بارداری هفته به هفته | مراقبت های "هفته ششم بارداری"

 

کسب دانش و به دست آوردن اطلاعات در مورد بارداری و اتفاقاتی که درون بدنتان می‌افتد و همچنین مراقبت های بارداری به چند دلیل حائز اهمیت است.

نخست اینکه حس کنجکاوی شما را برطرف کرده و به شما کمک می‌کند تا بارداری علمی‌تری داشته باشید. گذشته از این، اگر شما بدانید که در چه مرحله‌ای از بارداری هستید و چه اتفاقاتی برای رشد کودکتان می‌افتد، با اطمینان بیشتری به انتخاب نوع تغذیه و رفتار مناسب بارداری خود دست می‌زنید تا آسیبی به جنینتان نرسد. همچنین داشتن این اطلاعات به همسرتان کمک می‌کند تا درک بیشتری نسبت به شما داشته و متناسب با آن، رفتار خود را اصلاح کند. در این مقاله اطلاعات مربوط به هفته ششم و هفتم بارداری بیان می‌شود.

مراقبت های “بارداری هفته ششم”

در این هفته حس بویایی شما قوی‌تر می‌شود و ممکن است برخی بوها به شما حال ناخوشایندی بدهد. این پدیده درست مثل اشتهایتان در این دوره است. شما همان‌طور که مزه بعضی غذاها را دوست ندارید، ممکن است از بعضی بوها هم دلزده شده یا حتی احساس ضعف و غش کنید. در این صورت توصیه ما به شما این است که یک جا بنشینید و پنجره‌ها یا در را باز کنید تا بوی فضا تغییر کند.

در این هفته باید استارت مراقبت‌های شدید بارداری‌تان را بزنید:

  •  برخی آزمایش‌های روتین مثل آزمایش خون بدهید.
  •  سلامتی‌تان را مدام چک کنید.
  •  درباره مراقبت‌های بارداری از ماما یا متخصص خود سؤال بپرسید.
  •  برای انجام آزمایش‌ها یا گرفتن مشورت برای سلامت خود و جنین به یک متخصص مراجعه کنید.

مراقب خود و کودکتان باشید

مراقبت های بارداری در این هفته برای رشد کودکتان بسیار مهم است اما متأسفانه خیلی از زنان در این “هفته” هنوز نمی‌دانند که “باردار” هستند یا خیر!

اگر شما شانس اطلاع از بارداری‌تان را دارید، با مامایتان درباره مصرف داروهای مورد نیاز یا مراقبت‌های این هفته صحبت کنید. او درباره تغییر سبک زندگی شما حرف خواهد زد. مثلاً خواهد گفت که اگر سیگار می‌کشید یا الکل می‌نوشید یا از دارو یا مواد مخدر استفاده می‌کنید، باید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.

همچنین از توصیه‌هایی که در این هفته منطقی و واجب به نظر می‌رسد، خوردن غذاهای سالم به علاوه مصرف فولیک اسید است.

کودک شما در هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری سونوگرافی تغذیه هفته ششم بارداری در سونوگرافی هفته ششم بارداری عکس چه بخوریم هفته ششم بارداری و لکه بینی خونریزی مقدار hcg

در این هفته کودک شما شبیه یک بچه وزغ است و در حدود ۵ میلیمتر قد دارد. او دیگر به سرعت و به طور ریتمیک نفس می‌کشد. قلب کودکتان ۲۴ روز پس از لقاح شروع به تپیدن می‌کند.

جوانه‌های کوچکی در بالا و پایین رویان دیده می‌شود که قرار است دست یا پای کودکتان شود. به علاوه، در این هفته طناب نخاعی از مغز تا پایین ستون فقرات کشیده می‌شود.

“هفته هفتم بارداری”

در این هفته زنان باردار حرارت پوستی پیدا کرده یا دچار مشکلات پوستی مثل جوش و لک روی پوستشان می‌شوند. شما کار زیادی برای این مشکل نمی‌توانید انجام دهید، فقط اینکه مدام صورتتان را بشویید. کمتر آرایش کنید و غذاهای سالم بخورید و تا می‌توانید آب بنوشید. همچنین در این هفته نوک پستانتان نیز تیره‌تر و دردناک‌تر می‌شود و البته سینه‌ها کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. یک مشکل سلامتی که در این هفته ممکن است برایتان اتفاق بیفتد، یبوست است. برای رفع این مشکل می‌بایست بسیار فیبر خوراکی میل کرده و سبزیجات و حبوبات بخورید و البته زیاد هم آب بنوشید.

زندگی معمولی

شاید هنوز تعجب کنید که زندگی عادی دارید و احساس نکنید که اتفاقات مهمی درونتان رخ می‌دهد. برخی زنان در این هفته احساس انرژی فراوان می‌کنند. با انرژی کار می‌کنند، بازی و ورزش می‌کنند، به پیاده‌روی و خرید می‌روند و… اما زن باردار همان اندازه که پرانژری است، به همان اندازه هم احساس خستگی می‌کند و نیاز به خواب دارد.

کودک شما در هفته هفتم بارداری

حالا جنین یک سانتیمتر قد دارد؛ به اندازه یک دانه قهوه. در این مرحله صورت دور دهان را گرفته است. چشم‌های بزرگی دارد. گوش‌ها جوانه زده و قسمت‌های پیشانی‌اش بسیار عریض و بزرگ است. درون سر حفره‌ای است که مغز در آن در حال شکل‌گیری است. به علاوه، ارگان‌های درونی در حال شکل‌گیری هستند؛ مثل شکم، کلیه‌ها، روده و ریه‌ها. قلب حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ ضربه در هر دقیقه می‌زند. دست‌ها هم شروع به رشد در پایان جوانه بازوها کرده‌اند.

در این دو هفته شما کمی احساس تغییر در خلق و خو و شخصیت خود می‌کنید. به خاطر تغییر در سطح هورمون‌هایتان گاهی احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید. در هفته هفتم هم ممکن است متوجه شوید که زیاد نیاز به دستشویی رفتن و دفع ادرار دارید. آن هم بدین علت است که میزان خون بدن شما زیاد شده و مایع بدن شما را زیاد کرده تا بتواند کیسه آب دور کودک مایع آمنیوتیک به اندازه کافی داشته باشد.

منابع:

bamom.net

Baby center expert advice. (۲۰۱۲). What your baby looks like: ۷ weeks. Retrieved from http://www.babycenter.com/fetal-development-images-۷-weeks

Baby center expert advice. (۲۰۱۲). Your pregnancy: ۶ weeks. Retrieved from http://www.babycenter.com/۶_your-pregnancy-۶-weeks_۱۰۹۵.bc

Raising children net au. (۲۰۱۰). ۷ weeks pregnant. Retrieved from http://raisingchildren.net.au/articles/۷_weeks_pregnant.html

Raising children net au. (۲۰۱۰). ۶ weeks pregnant. Retrieved from http://raisingchildren.net.au/articles/۶_weeks_pregnant.html/context/۱۵۳۶

بارداری هفته به هفته | مراقبت های “هفته ششم بارداری”

هفته ششم بارداری سونوگرافی تغذیه هفته ششم بارداری در سونوگرافی هفته ششم بارداری عکس چه بخوریم هفته ششم بارداری و لکه بینی خونریزی مقدار hcg