ب (HBV) به وجود می‌آید که در بعضی از افراد مزمن شده و باعث مشکلات کبدی، سرطان کبد یا سیروز کبدی می‌شود اما اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان، کاملا بهبود پیدا می‌کنند.

نوزادان و کودکان بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به نوع مزمن هپاتیت B هستند و خوشبختانه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توان از واکسن های آن استفاده کرد.

علائم هپاتیت B,راههای انتقال هپاتیت ب,هپاتیت ب و بارداری
علائم هپاتیت B,راههای انتقال هپاتیت ب,هپاتیت ب و بارداری

علائم هپاتیت B

علایم و نشانه‌ های هپاتیت B معمولاً 3 ماه بعد از آلوده شدن به “ویروس  هپاتیت ب” (HBV) ظاهر می‌شوند و می‌تواند طیف گسترده‌ای از علائم را شامل شود مانند:

  • درد شکم / ادرار تیره / تب / درد مفاصل و ماهیچه ها
  • کاهش یا از دست دادن اشتها / حالت تهوع / خستگی و ضعف
  • زرد شدن پوست / سفیدی چشم ها / جوش های پوستی

این نشانه‌ها اغلب یکی دو هفته ادامه می‌یابند و به ندرت پیش می‌آید که این عفونت اولیه سبب مرگ بیمار شود.

راههای انتقال ویروس هپاتیت ب

دلیل ابتلا به بیماری هپاتیت ب، ویروس این بیماری بنام HBV یا ویروس هپاتیت ب است. دلایل معمول انتقال هپاتیت ب به بدن افراد شامل:

۱)تماس جنسی، درصورتی‌که شما رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به این بیماری داشته باشید که خون، بزاق، منی یا ترشحات واژنی‌اش وارد بدن شما شود، ممکن است شما مبتلا شوید.

۲)استفاده از سوزن مشترک، ویروس هپاتیت ب براحتی از طریق سوزن و سرنگ آلوده به خون فرد مبتلا منتقل می‌شود. این راه شامل تیغ اصلاح و لوازم دندانپزشکی غیر استریل نیز می‌شود.

۳)انتقال از مادر به فرزند، زنان باردار مبتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را به بدن فرزند خود منتقل نمایند.

۴)انتقال از راه تزریق خون وفراورده‌های خونی بیمار مبتلا به فرد سالم. امروزه چون قبل از انتقال خون، سالم بودن خون اهداشده از نظر ویروس هپاتیت بررسی می‌شود احتمال ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته‌است ولی درگذشته بیماران بخصوص بیماران هموفیلی که نیاز به تزریق خون مکرر داشتند اغلب از این راه مبتلا به هپاتیت می‌شدند.

5-احتمال انتقال این بیماری از طریق استنشاق سرم افرادی که خیلی آلوده هستند وجود دارد.

نکته: در مناطقی که این بیماری نادر است، متداول‌ترین شیوهٔ انتشار این عفونت از مسیر استفادهٔ کاربران تزریق درون‌وریدی مواد مخدر، و مقاربت جنسی است.

درمان هپاتیت B

هدف از درمان این نوع هپاتیت، کنترل ویروس و جلوگیری از تخریب کبد می باشد. داروهای ضد ویروس ممکن است مفید باشد، اما این داروها برای همه افراد تجویز نمی شوند. لذا باید به نزد پزشک بروید تا از خطرات و فواید این داروهای ضد ویروسی آگاه شوید.

کنترل هپاتیت ب

نظارت دقیق باعث کنترل کردن هپاتیت B و C می شود. پزشک، آزمایش خون را به طور مرتب تجویز می کند تا ببیند که کبد شما خوب کار می کند یا نه. اولتراسوند و سی تی اسکن نیز می تواند علائم آسیب کبدی را نشان دهد. اگر ویروس باعث هیچ مشکلی در کبد شما نگردد، شما ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید.

عوارض هپاتیت

– سیروز کبدی: یکی از شایع ترین شکایات مبتلایان به هپاتیت، سیروز است. سیروز یک زخم در کبد است که با بیوپسی (نمونه برداری) می توان آن را دید. سیروز باعث مشکلاتی در کارکرد کبد می شود و می تواند موجب نارسایی کبد گردد.

علائم سیروز شامل: خستگی، تهوع، کاهش وزن و ورم شکم و پاها می باشد. در موارد شدید بیماران، یرقان و گیجی را تجربه می کنند.

– سرطان کبد: یکی از علل اصلی سرطان کبد، هپاتیت ویروسی می باشد. با استفاده از آزمایش خون، پروتئین موجود در سرطان کبد را می توان مشاهده کرد. اولتراسوند، سی تی اسکن و ام آر آی می تواند آسیب کبد را نشان دهد. بیوپسی نیز برای بررسی اینکه مناطقی سرطانی شده اند و یا نه، لازم است. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، می توان با جراحی آن را از بین برد. اما بیشتر سرطان های کبد، سخت به درمان پاسخ می دهند.

اگر قسمت بزرگی از کبد تخریب شود، کبد نمی تواند کار خود را انجام دهد. در این موارد، پیوند کبد سالم به فرد، یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

نکته: تزریق واکسن هپاتیت B برای همه نوزادان و همه افراد بالغ که دارای عوامل خطر هستند، پیشنهاد می شود.

“علایم و نشانه‌ های هپاتیت B” | باید “قبل از بارداری واکسن هپاتیت ب B” تزریق شود

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:farsnews.com