آیا بعد از یکبار سزارین ، میتوان زایمان طبیعی انجام داد؟

 

در گذشته تصور می‌شد که بعد از زایمان به شیوه سزارین، دیگر وضع حمل به روش طبیعی ممکن نیست ولی اخیرا تعدادی از پزشکان حاضر به این کار شده‌اند که زایمان خانم‌هایی را که قبلا سزارین کرده‌اند به شیوه طبیعی انجام دهند. با این حال هنوز تردیدهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. برای روشن شدن مزایا و معایب این کار با خانم دکتر رویا نصیری پزشک متخصص زنان گفتگو کرده‌ایم.
این تصور بین خانم‌ها وجود دارد که بعد از یک بار سزارین، در بارداری دوم دیگر نمی‌شود به صورت طبیعی زایمان کرد. آیا این تصور درستی است؟
خیر این تصور غلطی است و امکان زایمان طبیعی، بعد از یک بار سزارین وجود دارد اما برای این مسئله باید از همان ماه های اول بارداری تصمیماتی گرفت و با پزشک مشورت کرد و از او خواست تا با اطلاعاتی که در این زمینه دارد به یک جمع‌بندی کامل برسد.
بعضی از مسائل در این خصوص خیلی علمی است و اگر درباره‌ی آن صحبت کنم به جز پزشکان کسی از این مسئله سر در نمی‌آورد اما اطلاعاتی مانند نوع و شکل برش زمان سزارین و اینکه علت سزارین چه چیزی بوده مشخص می‌کند که چرا فرد در بارداری قبلی سزارین انجام داده است. اگر دلیل سزارین این باشد که آن خانم به علت آناتومی بدن نمی تواند طبیعی وضع حمل کند، پس پزشک هم نمی­ تواند برای بار دوم شرایط بارداری طبیعی را برای او فراهم کند.

آیا بعد از یکبار سزارین ، میتوان زایمان طبیعی انجام داد؟

بزرگ ترین مشکلی که ممکن است برای خانم­ هایی که این خواسته را دارند به وجود بیاید چیست؟
پارگی رحم مشکلی است که ممکن است در درصد کمی از زایمان‌های طبیعی هم به وجود بیاید، اما اگر قرار باشد بعد از سزارین عمل زایمان طبیعی انجام شود، امکان رخ دادن این اتفاق بیشتر می‌شود. اتفاقی که ممکن است خطرات جانی برای مادر و جنین داشته باشد. این تصمیم زمانی عملی می‌شود که رضایت پزشک، بیمار و همراه بیمار هر سه با هم جلب شده باشد.
چرا بعضی از پزشکان انجام چنین عملی را قبول نمی‌کنند؟
پزشک با قبول این مسئله تقبل می‌کند که یک کار پر خطر را انجام دهد. کاری که ریسکش به شدت بالاست و چه موفقیت آمیز باشد و چه نباشد برای پزشک شرایط پر استرسی را به وجود می‌آورد. پزشکانی از قبول این مسئله طفره می‌روند که به آنها هم نمی­شود خرده گرفت چون با قبول این کار مسئولیت زیادی روی دوش­شان می‌افتد و تصمیم می‌گیرند این ریسک را انجام ندهند.
اصولی وجود دارد تا خانمی که سزارین انجام داده بتواند با زایمان طبیعی نوزادش را به دنیا بیاورد؟
اگر علت زایمان مسائلی مانند فرم لگن، شرایط بچه، شرایط مادر و … بوده و راهی جز سزارین برایش وجود نداشته باشد، قطعا پزشک بعدی هم نمی تواندکاری کند، اما اگر شرایط سختی وجود نداشته باشد می­ توان فرد با تشویق به حضور در کلاس­­های آمادگی برای زایمان طبیعی کرد و تا بتواند با کمک پزشک یک زایمان خوب داشته باشد.
چرا برخی خانم­ ها بعد از سزارین تصمیم می­ گیرند بچه­ شان را طبیعی به دنیا بیاورند؟
خیلی‌ها فکر می‌کنند پزشکان این توصیه را به بیمارشان می‌کنند در حالی که این‌طور نیست. تصمیم در خصوص نوع زایمان معمولا بر عهده‌ی خود شخص است مگر در مواردی که علت پزشکی داشته باشد. درباره­ ی سوال شما هم باید بگویم بعضی از خانم‌های باردار در سزارین درد و ترسی را متحمل می‌شوند که دیگر نمی‌خواهند در زایمان بعدی آن را تجربه کنند. بعضی دیگر، خانم‌هایی را که هم‌زمان با آنها به شیوه‌ی طبیعی زایمان کرده­ اند و برشی روی بدن‌شان نیست و از نظر جسمی ظاهری متناسب­ تر دارند، می بینند و ناراحت می­ شوند که چرا تن به سزارین داده‌اند. به همین علت است که معمولا در بارداری  دوم زیر بار سزارین نمی‌روند. البته خانم هایی هم هستند که از سزارین رضایت دارند و نمی‌توان سختی­ هایی که عده‌ای از خانم‌های باردار در این عمل کشیده‌اند را به دیگران تعمیم داد.

 

منبع : نی نی سایت

ninisite.com